regelmaat

Ik wil graag even reageren op het stukje van anoniem. Volgens mij is regelmaat ook belangrijk maar niet de plek waar je kindje slaapt. Als ik thuis ben slaapt mijn zoontje 's middags meestal in zijn eigen bedje. Maar helaas ben ik niet elke dag thuis. Hoe moet het dan als hij op het kinderdagverblijf is, dan is het toch ook al anders dan thuis? Hij slaapt daar gelukkig ook heerlijk in een "wildvreemd" bed. Ik maak me er geen zorgen over als hij maar lekker en zijn vel zit en 's nachts lekker slaapt.
 
Mijn zoontje sliep in het begin ook veel in de kinderwagen of de box. En bij de chreche deden ze daar ook niet moeilijk over, de hele kleintjes laten ze daar ook in een kinderwagen slapen of in je eigen kinderwagen als je die meegeeft. Pas als ze wat ouder zijn gaan ze proberen om de kinderen aan bedje te laten wennen.
 
Het hangt heel erg van het kindje af.
Mijn zoontje slaapt niet als hij niet in een rustige ruimte ligt. Omdat ik niet als een muisje door de woonkamer wil lopen, leg ik heb 's middags ook in bed.
Ik vind regelmaat heel erg belangrijk. Ik kreeg een veel vrolijker en rustiger ventje toen ik regelmaat en rust ging gebruiken. Maar dat moet ieder voor zich weten.
 
Het consultatie-buro heeft ons al helemaal in het begin gezegd, dat je een kindje moet aanleren in zijn/haar bedje te slapen. Op deze manier leren ze dat het bedje er is om te slapen en de box om te spelen. We leggen onze dochter nu in haar bedje als we zien dat ze moe wordt. Soms valt ze in de box in slaap (omdat we niet gezien hadden dat ze moe werd) en dan laten we haar lekker liggen. We merken dan wel dat ze minder diep en minder lang slaapt, als wanneer ze in haar bedje slaapt. Voor haar laatste flesje heeft ze vaak moeite met in slaap komen, dan leggen we haar in de wandelwagen in de huiskamer en lopen wat met haar heen en weer. Dan slaapt ze binnen 5 minuutjes. Vervolgens parkeren we de wandelwagen in de hal en slaapt ze daar heerlijk verder.
Overigens heeft ze geen problemen ergens anders te slapen. Dat lukt altijd prima.
 
Rust en regelmaat zijn heel erg belangrijk maar niet ieder kind is gelijk. Mijn beide jongens hebben de eerste tijd in de box geslapen.Toen de jongste haze slaapjes ging doen heb ik hem boven laten slapen in z'n eigen bedje.Hij werd namelijk van het kleinste geluid wakker,en sindsdien slaapt hij 's middags 2,5 uur.
 
In het begin sliep onze kleine ook wel in de wagen overdag. In de loop van de tijd is dat steeds meer boven in bed geworden, ook nog wel eens in ons bed.
Het is een natuurlijk proces.
 
mijn zoontje (8 mnd) heeft veel behoefte aan rust en regelmaat; hij zal nooit in de box in slaap vallen; daar speelt hij in en als hij moe is gaat hij naar zijn bedje. Ik snap ook niet hoe je dat doet als je kindje in de box slaapt, dan moet je op je tenen door de woonkamer en maken ze hazeslaapjes. Mijn zoontje was de eerste 3 maanden erg onrustig en huilde veel, misschien dat ik het daarom zo belangrijk vind. Ik heb veel gehad aan het boek van Ria Blom: ''regelmaat en inbakeren'', waarin heel duidelijk staat uitgelegd wat het belang is van het slapen in zijn eigen bedje en de duidelijkheid die je je kindje daarmee geeft (en ook de slaapproblemen die je ermee voorkomt). Door die regelmaat maakt mijn zoontje overdag nog 3 slaapjes van minimaal 2 uur en slaapt al vanaf 3 maanden snachts door. Maar elk kindje is anders, al sta ik soms wel eens verbaasd als ik hoor dat baby's soms nog maar 1 slaapje per dag doen.
 
Terug
Bovenaan