Rechten ivm zwangerschap

Dames,

Even een korte reactie: je hebt recht op 10 weken zwangerschapsverlof gerekend vanaf de bevallingsdatum. Dus als je 4 weken vantevoren stopt met werken en je bevalt de 5e week, dan heb je nog 11 weken over en geen 12 weken helaas.

Stop je echter 6 weken voordat je bevalt dan heb je 10 weken erna. Stop je echter 6 weken voor de uitgerekende datum met werken en je baby komt pas in week 8 dan heb je alsnog recht op 10 weken zwangerschapsverlof (dus in totaal 18 weken).

Groetjes,
Jolanda

Volgens mij is het zo dat als je 4 weken van te voren stopt en je bevalt later dan de uitgerekende datum dan heb je net als bij 6 weken recht op meer dan 16 weken verlof.

Ik heb dit gevonden op de site van het ministerie van werkgelegenheid; minszw.nl

Daar kun je precies uitrekenen wanneer je met verlof mag en moet, en er staat bij wanneer je dan weer zou moeten beginnen.

Hallo meiden,

Inderdaad dus nooit te oud om te leren (zelfs bij de 3e zwangerschap).
Op de site
http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736&
hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=
391909&rubriek_id=391817&set_id=2519&doctype_
id=6&link_id=71854 (nb link even aan elkaar plakken!)
staat:

Baby te laat geboren
Stel: u bent zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby is twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op acht weken verlof voor de bevalling en tien weken erna. In totaal hebt u dus achttien weken verlof.

U bent vier weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Uw baby wordt twee weken na deze datum geboren. U hebt dan recht op zes weken verlof voor uw bevalling en twaalf weken erna. In totaal hebt u achttien weken verlof.

Kan dan ook niet anders concluderen dat:
- je recht hebt op 10 weken verlof na de bevalling wanneer je 6 weken voor de datum met verlof gaat en de baby precies op tijd komt;
- je recht hebt op 12 weken verlof na de bevalling wanneer je 4 weken voor de datum met verlof gaat en de baby precies op tijd komt;
- je recht hebt op 10 weken na de bevalling + xx dagen wanneer je 6 weken voor de datum met verlof gaat en je baby komt xx dagen te laat (+ 6 weken vooraf);
- je recht hebt op 12 weken + xx dagen wanneer je 6 weken voor de datum met verlof gaat en je baby komt xx dagen te laat (+ 4 weken vooraf);
- je recht hebt op 10 weken na de bevalling + yy dagen wanneer je 6 weken voor de datum met verlof gaat en je baby komt yy dagen te vroeg (+ 6 weken vooraf -/- yy dagen dat de baby te vroeg is. In totaal dus 16 weken verlof);
- je recht hebt op 12 weken na de bevalling + yy dagen wanneer je 4 weken voor de datum met verlof gaat en je baby komt yy dagen te vroeg (+ 4 weken vooraf -/- yy dagen dat de baby te vroeg is. In totaal dus 16 weken verlof).

Over de ziekte bij verlof staat;
Als u ziek wordt, kan dit gevolgen hebben voor de afspraken die u met uw werkgever hebt gemaakt over de ingangsdatum van uw zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Als u langer dan zes weken voor de vermoedelijke bevalling ziek wordt, begint uw verlof zes weken voor de bevalling. Afspraken met uw werkgever over de gewenste ingangsdatum van het verlof vervallen dan.

Inkomen bij ziekte
Als u ziek wordt voordat uw verlof ingaat en uw ziekte wordt niet veroorzaakt door uw zwangerschap, hebt u recht op een uitkering van minstens zeventig procent van uw salaris.

Ziek door uw zwangerschap
Als u voor of na uw zwangerschapsverlof en bevallingsverlof ziek wordt door uw zwangerschap, hebt u recht op een ziektewetuitkering ter hoogte van uw salaris. Er is een maximum aan deze uitkering. Dit maximum is gebaseerd op het maximumdagloon. U ontvangt deze uitkering maximaal twee jaar.

Dus tegenstrijdig met hetgeen mijn werkgever zegt:
"Ik heb nog even nagevraagd hoe het nu zit met ziekte ivm zwangerschap en ingangsdatum verlof. Het blijkt aangepast te zijn en je mag gewoon doorwerken tot 4 weken voor je bevallingsdatum als je dat wilt, ook als dat in gedeeltelijke ziektewet is".

Weet nog niet goed wat ik daarmee aan moet.

Groet,
Saskia

Hallo allemaal (en dan met name degene die net zoals ik parttime ziek zijn)

Zoals jullie in de vorige reacties konden lezen nogal wat tegenstrijdigheden met betrekking tot de ingangsdatum van het verlof bij parttime  ziekteverlof voor aanvang van zwangerschapsverlof.

In mijn laatste reactie zei ik ook nog niet te weten wat ik met de reactie van onze pers. zaken aan moest. Vanmorgen toch nog even afgestemd (zat me toch niet lekker). Zij heeft destijds zelf contact gehad met het UWV waar ze haar hebben verteld dat de regeling gewijzigd was. Haar ervaring met het UWV is wel dat ze nogal eens tegenstrijdigheden vertellen. Ze gaat het zelf nog eens navragen maar was naar mij toe heel duidelijk. Dit is wat wij afgesproken hebben, maak je niet druk en ga er strakjes lekker van genieten. Mocht je een andere datum van het UWV doorkrijgen dan lossen wij (de werkgever) en het UWV dat samen op. Mag jij niet de dupe van worden.

Ik ben dus echt heel blij dat ik gewoon door mag werken, zeker gezien het feit dat het vanwege het vertrek van een andere collega en de reguliere drukte nu toch al druk zat is. Heb nog bergen werk te verzetten in de komende 2,5 week.

Groeten,
Saskia

Terug
Bovenaan