Rechterzij slapen zwanger

Ik slaap met 23 weken nog op m'n buik, rug en beide zijden... T voelt goed, dus ik ga inderdaad maar niet op google kijken of dat nog mag ?. Kan er verder ook weinig aan doen, word gewoon steevast wakker op m'n rug.

Ik slaap met 26 weken op beide zijde nog nooit wat van gehoord. Val in slaap op me linkerzij maar wissel af. Kan geen kwaad. Soms word ik wel js wakker en dan lig ik op me rug

Ik had tijdens mijn eerste zwangerschap ontstoken plaatmateriaal in mijn linker kaak zitten en lag dus continu op mijn rechterzij omdat links pijn deed. Niks aan het handje. Niet te veel druk maken! Zeker 1e en 2e trimester maakt dat echt niks uit inderdaad.

Mocht je later in de zwangerschap last krijgen van reflux dan is op je linkerzij liggen wel een aanrader :)

Zo vroeg in je zwangerschap hoef je je daar geen zorgen om te maken. Als je normaal gezien geen zijslaper, maar een rug- of buikslaper bent, is het idd handig om jezelf al een beetje aan te wennen op je zij te gaan liggen. 

Als je buik straks groeit, is het idd het meest comfortabel om op je zij te liggen, evt met behulp van een voedingskussen. Er wordt gezegd dat als je op je linkerzij ligt, de bloedtoevoer naar de placenta het beste is. Maar ik vraag me toch af of dat ook niet te maken heeft met de locatie van je placenta. 

Daarnaast had ik bij mijn vorige zwangerschap wel een Engels onderzoek gevonden waaruit bleek dat er een verband is tussen onverklaarbaar dood geboren babies (laat in het 3e trimester, dus niet door andere oorzaken) en slapen op je rug. De verklaring was dat door jouw gewicht en het gewicht van je placenta, vruchtwater en baby een belangrijke slagader dicht(er) gedrukt werd en minder goed je placenta en dus je kindje van vers bloed kon voorzien. Advies is dus om zeker aan het einde van je zwangerschap op je zij te liggen (links of rechts maakt niet uit.) 

https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2019/04/02/stillbirth-risk-more-than-halved-by-side-sleeping-in-late-pregna.html#:~:text=From%2028%20weeks%20of%20pregnancy,small%20for%20their%20gestational%20age.

Je hebt over het algemeen geen controle over hoe je slaapt. Je kan op je zij beginnen maar in de ochtend op je rug wakker worden. In het derde trimester kan het zijn dat je op je rug niet meer lekker ligt. Je lichaam reageert hier dan vanzelf op. De conclusies uit het artikel kunnen bekritiseerd worden als je goed kijkt naar hoe de studie opgezet is. Ik zou er vooral niet te bang van worden en er vanuit gaan dat je lichaam vanzelf een signaal geeft als het niet goed gaat

Terug
Bovenaan