Rechten ivm zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Wie kan mij helpen, ik hoor van mensen dat als je werkt je recht heb om 1/8 minder te werken, ik ken iemand die is hier pas na de bevalling achtergekomen en heeft alles met terugwerkende kracht teruggekregen. Ik kan er alleen niets over vinden en weet niet meer waar ik moet zoeken heb al op diverse sites gekeken maar zonder resultaat.

Hoop dat iemand hier iets meer vanaf weet want het zou wel heerlijk zijn maak van die onwijs lange dagen op t werk, ga om 7 uur 's morgens weg en ben om 19:15 weer thuis.

De volgende tekst komt van de site www.minszw.nl
Even zoeken met zwangerschap als zoekwoord en dan is het nog niet 1,2,3 op je scherm, maar oké.

Zelf interpreteer ik dit als: je hebt recht op meer pauze, maar niet om eerder weg te gaan.... (of het moet dus om een controle gaan). Toen ik zwanger was van de oudste kon ik mijn werk ook geen 8 uur per dag meer met fatsoen uitvoeren (als ICT'er vooral op een bureaustoel natuurlijk) en enige mogelijkheid om kortere dagen te maken was ziektewet en er (dus) 6 week voor de bevalling uit....
Extra pauze mogelijkheden werden me wel geboden, maar dat schoot voor mij eigenlijk niet op.

Wel enorm lange dagen zeg maak je!

Aanpassing werktijden bij zwangerschap
Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken hebt u recht maar overleg wel altijd met uw werkgever:

regelmatige werktijden en rusttijden
extra pauzes (maximaal 1/8 van uw werktijd)
een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank)
geen overwerk en nachtdiensten
zwangerschapsonderzoek onder werktijd
U hebt hier tot zes maanden na de bevalling recht op (met uitzondering van de onderzoeken).

groetjes,
Marije

Hallo,

Even een reactie op het gedeeltelijk in de ziektewet gaan.Zit (helaas) zelf in deze situatie en werk nu 50%.

De regeling dat je dan 6 weken van te voren met verlof moet is vervallen! Onze personeelszaken heeft navraag gedaan en ook van het UWV kreeg ik zelf telefonisch te horen dat ik gewoon tot 4 weken voor de bevallingsdatum door mag werken.
Een tip voor je werkgever: de tijd die je in de ziektewet zit (geheel of gedeeltelijk) wordt ook betaald door het UWV, ook al is dit voor je normale zwangerschapsverlof.

Groeten,
Saskia

Dan heb ik ook nog een vraagje, ik zou 4 weken voordat ik uitgerekend was stoppen met werken had nog zoveel vakantiedgn staan bij elkaar 3 weken dus zou er 7 wk van te voren uitgaan , ik ben deze weken halve dgn gaan werken dus half in de ziektewet, nu ga ik volgende wk op vakantie nog een weekje en daarna werk ik dus nog 3 weken halve dgn nou zeggen ze bij mij op het werk dat ik dus 6 weken van te voren nu met verlof moet en maar 10 wk ipv 12 wk daarna heb, maar ik vraag er toch niet om dat ik in de ziektewet zit en ze kunnen mijn vakantie wkeen toch niet daarvoor gebruiken ofwel???

Wie kan mij helpen????

groetjes Diana

Hallo Diana,

Ik begrijp 't een niet. Ga wil je nu 4 weken ervoor met verlof en daarvoor 3 weken vakantie nemen of ga je nu nog 1 week met verlof en dan 3 weken (deels) werken en daarna met verlof?

Ik zou het in ieder geval door je personeelszaken na laten vragen.

Overigens moet je je afvragen of je van te voren vakantie wilt nemen. Stel je neemt van te voren vakantie op, gaat 4 weken ervoor met  verlof  en je bevalt te laat dan teer je de eerste 2 weken in op je verlof.  Na je bevalling heb je nog recht op minimaal 10 weken. Bij bevalling van stel 2 weken na de uitgerekende datum heb je in dit geval 6 weken ervoor (4 weken en 2 weken uitloop) en 10 weken erna. Samen met je vakantie van 3 weken ervoor is dat 19 weken.

Mocht je nu  6 weken van te voren met verlof gaan en je bevalt tijdig of te  vroeg houdt je zowiezo je 16 weken in het totaal.  Mocht je te laat bevallen krijg je de extra tijd er als verlof extra bij. Wanneer  je dus ook maar 1 dag te laat bevalt krijg je toch nog je 16 weken (10 na bevalling) tezamen met je 3 weken vakantie is dat ook 19 weken. Alles later dan de uitgerekende datum is dat dus extra verlof voor jou!

Hopelijk is het zo duidelijk, anders stel je je vragen maar. Dan zal ik nogmaals reageren.

Groeten en succes,
Saskia

Hoi Saskia,

Ik snap het niet meer, van m'n bedrijfsarts heb ik een formulier gekregen waarin echt staat dat als ik in de ziektewet zit ik verplicht ben om  6 wkn van te voren met verlof te gaan. Die 12 wkn erna heb ik gewoon nodig omdat ik met m'n kinderopvang zit wat niet eerder kan.

Dus als ik nu bijv. later beval dan gaan die 12 wkn toch in vanaf m'n uitgerekende datum?

Ik weet gewoon niet wat kan en wat niet kan ik heb geen uren dus ik kan geen verlof meer opnemen, heb wel laatst 2 wkn vakantie gehad en ben toen 1 week ziek geweest maar stom ik heb me niet ziekgemeld. Dus ik wil nu toch proberen om die week als nog te krijgen.

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen omdat ik het zo niet volhou

Ik werk ook halve dagen en heb het UWV aan de lijn gehad, en ik ben idd verplicht om nu 6 weken van te voren met verlof te gaan. Ik zit ook met het probleem van mijn kinderopvang nu, en ben dus verplicht om vakantie na mijn verlof op tenemen. helaas het is niet anders, maar onder regels kunnen we niet uitkomen.

Hallo Riek-28 en Pency,

Ik snap er inderdaad ook niets meer van. Ben in ieder geval blij dat onze pz het op mail naar mij heeft bevestigd.

Voor jullie zou dan 6 weken verlof de enige optie zijn. Dan maar hopen dat jullie te laat bevallen, zodat het verlof nog wordt opgerekt. Je hebt namelijk altijd recht op 10 weken na de bevalling.
Verder is een mogelijkheid ouderschapsverlof op te nemen, maar dat blijft (meestal) volledig op eigen kosten vrij nemen.

Succes ermee.
Saskia

Terug
Bovenaan