Reactie op Els (commentaar op rokers)

Nee, maar iemand maakte een rotopmerking terwijl de eerste anoniem heel duidelijk zegt dat je op die manier mensen alleen maar verder de put in helpt. Je hoeft mensen die roken helemaal geen hart onder de riem te steken en je hoeft er ook geen begrip voor te hebben. Maar ik denk dat zwangere vrouwen die roken niet roken omdat het ze niets kan schelen, maar omdat ze verslaafd zijn en zich daar heel rottig over voelen. En als je niet weet wat dat is dan kun je daar niet over oordelen. Je kunt wel zeggen dat ze slap zijn en ze er constant op wijzen wat ze hun kind aandoen, maar wat help je ze daar mee? Je helpt ze helemaal niet! Je raakt er alleen je eigen frustratie over zoiets mee kwijt en dat vind ik een beetje gemeen, als je weet dat je daarmee iemand een onbeschrijfelijk klotegevoel mee bezorgt. Van mij mag iedereen vinden wat hij of zij wil, maar ik ben het met anoniem eens dat je mensen die verslaafd zijn er niet mee helpt door ze zich nog schuldiger te laten voelen, dat zorgt er echt niet voor dat ze sneller stoppen want zo werkt een verslaving niet (ik werk met heroineverslaafden en roken is verslavender dan heroine!!). Je schiet er werkelijk helemaal niets mee op, behalve dat je iemand een kutgevoel bezorgt. Waarom zou je het dan zeggen? Dan ben je alleen maar gemeen bezig.
 
Dank je wel dat er eens iemand is die begrijpt hoe wij ons voelen want ik datdenk je precies de goeie snaar hebt geraakt want het is inderdaad een kloten gevoel om niet te kunnen stoppen en je heel schuldig te voelen.Dank je wel.Dit helpt beter dan ons steeds te grond in te trappen.Gr anita
 
Weet je waar ik een rotgevoel van heb gehad? Dat mijn zoontje na de geboorte te klein en te licht was na een volledig uitgedragen zwangerschap en vervolgens ook nog astma bleek te hebben. Ik heb tijdens mijn zwangerschap gerookt en was het roerend eens met iedereen die vond dat je tijdens je zwangerschap beter kon roken dan helemaal gestresst op de bank te zitten. Was het echt bewezen dat roken zo slecht is voor de baby? Mijn oma had ook de hele zwangerschap zwaar gerookt en mijn moeder is toch prima gezond? Ieder excuus was goed. Ik was veel meer bezig met mijn eigen verslaving dan met mijn kindje. Omgekeerde wereld! Ik wil graag alle zwangeren oproepen alle moeite te doen om te stoppen. Als is het maar tijdens de zwangerschap. Voel je niet gestraft als je niet mag roken, wees blij dat je zwanger bent en doe er alles voor om te zorgen dat je kind gezond ter wereld komt. Dat is het allerbelangrijkste toch?

Lia
 
Het is gewoon een behoorlijk e2 strijd. Je zelfvertrouwen en eigenwaarde (dat is tenminste hoe ik het ervaar) in een periode dat je emotioneel al behoorlijk labiel bent of je kindje terwijl er toch ook zoveel vrouwen rond lopen waarbij het wel goed is gegaan. Het is gewoon een vervelende 2 strijd die ieder voor zich moet bepalen.

Groetjes Linda
 
Hoi!

Ik ben het wel met jullie eens dat het iets is voor ieder voor zich, maar over dat schuld gevoel...
Ik ben juist gestopt wegens mijn schuldgevoel, en daardoor houd ik het zo makkelijk vol. Je kindje heeft er niet om gevraagd hoor! En stel dat je kindje astma heeft of wat dan ook voor ergs, kijk het kan ook gebeuren als je niet rookt in de zwangerschap, maar ik wil nooit hoeven denken dat het misschien niet gebeurt zou zijn als ik gewoon gestopt was.
En bij mij heeft mijn schuldgevoel ertoe bijgedragen dat ik kan stoppen.

Succes!

Liefs Mariska 2
 
Lia, ik wil wel dat je weet dat ik het helemaal met jou eens ben en ik vind ook niet dat er iets mankeert aan de manier waarop jij je mening geeft. Er is niets mis mee om ergens een mening over te hebben en te proberen om mensen te stimuleren om het juiste te doen. Maar ik stoor me heel erg aan mensen die totaal niet constructief bezig zijn, er alleen op uit lijken te zijn om anderen een rotgevoel over zichzelf te bezorgen. Ook al heb je nog zo erg gelijk en voel je het nog zo sterk, je doet mensen onnodig heel veel pijn, en ik zeg onnodig omdat je er werkelijk helemaal niets mee opschiet, behalve dat je iemand die zich al heel erg rot voelt zich zo mogelijk nog rotter laat voelen. Ik snap gewoon niet waarom iemand dat iemand anders zou willen aandoen.
 
Terug
Bovenaan