Zo vroeg in je zwangerschap hoef je je daar geen zorgen om te maken. Als je normaal gezien geen zijslaper, maar een rug- of buikslaper bent, is het idd handig om jezelf al een beetje aan te wennen op je zij te gaan liggen.
Als je buik straks groeit, is het idd het meest comfortabel om op je zij te liggen, evt met behulp van een voedingskussen. Er wordt gezegd dat als je op je linkerzij ligt, de bloedtoevoer naar de placenta het beste is. Maar ik vraag me toch af of dat ook niet te maken heeft met de locatie van je placenta.
Daarnaast had ik bij mijn vorige zwangerschap wel een Engels onderzoek gevonden waaruit bleek dat er een verband is tussen onverklaarbaar dood geboren babies (laat in het 3e trimester, dus niet door andere oorzaken) en slapen op je rug. De verklaring was dat door jouw gewicht en het gewicht van je placenta, vruchtwater en baby een belangrijke slagader dicht(er) gedrukt werd en minder goed je placenta en dus je kindje van vers bloed kon voorzien. Advies is dus om zeker aan het einde van je zwangerschap op je zij te liggen (links of rechts maakt niet uit.)
https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2019/04/02/stillbirth-risk-more-than-halved-by-side-sleeping-in-late-pregna.html#:~:text=From%2028%20weeks%20of%20pregnancy,small%20for%20their%20gestational%20age.