Recent ontdekt PCOS - wie ook en wil kletsen?

<p>Hoi meiden,</p><p>Bij mij is recent ontdekt dat ik PCOS heb. Ik ben nu bijna een jaar pil-af en heb hele onregelmatige cyclussen. Dit maakte ik bespreekbaar bij mijn dokter. Ik dacht 'misschien heeft hij tips'. Tot mijn grote verbazing kreeg ik direct een doorverwijzing, hij had namelijk het vermoeden dat ik pcos heb. Schrok daar een beetje van maar dacht laat ik er toch maar gebruik van maken. Werd al snel gebeld dat ik terecht kon. Tijdens een echo werd al snel duidelijk dat ik pcos heb. Heb moeten laten bloedprikken en die uitslagen krijg ik nog te horen. Heb volgende week een vervolgafspraak staan. Met een beetje geluk kan ik dan direct van start met een behandeling. Ik ben me ervan bewust dat ik geluk heb met mijn dokter die zo snel handelde en met het feit dat ik al zo snel in het ziekenhuis terechtkon. </p><p>Als er geen andere gekke dingen uit het bloedonderzoek komen en mijn baarmoederslijmvlies nog steeds rustig is, kan ik wellicht direct van start met medicatie (weet nog niet welke), aldus mijn arts. </p><p>Spannend... Ben er echt constant mee bezig in mijn hoofd. Gaat het aanslaan? Hoe snel zal ik resultaat merken? </p><p>Wie zit in hetzelfde schuitje? Of zit al langere tijd in een traject? Lijkt me leuk om met elkaar te kletsen. </p>

Dat is even schrikken als je helemaal geen vermoeden had! Als je vragen hebt: stel ze vooral! Ik weet al zeker 10 jaar dat ik PCOS heb en sinds 2 jaar hebben we een kinderwens, we hebben het eerst zelf geprobeerd en zijn nu een paar maanden met medicatie (letrozol) bezig. De 2e ronde dat het aansloeg meteen zwanger, dit werd helaas een vroege miskraam. Nu in de 3e ronde. De laagste dosering sloeg helaas niet aan, gebruik 5mg. Ik wilde zelf graag letrozol en geen clomid, omdat de succeskans daarbij groter is en de bijwerkingen minder, alleen sommige ziekenhuizen geven nog clomid, dat is nog de 'gouden standaard'. Bij mij wilde het ziekenhuis dat eigenlijk ook, maar ik mocht toch letrozol omdat ik dat zelf graag wilde. Bedoel vooral te zeggen: als het je intereseert kijk dan ook wat jij zelf wil! 
Staat niet heel duidelijk in je verhaal, maar ik neem aan dat je een kinderwens hebt en dus ook zo'n soort traject ingaat? Hoe is je partner eronder? Is daar ook onderzoek bij gedaan?
nogmaals; vraag alles wat je wil vragen hoor!

Hoi MilouP,
Dank voor je berichtje. Had was inderdaad wel schrikken maar ik had wel al langere tijd het gevoel dat er iets mis was. Had nooit verwacht zo snel te worden doorgestuurd, maar had n.a.v. mijn klachten al wel een klein vermoeden dat ik wellicht pcos heb. Schrikken dus, maar ook fijn dat er iets gevonden is en we actie kunnen ondernemen! 
Vervelend dat jij ook pcos hebt. Verdrietig te lezen dat je een vroege miskraam hebt gehad. Met hoeveel weken was dat? Ik hoop ontzettend dat de 3e ronde wat gaat doen voor je! Is het bij jou icm andere behandelingen, zoals spuiten / iui o.i.d.? 
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in clomid vs letrozol. Maar zeker fijn dat je het aangeeft, dan kan ik het aanhalen tijdens het gesprek ipv gelijk akkoord te gaan met clomid. Wellicht is beide een optie wat mijn arts betreft. 
Mijn vriend is er gelukkig wel heel relaxed onder. Toen ik mijn doorverwijzing kreeg had hij zoiets van 'maar we proberen pas sinds 4 maanden actief, dat is wel heel snel' maar hij is nu heel blij dat ik gegaan ben en we gaan er samen met goede moed in. Ik zit er wel mee en mijn vriend is wat dat betreft met optimistisch. Hij zegt dan ook steeds 'het komt allemaal echt wel goed!' en dat is heel fijn. Bij hem is nog geen onderzoek gedaan maar we mogen dit onderzoek wel ieder moment aanvragen. Hij staat daar zeker voor open maar heeft nu niet heel erg veel prio voor mij omdat op dit moment eigenlijk niets erop wijst dat er bij hem wat fout is. Maar wellicht toch verstandig om te gaan doen, of desnoods na 2 rondes o.i.d. 
Super bedankt, fijn dat ik met vragen bij je terecht kan. Mijn directe omgeving is ervan op de hoogte dus ik kan met genoeg mensen erover praten maar met niemand die hetzelfde doormaakt.
Jij ook heel erg veel succes en sterkte met je behandelingen!!

Hoi Lola K,
Wat vervelend! Na hoe lang werd je wel doorverwezen? Heb je het toen lang geprobeerd? Zit je nu ook in een traject?

@juliass inderdaad wel fijn dat je weet wat het is en daar nu actie op kunt ondernemen! 
Mijn vroege miskraam was met 5 weken. Ik zit hoe ik me nu voel dus enorm te vergelijken met de 2 letrozolrondes die ik achter de rug heb; die waarin het wel en die waarin het niet raak was. Maar ik zit er echt tussenin qua symptomen, dus nog afwachten tot zondag/maandag. Ik gebruik alleen letrozol, verder niks. Spuiten hoeft vaak pas als letrozol niet aanslaat of als het daarmee niet lukt. Wie weet mag bij jou ziekenhuis ook allebei, welk ziekenhuis ga je naartoe? (Als je dat niet hier wil schrijven vanwege herkenbaarheid snap ik dat ook hoor!) 
Haha mijn vriend staat er ook heel anders in dan ik, die lijken zich veel minder druk te maken hè! Hij zegt ook regelmatig dat het allemaal wel goed komt. En dat het ook geen zin heeft om er te veel mee bezig te zijn qua gedachten. Hij wil het echt net zo graag hoor, maar als hij iets anders aan het doen is denkt hij er niet aan. Al merk ik deze ronde dat hij ineens vaker vraagt of ik iets voel, hij was zo blij toen het raak was... dus hij hoopt natuurlijk ook dat dat snel weer zo is... 
Bij ons ziekenhuis moest het onderzoek bij mijn vriend gedaan worden voor we begonnen, omdat ze zeker wilden weten dat ze mij niet 'voor niks' medicatie geven zegmaar. Maar snap dat je het even wil afwachten!
Mocht het trouwens letrozol worden, er is hier ook een groep 'pcos, letrozol' waarin een hele groep meiden ervaringen deelt en waar je veel steun uit kan halen omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit, al ruim 400 pagina's dus genoeg ervaringen terug te lezen, haha. 
We hebben het wel 1,5 jaar geprobeerd voor we het traject ingingen... maar ik had een cyclus van gemiddeld tussen de 6 weken en 5 maanden, dus dat schoot niet zo op. 

Wanneer is precies je volgende afspraak?

Hoi MilouP
Ik ga heel hard voor je duimen. Laat je het weten als je getest hebt?
Ik vind het inderdaad wel lastig om te zetten naar welk ziekenhuis ik ga, het in in ieder geval in Brabant. 
1,5 jaar is inderdaad wel lang, ondanks dat een ziekenhuistraject nooit fijn is, geeft het wel houvast en pas eerlijke kansen. 
Volgende week woensdag heb ik de volgende afspraak staan. Hoop zoooo erg dat ik daarna van start mag.

Terug
Bovenaan