Reflux

Wij hebben het idee dat onze dochtertje Saar reflux heeft, maar eigenlijk weten we hier niet zo heel veel van. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee.

Ik dacht dat er al een discussie over was op dit forum, maar ik kan hem niet vinden.

Hey,

Reflux heb je in verschillende mate.
Mijn zoontje (nu 6,5 maand) heeft vrij heftige reflux. Ik heb BV geprobeerd maar hij verslikte zich constant, ook met een flesje met het kleinste speentje was het verslikken. Daarbij kwam ook nog veel huilen en spugen. En dan bedoel ik niet een klein beetje spugen maar de hele of halve fles eruit in bogen, echt met kracht dus.
Het is bij ons pas echt erkend toen de kleine al bijna 5 maanden was. Toen hebben ze hem opgenomen en geobserveerd.
Hij bleef namelijk maar huilen, wilde veel wakker zijn, niet slapen, niet neergelegd willen worden, bedje onder spugen etc.

Wij hadden op dat punt al veel gedaan hoor, vanaf dat hij 4 weken is krijgt hij verdikte voeding (met de fles). Elke fles dikken wij in met Nutriton (johannes broodpitmeel). Hij kreeg 1 schepje voor elke 50ml water van de voeding (nu is dat 1 op 60ml).
Zijn bedje en het aankleedkussen hebben wij toen ook schuin gezet, zodat hij altijd 'op een helling' ligt zeg maar, en we hebben hem zo'n 3 maanden ingebakerd in de hoop dat hij dan wel zou slapen.
Ook zijn we vanaf begin januari bezig met medicatie, hij kreeg eerst Losec (een pilletje dat je moet oplossen in 3-5 ml water en dan toedienen), dit leek alles nog erger te maken, we hadden niet het idee dat er nog iets van voeding in bleef en het huilen werd ook alleen maar erger.
Toen eind januari overgestapt op Zantac (een drankje dat we 2x per dag moesten geven) dat ging goed, en dan in combinatie met super hypoallergene (en dus hele zachte) voeding, Nutramigen. Dit leek te helpen, maar na 5-6 weken begon mijn zoontje de fles compleet te weigeren en het huilen werd weer erger. 's Nachts moest ik er elk uur uit, hij schreeuwde het uit van de pijn (en honger denk ik) en wilde niets anders dan rechtop tegen me aan liggen.
En toen zat ik begin april huilen bij de HA met de kleine en hij stuurde me vrijwel direct door naar het ziekenhuis, waar mijn zoontje meteen werd opgenomen. Het bleek dat hij meer last had van de reflux dan ze in eerste instantie hadden gedacht. Ik voelde me eindelijk serieus genomen.
Ze zijn medicatie gaan proberen en nu zijn we toch weer terug op de Losec, wat hij nu netjes inneemt elke ochtend en hij huilt nu ongeveer een maand bijna niet meer (maximaal 1-2 uurtjes per dag). Ook wil hij nergens anders meer slapen dan in zijn bedje en slaapt hij ineens de nachten door (van 12 tot 7 dan in ieder geval).

Sorry voor het hele verhaal, als je denk dat je dochtertje het heeft zou ik me niet laten afschepen en er echt goed naar laten kijken. Naar mijn idee heeft het bij ons veel te lang geduurd voordat we echt serieus werden genomen (bijna 5 maanden!!).

Liefs en veel succes!
Marieke (november mama)

pfff dat dat zolang moet duren zeg. Inderdaad niet laten afschepen. je word anders zelf ook een zombie lijkt me. Ze moeten bij Reflux inderdaad met een krachtige straal heel veel terug spugen. Dat er af en toe wat uitkomt (kan zelfs uur na de fles zijn) dat hebben vele baby's...

Je hebt ook nog verborgen reflux, dan spugen ze niet maar komt er wel constant voeding (en zuur) terug. Je kan dat herkennen aan veel slikken en huilen na de voeding, ook kokhalsen, hoesten en heel vaak de hik hebben kunnen er tekenen van zijn.

Maar ja tis vreselijk als het zo lang duurt, je kleine constant in pijn zien is echt heel erg. Dat huilen dan gaat ook echt door merg en been :-(

Laat het goed bekijken hoor! Ik kreeg laatst ook van het CB te horen dat reflux een 'modeverschijnsel' lijkt te zijn. Nou ja ik vond dat een beetje een nare verwoording, maar schijnbaar wordt er ook snel reflux geroepen (zonder dus echt goed te kijken) als er helemaal niets is...

Ook een osteopaat kan voor wonderen zorgen. Bij ons leek Casper last te hebben van verborgen reflux en/of krampjes. Na 2 bezoekjes aan de osteopaat (volledig vergoed door zorgverzekeraar) een heel ander kind! Ben echt blij dat ik ben gegaan en zou in de toekomst ook weer zo gaan als ik denk dat hij ook maar ergens last van heeft!

Bedankt voor jullie verhalen. Ons dochtertje begint vaak heel enthousiast met drinken, maar na een tijdje geeft ze echt een schreeuw en dan gaat ze daarna wel weer verder met drinken, maar wel heel erg onrustig. Ze spuugt niet echt met een straal, maar ze spuugt eigenlijk de hele tijd een beetje. En daarnaast hoor je dat het omhoogkomt en dan slikt ze het weer in. Als ze eenmaal slaapt slaapt ze gelukkig wel heel goed, dus echte slapeloze nachten hebben we (nog) niet. Het duurt wel vaak lang voordat ze in slaapt valt. Ze krijgt ook altijd de hik na de fles.

Dinsdag belt de art van het cb om te vragen hoe het gaat en dan leg ik het wel aan haar voor, wat het is volgens haar en wat we er aan kunnen doen. Mijn schoonzus heeft 2 kinderen met (verborgen) reflux gehad en ze weet bijna zeker dat dit bij Saar ook het geval is, ze herkent wel heel veel dingen zegt ze.

@ Mriek wat idioot dat ze je zo lang door laten modderen terwijl je kind zo overduidelijk niet in orde is. Gelukkig gaat het nu goed met hem (en jullie)

Ja ach, ik had ook geen flauw idee, behalve dat ik toch wel 1 keer per week/2 weken belde om te vragen of ik nog wat kon doen omdat hij echt wel pijn leek te hebben. Zelfs een keer 's nachts naar de eerste hulp geweest waar we na een uur werden weggestuurd met 'je hebt gewoon een huilbababy', vreselijk...
Maar ja het is mijn eerste kindje en ondanks dat ik veel baby's heb verzorgd voordat ik hem kreeg is het dan toch wel heel anders zo 24/7 je eigen kindje hebben ;-)

Het lijken wel inderdaad symptomen te zijn, maar misschien is het nu nog zodanig dat je al geholpen bent met alleen Nutriton door de voeding te doen. Ze slaapt ook plat neem ik aan?
Inderdaad dinsdag voorleggen en anders vragen of er eens kan worden meegekeken als je de fles geeft o.i.d. om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.

Veel succes ermee!

Ja het is zeker anders als het je eigen kindje betreft. Saar is ons 2e kindje, maar elk kind is ook weer anders. Dit hebben wij bij onze eerste nooit gehad, maar zij had weer andere dingen.

Saar ligt toevallig met haar hoofdeind omhoog, doordat ze verkouden was en onze oudste dochter heel snel oorontsteking krijgt. Zodra er bij ons dus 1 verkouden is gaat het hoofdeind omhoog. En nu las ik dat het voor reflux ook goed is om dit te doen.

Ik heb er zelf ook al aan gedacht dat ze een keer meekijken om te zien hoe ze de fles drinkt, misschien dat dat voor hun wel heel veel zegt.

Terug
Bovenaan