rechten van een zwangere ???

hoi allemaal,
ik ben nu 29 weken zwanger, en zou graag eens willen weten wat mijn rechten t.o.v. mijn werk zijn. Ik heb dit ooit eens ergens gelezen, maar weet niet meer waar. Ik heb werk tot mijn bevallingsverlof, en moet daarna (als ik bevallen ben ergens anders gaan werken. Maar ik moet/wil dan wel zekerheid, dus ga ik nu al solliciteren. Maar ik vraag me af of ik nu (vantevoren al dat kontrakt zou moeten ondertekenen) of heb ik ook nog de keus om dat pas na mijn verlof te doen, want als er straks iets is, waardoor ik niet kan werken (met mij of het kindje) dan zou het wel fijn zijn als ik daarin een keus heb. weet iemand dit ?
alvast bedankt !

 
Ik hoop dat dit stukje nu wel eens geplaatst gaat worden.

eerst mijn vraag, waarom je na je bevalling opzoek moet naar een andere baan. Heb je een vast contract of verloopt je contract dan gewoon. Ik denk dat als dit duidelijk is er makkelijker gereageerd kan worden op je vraag. Met een vast contract heb je namelijk iets meer recht, als met een tijdelijk contract. Ook kun je natuurlijk bij je huidige werkgever om ouderschapsverlof vragen. Dit mag (met uitzondering) niet geweigerd worden en heb jij nog even iets langer salaris. Je kunt ouderschapsverlof namelijk in een keer opnemen maar ook gewoon tijdelijk minder gaan werken.


Om nu al te gaan sollicteren naar een baan voor na je zwangerschap lijkt mij een beetje voorbarig, je hebt bijna geen vacature die pas voor over ongeveer 26 weken ingaat. Mocht het wel lukken om die baan te vinden dan zou ik zeker een contract laten opmaken, je kunt altijd daarna nog in de ziektewet.

Ik hoop dat ik je meer info kan geven als ik wat meer van je situatie weet.
Als dit bericht tenminste eens voor de verandering geplaatst word.

Succes
 
Nee natuurlijk niet muts. denk je nou echt dat er een baas is die jou gaat aannemen onder zulke voorwaarden. 't is gewoon een kwestie van tekenen en anders niet!
 
Kijk op www.szw.nl en dan in de rechterkolom bij verlofwijzer. Daar staat alles over verlof rondom de zwangerschap en bevalling. Je kan op die site ook info vinden over minder werken na de bevalling. Daar heb je (een drietal uitzonderingen daar gelaten) volgens de wet recht op.

Het staat er duidelijk beschreven en je hebt heel veel rechten. De pest is alleen dat als je werkgever van je af wil (zoals bij mij) ze toch wel iets vinden om je eruit te werken (bedrijfseconomische redenen, werk is niet overdraagbaar....) en dan kom je in de ww....
 
Ik snap je vraag eerlijk gezegd niet zo goed. Als je ergens begint met werken heb je vaak een proefaanstelling van 1 of 2 maanden en daarna een tijdelijk contract van een jaar. Als je niet wilt zeg je gewoon je baan op. Tijdens de proefaanstelling gaat dat waarschijnlijk een stuk sneller dan bij een jaarcontract, want bij de laatste heb je meestal wel te maken met een opzegtermijn van een paar maanden.
Als je ziek bent dan meld je je ziek en krijg je ook gewoon een deel van je loon doorbetaald. De kans is uiteraard wel aanwezig dat als jij een nieuwe baan hebt waarin je je regelmatig ziek bent je er vanuit kunt gaan dat je contract niet verlengd zal worden.
 
Je kunt ook kijken op de site van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
http://home.szw.nl/index/dsp_index.cfm

Als ik het goed begrijp houdt je werk bij je huidige baas op? In dat geval ben je na de bevalling werkloos en krijg je een uitkering. Hoe dat zit met solliciteren kun je bij de uitvoeringsinstantie vragen (zie reactie van Miriam).
Als je nu solliciteert en je wordt ergens aangenomen, heb je in principe tot het einde van de proeftijd de mogelijkheid om het werk op te zeggen (dus ook voordat je bent begonnen met die baan). Maar dat is natuurlijk niet zo netjes naar de werkgever toe, dus als je uberhaupt twijfelt aan werken, kun je beter nu besluiten of je dat wel of niet wilt gaan doen.
Situaties als dat jij of je kindje ziek worden, kun je natuurlijk niet voorspellen, en niemand zal het je dan kwalijk nemen als je je baan opzegt (of moet uitstellen als dat kan). Maar ik zou me daar nu niet al druk over gaan maken. Zonde van je energie, want hoe groot is die kans nou?! Geniet lekker van je zwangerschap (of als je veel last van zw.kwaaltjes hebt: van het vooruitzicht van je kindje ;-) !
 
Terug
Bovenaan