regelmaat

Mijn vraag is: hoe belangrijk is regelmaat? Onze zoon Luuk is 7 weken oud. In het begin sliep hij overdag veel in de wandelwagen en soms in de box. Nu is mij verteld dat het ook belangrijk is om hem overdag eens in bedje te leggen.
Ik dacht dat het niet uitmaakt waar hij slaapt, als hij maar tevreden is. En naar mijn idee is hij tevreden.
Alvast bedankt voor de reacties!
 
maakt ook niet uit waar hij slaapt, als hij inderdaad maar tevreden is. Ik heb mijn zoontje wel in zijn bed laten slapen, maar dat was meer omdat hij naar de creche zou gaan, en ik wilde niet dat ik hem met de wandelwagen in slaap moest wiegen dat hij daaraan zou wennen, want daar had ik geen zin in en denk ook de creche niet. Maar dat is heel persoonlijk. Als hij tevreden is en jij ook dan maakt het toch niet uit. Je moet doen wat je zelf wilt en lekker bij voelt.

 
In principe als hij lekker slaapt dan is het toch prima. Ik denk alleen dat hij als hij wat ouder is, dan niet meer overal zal slapen. Op een gegeven moment krijgen ze een echt ritme en dan slapen ze het lekkerst in hun eigen bedje. Maar zolang het goed gaat en hij goed slaapt, is er niks aan de hand.
 
Mijn zoontje sliep eerst ook altijd beneden in de kamer in de wandelwagen. Op een gegeven moment sliep hij telkens nog maar heel kort en kwam hij steeds moeilijker in slaap.Toen ben ik begonnen hem in zijn bedje te leggen 's middags en 's avonds op vaste tijden. (rustiger dan in de woonkamer) Diut hielp wel. Als jouw kindje nu nog goed slaapt beneden, zou ik het lekker zo houden, kan je hem ook beter zien
 
Mijn zoontje heeft toen hij zo klein was ook altijd overal geslapen, beneden in de box of in de wandelwagen. Nam hem ook gewoon overal mee naartoe, als ik wilde winkelen ofzo ook. Inmiddels is hij 2 jaar en hij slaapt nu wel niet meer zomaar in de bank ofzo, maar als we eens een dagje weg gaan met hem, slaapt hij nog steeds in zijn buggy. Ook op visite slaapt hij hartstikke makkelijk. Ik denk dat als je je kind gewend maakt om overal te laten slapen, je daar alleen maar profijt van hebt. En zolang hij het allemaal best vind en gewoon lekker slaap, zou ik het gewoon volhouden hoor.
 
De eerste weken hebben wij onze kinderen ook veel in de reiswieg gehad. Dit lijkt me helemaal niet slecht. Pas toen ik het gevoel kreeg dat ze een (soort van!)ritme ontwikkelden ben ik ze boven in hun bedje gaan leggen. Dat was met ongeveer 11 weken.
 
Volgens mij is regelmaat wel degelijk belangrijk. Zowel mijn zoontje (nu 19 maanden) als mijn dochtertje (13 weken) sliepen de eerste weken altijd bij mij in de buurt dus in de wandelwagen of in de box. Dat ging prima, ze waren erg tevreden. Maar toen ze wat ouder werden (na een week of 10), vonden ze dat veel te leuk. Continu beweging en drukte om ze heen waardoor ze helemaal niet meer goed gingen slapen. Maar toen kreeg ik ze allebei hun bed niet meer in, ze waren niet gewend om overdag in de stilte te liggen. Bij mijn zoontje heeft het nog maanden geduurd voordat het eindelijk goed ging. Bij mijn dochtertje gaat het nu eindelijk ook goed om in haar bedje te slapen maar dat is niet van een leie dakje gegaan. Mochten wij nog een derde kindje krijgen, dan slaapt die van begin af aan in zijn of haar eigen bedje en niet in de wandelwagen of de box. Daar krijgen ze veel te weinig rust en raken overgeprikkeld.
 
Terug
Bovenaan