reflux medicijnen en slapen, ervaringen?

Hallo,

Mijn zoontje van 8 weken heeft reflux hebben ze vorige week in het ziekenhuis gecontateerd. Milan spuugde heel veel en ook met bogen en veel kracht. Hier had hij heel veel last van en schreeuwde het na ieder voeding uit van de pijn en was heel erg onrustig. Daarnaast slaapt Milan ook heel slecht. Hij is vaak wel 6/7 uren wakker aan een stuk. Dit is ook een oorzaak van de reflux vertelde de kinderarts. We hebben nu medicijnen gekregen en gebruiken deze nu een week. Het spugen is iets minder. Ook merken we dat hij wat minder pijn heeft na de voeding (borstvoeding). Alleen het slapen is nog steeds een drama. We hebben nu Losec mups pillen (omeprazol) pillen die we in water moeten oplossen en dan met een spuitje moeten geven en Motilium suspensie (1 mg domperiodon per ml.) 3 x daags.

Heeft iemand hier ervaring mee. Wat kan ik verwachten van de medicijenen en hoe komt het met het slapen. Blijft dit zo of kunnen we hier verbetering in krijgen.

Ik hoor graag jou/jullie ervaringen met reflux.

Groetjes mama van MilanBeau

Slaapt hij plat of ligt het matrasje iets hoger bovenaan?
Wij hebben ons zoontje zo heel lang laten slapen. Zo heeft de maaginhoud namelijk minder kans om omhoog te komen!
Daarom is iets van een draagdoek ofzo ook zo goed, omdat je kindje dan ook rechtop zit en minder spuugt. Alleen ging dit bij ons aan het begin niet zo omdat ik dan elke keer ondergespuugd werd!

Ik zie dat je zoon meteen al alle gebruikelijke medicatie gekregen heeft.
Er zijn nog wel een aantal dingen waar je op kunt letten:
1. refluxkinderen hebben vaak minder last als ze vaker op een dag kleinere beetjes drinken 10-12 voedingen op een dag werkt vaak goed
2. bij borstvoeding geldt dan ook nog dat de vettere melk een positieve invloed heeft
3. een andere houding tijdens het voeden, niet liggend, maar rechtopzittend, heeft ook vaak invloed
4. na een voeding je kind 3 kwartier rechtop houden, dan helpt de zwaartekracht een handje. Dat kun je bijvoorbeeld in een draagdoek doen

Om te zorgen dat je kindje snel vette melk krijgt kun je als je melk toeschiet even loskoppelen, die melk opvangen en als het druppelt weer aanleggen. Ook borstcompressie (http://www.drjacknewman.com/video-clips.asp voor een instructiefilmpje) zorgt voor snel vette melk.

Geef je ook al johannesbroodpitmeel om de voeding in te dikken? Dat kun je als papje op een lepeltje voor en na een voeding geven.

HoiHoi,
Ons zoontje heeft ook reflux alleen in mildere vorm, wij konden hem ook nergens neerleggen zonder zn hoofdje hoger te leggen. In bed hebben wij een badlaken aan het hoofdeind zodat matrasje schuin afloop, en in de box lag die met zn hoofd op een opgerolde fleecedeken, sinds we zijn voeding indikken, spuugtie veel minder en heeft veel minder pijn, toen zijn we begonnen met de inbakerslaapzak van puckababy, kijk maar eens op de site: www.puckababy.nl   voor ons een ideaal redmiddel, te gelijker tijd hebben we een ritme ingebouwd, wakker worden, verschonen, eten en spelen. Zo gauw meneer wakker word, gaan we zo het hele rijtje af, soms komtie al na 3 uur soms na 4uur, hij geef het zelf aan. Zo gauw we aan hem zien dat die moe word gaat tie weer lekker in zn zak en slaaptie zo weer een paar uur. Ik hoop dat het bij jullie ook ga lukken!! Misschien komtie de eerst paar dagen al na 2 uur of nog eerder, ze raden dan aan om toch steeds het rijtje af te gaan, zo gauw die aan het ritme is gewend gaatie vanzelf langer slape!!!!!
Groetjes en sterkte met alles.

Bedankt voor jullie berichten. Heb zijn bedje, box en wagen al hoger
staan. Ook probeer ik met een vast riedeltje na het wakker worden of we
er misschien wat meer slaap in kunnen krijgen bij Milan. Vandaag heeft
hij overigens veel geslapen, maar was na de voeding van 16.00 heel erg
onrustig en had heel veel pijn en spuugde veel. Hij heeft gisteren en
vanacht nog een keer met veel kracht en een beste boog zijn bed en mij
er compleet onder gespuugd. Ik merk aan de medicatie nu naar een week
nog niet veel verbetering. Hebben jullie hier ervaring mee hoe zich dit
ontwikkeld.

Groetjes mama van MilanBeau

De medicatie voorkomt ook grotendeels het spugen niet, maar zorgt er voor dat je kind minder pijn zal hebben aan het oprispen. Motilium zorgt er voor dat het sneller van het maagje naar de darmen gaat.

Het enige dat spugen echt tegengaat is indikken met johannesbroodpitmeel.

Hoi hoi,

Mijn dochtertje van ruim 5 weken heeft ook reflux hebben ze van de week ontdekt.
Ze huilde ontzettend veel, nou het was geen huilen maar krijsen en wilde niet slapen alleen maar tegen ons aan. Op de nacht na dan, dan sliep ze goed.
Toen ik op een gegeven zo oververmoeid was heb ik het cb gebeld en die is langsgekomen en concludeerde dat het vermoedelijk reflux was. Volgende dag naar de ha en die bevestigde dit.
Cb adviseerde idd om johannesbroodpitmeel in de voeding te gaan doen en te gaan inbakeren. Dat hielp beide idd. Alleen manlief vond het inbakeren heel zielig en wilde liever proberen zonder.
Nu krijgt ze dus alleen dat johannesbroodpitmeel en ligt ze in een slaapzakje te slapen en ik heb een heel ander kind ervoor teruggekregen. Ze slaapt gewoon netjes in haar bedje zonder te krijsen. Spuugt echt veel minder. We houden haar goed rechtop na een voeding en proberen te voorkomen dat we na een voeding gaan verschonen. Kan niet altijd want soms poept ze tijdens een voeding en ja dan moet je wel verschonen.
Ook het ritme van slapen-voeden-spelen-moe in bed werkt hier goed en idd gewoon voeding geven als ze wakker wordt soms is het na 2 uur en de andere keer weer pas na 4 uur. Ik probeer wel echt de 3 uur aan te houden maar ja als ze wakker wordt en blijft huilen geef ik haar voeding.
Ze liet ook eerst steeds meer voeding staan wat ook een kenmerk van reflux schijnt te zijn en nu drinkt ze al haar flessen leeg.

Ik ben heel erg verbaasd dat er CB's zijn die inbakeren aanbevelen bij kinderen met reflux!
Reflux is juist een van de contra-indicaties bij inbakeren. Het is erg gevaarlijk voor kinderen met reflux, door de beperking in hun bewegingsvrijheid kunnen ze als ze ingebakerd zijn stikken in hun spuug!!!
Niet doen hoor, echt gevaarlijK!

Terug
Bovenaan