Reacties onderzoekers op mediahype bevallen van 3 november

Reacties onderzoekers op mediahype babysterfte van 3 november

Bewerkte gedeeltelijke reactie van onderzoekers Kwee en Brouwers op de mediahype babysterfte van 3 november 2010. De gehele reactie staat op de site van de KNOV en is gericht aan verloskundigen en hun cliënten.
Ook al vinden wij een hogere sterfte onder kinderen, bij wie de bevalling start in de eerste lijn (verloskundige), zeggen wij niet dat het aan de zorg in de eerste lijn, de verloskundige, ligt. Wij menen dat het in het systeem zit, waarbij de problemen bij substandaard factoren ‘in ons idee’, zowel in eerste, als in tweede lijn, liggen.
Wij zoeken de oorzaken vooral in de risicoselectie, die zoals nu gebruikt, kennelijk niet optimaal werkt. Dat moet verder onderzocht worden.

Dat er nu al hard gewerkt wordt aan verbeteringen en er héél veel aan het veranderen is hebben wij bij de media benadrukt. We hoopten dat het goed zou overkwam. Dat is niet helemaal gelukt merken we nu. We willen allerminst een vertrouwensbreuk met de 1e lijn, de verloskundigen en ook het vertrouwen van vrouwen niet schaden. Dat zou contraproductief werken voor wat we met elkaar willen bereiken.

Om patiënten/vrouwen te antwoorden, die nu toch bang voor een thuisbevalling zijn, kunnen we het volgende antwoorden:
-uit ons onderzoek en eerder onderzoek is niet gebleken dat het om de thuisbevalling ‘an sich’ gaat (geen duidelijk verschil thuis-poliklinisch).
-het gaat om een heel laag risico: 1 per 1000 en dus ook een heel klein verschil (8 per 100000).
- we weten ook niet of de groep bij wie het nu niet goed is afgelopen, het beter had gedaan als ze wel o.l.v. de gynaecoloog waren bevallen.
-er is al heel veel veranderd in de samenwerking en overdracht.
-het medicaliseren (allemaal bevallen in een ziekenhuis met toeters en bellen) kan leiden tot meer interventies.
-het zou erg onveilig worden als men nu massaal in het ziekenhuis wil bevallen

Wij hopen van harte dat we hiermee patiënten/vrouwen kunnen geruststellen. We hopen van harte dat als de media aandacht voor ons onderzoek niet tot te veel onrust en ongemak gaat leiden.

Als laatste willen wij benadrukken dat alle patiënt- ziekenhuis- verloskundige gegevens anoniem bij ons zijn verwerkt en dus niet herleidbaar zijn. Mochten er vragen zijn bij vrouwen, die denken dat ze in onze studie, zitten, dan weten ze zo dat wij garand staan voor anonimiteit en dus nooit iets zullen zeggen.

Mocht dit alles toch nog vragen opleveren, dan kunt uiteraard bij ons terecht.

Hartelijke groet,

Anneke Kwee en Hens Brouwers, onderzoekers, resp. vrouwenarts en kinderarts. E-mail hoofdonderzoeker: a.evers@umcutrecht.nl
 
Het zal allemaal best, maar ik beval toch liever (ook voordat dit nieuws naar buiten kwam) in het ziekenhuis. Ben van m'n vorige 2 kindjes in het ziekenhuis bevallen en zal dat nu bij de 3e weer doen.
 
@ Claudia : Ik ga nu voor de 4e keer bevallen en idd ook in het ziekenhuis. Dit heb ik bij de 1e toen besloten en dat is uiteindelijk een keizersnee geworden (spoed) Als ik thuis had willen bevallen dan had mijn oudste het dus niet overleefd... Maar vanwege de keizersnee moet ik wel verplicht alle andere bevallingen in het ziekenhuis doen xD Geeft niets, scheelt geld =)
 
ik ben van de 1e gewoon thuis bevallen. en dat ben ik nu ook weer van plan.
ik weet ook van andere mensen die bij dezelfde vk zitten als ik dat als je naar het ziekenhuis zou moeten dat dat allemaal goed gaat.
dus heb er wel vertrouwen in dat dat goed gaat.
 
Ik vind het zo jammer dat je in Nederland ZOGENAAMD de vrije keus hebt! Helaas moet je het zelf betalen als je in het ziekenhuis wilt bevallen als je niet medisch bent....Naar mijn idee klopt dat niet!
Ik moet ( medische indicatie) naar het ziekenhuis
 
Ik wil het wel lekker thuis proberen. Moet zeggen dat ik 5min van ziekenhuis af woon, dus ben er zo mocht dat nodig zijn.
Maar in ziekenhuis vond ik vreselijk bij vorige bevalling, dus laat mij maar lekker thuis als t kan.

Ben t wel met 3ekindje eens dat je geen keus heb, en dat slaat nergens op.
Geld trouwens ook voor pijnbestrijding. Moet je voor in ziekenhuis zijn, maar als je buiten kantooruren bevalt of in weekend dan heb je vaak ook pech, want die mensen zijn gewoon lekker thuis en moeten soms wel uur reizen voor ze je kunnen helpen. Hoezo krom?
 
@Aeryn: moet je nagaan, als je dat toen dus niet had gedaan, had je je oudste niet meer gehad! Bij de 1e had ik te weinig vruchtwater, dus kreeg ik een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen (moest trouwens gelijk blijven), bij de 2e vorig jaar kreeg ik automatisch een medische indicatie vanwege mijn ziekteverleden (lymfeklierkanker) en deze zwangerschap heb ik gewoon 'doorgedouwd' dat wil zeggen, ze hebben er voor mij een medische indicatie van gemaakt! zo lief van ze, dat ze dat hebben gedaan, want eigenlijk was het in principe niet nodig, zoals het er nu uitziet........., maar dan nog, als ik die medische indicatie niet had gekregen, hadden we gewoon betaald, want thuis bevallen is sowieso geen optie.........ik denk dat m'n man een zenuwinzinking zou krijgen als ik dat zou besluiten.........hahahhahhahaha en ik ken de pijn van het bevallen nu, dan zie ik 't niet zitten om ook nog ff midden in de weeënstorm met 180 km per uur naar het ziekenhuis te jakkeren (40 minuten verderop).........dus nee lekker in het ziekenhuis!
 
Terug
Bovenaan