Reactie rechtsbijstand/minder werken

Thaiza,

Ik denk niet dat ander werk zoeken op dit moment een goed idee is. Hoe groot zou de kans zijn dat ik met een dikke buik word aangenomen om straks 4 maanden weg te zijn.

Voordat ik zwanger was heb ik her en der gesolliciteerd met het idee dat het nog wel een jaar zou duren voor ik zwanger was. Dit gebeurde echter nog voordat we er voor gingen, maar dat maakt niet uit.

Je kan overigens wel in overleg met je werkgever ontslag krijgen, maar dan heb je ook geen recht op ww omdat je bezwaar tegen de ontslag aanvraag moet indienen om je recht op ww te houden. Anders ben je verwijtbaar werkloos en krijg je ook niks.

Je werkgever moet wel kunnen aantonen dat het financieel niet haalbaar is een ander voor de tijd die jij minder wil gaan werken, maar kan hij dat, dan heb je pech.

Raar eigenlijk. Alles is zo goed geregeld in Nederland, maar door zo iets zou je gewoon werkloos thuis komen te zitten zonder een cent....

Misschien moet ik Balkie een mailtje sturen om te vragen of hij een oplossing heeft?

We zien wel waar het schip strand. Ik heb over 2 weken eerst 3 weken vakantie en ga daarna weer in gesprek met mijn werkgever.
 
Hoi *,

Het blijft een complexe situatie, maar solliciteren zou je kunnen proberen. Ik had op een gegeven moment een afspraak voor een gesprek en kwam er een dag daarvoor achter dat ik zwanger was. Dit heb ik dus maar gewoon verteld, wat moet je anders (wel raar voordat je familie het weet) ze stelden mijn eerlijkheid op prijs en hadden er geen moeite mee. Uiteindelijk toch maar te blijven zitten waar ik zit ben nu ambtenaar en daar is het nu eenmaal goed geregeld.

Sterkte
 
Beste sterretje,

Om het makkelijker te maken om part time te gaan werken vanwege ouderschap is in 2000 de wet Aangepassing Arbeidsduur (WAA) ingevoerd door het ministerie van BZK. Op grond van deze wet sta je vrij sterk in je schoenen als werknemer. Een werkgever kan inderdaad met bedrijfseconomiche bezwaren komen, maar die moeten dan ook echt zwaarwegend zijn (zoals ze dat zo mooi zeggen). Ik zit in een vergelijkbare situatie, wil van 36 uur naar 24 uur mar mijn werkgever wil mij 'tegemoet komen' door van mij te eisen dat ik minimaal 32 uur in de functie ga werken. Belangrijkste argument: mijn functie is moeilijk te 'splitsen' over 2 personen. Nu heb ik op internet al het een en ander gevonden waardoor ik denk dat ze geen poot hebben om op te staan. Maar de enige manier om hier nu uit te komen met mijn werkgever is via de kantonrechter. En het is natuurlijk maar de vraag of de arbeidsverhoudingen daarna nog zo leuk zijn dat je met plezier naar je (met moeite verkregen) part time werk gaat..... Ik ben nu met verlof, maar wacht nog even met actie tot na de bevalling. Heb nu wel belangrijker dingen aan mijn hoofd. Maar het zit me natuurlijk wel dwars...

Kijk anders eens op http://www.dehaanadvocaten.nl/wetAA2.htm Hier staan praktijkvoorbeelden op met uitspraken van de kantonrechter. En anders via www.google.nl, de zoekterm 'Ministerie van BZK Wet aanpassing arbeidsduur' en dan het tweede document dat google selecteert. Staat alles in over de procedure etc.

Deze wet is niet voor niets ingevoerd, maar of het je relatie met de werkgever ten goede komt..... Succes ermee in elk geval, het is dus niet bij voorbaat al een verloren zaak!!!!
 
ik kreeg na dat ik ontslag nam een straf uitkering...maar dat is al wel ruim 6 jaar geleden dus ik weet niet hoe dat nu zit!!! de wet is in iedergeval heel erg krom!!!
 
Je krijgt wel WW als je baas je ontslaat in overleg. Dat protest aantekenen is een formaliteit, dat moet altijd ivm die verwijtbaarheid. Asl je goed met je baas kunt opschieten is het dus wel raadzaam om hem te vragen je te ontslaan.

Het brengt wel een hoop papierwerk met zich mee en daar hebben veel bedrijven niet zoveel zin in maar als er aangegeven word dat de 'arbeidsverhouding verstoord' is zal het arbeidsbureau (nu UWV) nooit een WW uitkering weigeren.

Vroeger kwamen dit soort zaken standaard voor de kantonrechter maar de kantonrechter heeft het tegenwoordig veel te druk met het veroordelen (of vrijspreken) criminelen dat ze geen tijd meer hebben voor dit soort zaken.

Ik heb dit soort zaken vaak aan de hand gehad toen ik bij de vakbond zat en in overleg is echt een hoop te regelen. Probeer het in ieder geval bespreekbaar te maken, je kunt inderdaad moeilijk een nieuwe baan gaan zoeken met een zwanger lijf, wat een suffe suggestie vond ik dat zeg!

Er is ook nog zoiets als ouderschapsverlof he? Dan kun je maximaal 6 maanden (op eigen kosten welliswaar) minder werken per week en dat is wettelijk geregeld, daar kan jouw baas dus niet onderuit.

Laat je ons weten hoe het verder gaat met je?

Ik wens je heel veel sterkte meid!

Annemieke
 
Bedankt voor alle reacties!

Over 5 weken ga ik het gesprek nogmaals aan en ik zal laten weten wat er uit komt. Wie weet is de boel dan weer bijgedraaid.

Bedankt!

O ja, ouderschaps verlof kan geweigerd worden als het bedrijfsbelang hierdoor in gevaar komt. Leuke rechten allemaal alleen die uitzonderingen hè...
 
Terug
Bovenaan