Reistijd naar verloskundige controle vergoed?

Centering pregnancy is een vorm van zwangerschapsbegeleiding die in plaats komt van de gewone controles. Het staat dus zeker niet gelijk aan yoga. 
Zoals andere hier aangeven, jouw werkgever moet jouw voor de uren incl. reistijd doorbetaald verlof verlenen. 

Ik ken het niet dus vandaar dat ik het vraag. Maar ja als dit ter vervanging daarvan is, dan is het begrijpelijk dat dezelfde regels tellen als wanneer je naar een algemene controle gaat

Werk je 5 dagen? Dan zou het vergoed moeten worden inclusief reistijd lijkt me.

Werk je 4 dagen of minder lijkt het me meer dan logisch dat je afspraken plant op je vrije dag, dat moet officiël ook!

Ik werkte bij m'n 1e zwangerschap 4 dagen in de kinderopvang en altijd alle afspraken op m'n vrije dag gepland. Bij m'n 2e en 3e zwangerschap werkte ik nog maar 2 dagen dus dat was makkelijker, maar sowieso moet je alle afspraken plannen op je vrije dag (mits je 5 dagen werkt natuurlijk)

De arbeidstijdenwet maakt geen onderscheid in het aantal dagen dat je werkt. Je hebt het recht als zwangere om voor centering pregnancy te kiezen, ook als die bijeenkomsten op jouw werkdag vallen. Het is aan jou als zwangere om te bepalen hoe coulant dit naar je collega's toe is in je eigen vakgebied, maar de werkgever mag dit niet weigeren. 
En soms heb je ook geen keus. Ik ben doorverwezen naar het ziekenhuis en sommige afspraken zijn op een werkdag. Door de korte termijn waarop ze moeten plaatsvinden kunnen ze niet zomaar verzet worden.
 Niet handig in het onderwijs, maar gelukkig heb ik een werkgever die mij meteen uitroosterd als ik dat aangeef.
 De wet is er niet voor niets, als zwangere zou iedereen zich daar best iets meer bewust van mogen zijn. 

Wat LevB zegt klopt dus niet. Ik ben overigens HR-adviseur, maar anderen hebben het daarnaast ook al bevestigd. Je hoeft het niet "officieel" op je vrije dag te plannen. Het is wettelijk vastgelegd. ? Ik zou dus best een stukje begrip voor mijn werkgever hebben omdat het dan in totaal 4 uur van je werkdag kost, maar(!) je hebt er recht op, dus lekker nemen. Het is ook niet elke week. Ook extra pauze indien nodig en het recht om niet over te werken zijn rechten. Best goed geregeld hier ;)

Dank allemaal voor jullie reacties!
ik werk dagelijks van 8:00-12:00 en de afspraak is van 9:00 - 11:00 dus om een half uurtje te werken en dan te moeten gaan, heeft weinig zin. Deze word ook gewoon gepland door de verloskundige dus kan dit niet op een ander tijdsstip doen.
ik heb aangegeven volgende week 2uurtjes te werken na de afspraak, omdat ik dit geregeld kreeg bij de opvang voor de 1ste. En natuurlijk kom ik mijn werkgever ook tegemoed maar ik ben graag op de hoogte van hoe het zit. Dit aangezien de werkgever zich niet altijd netjes aan (ander gerelateerde) regels houd. 

Nogmaals bedankt allemaal!

Dank allemaal voor jullie reacties!
ik werk dagelijks van 8:00-12:00 en de afspraak is van 9:00 - 11:00 dus om een half uurtje te werken en dan te moeten gaan, heeft weinig zin. Deze word ook gewoon gepland door de verloskundige dus kan dit niet op een ander tijdsstip doen.
ik heb aangegeven volgende week 2uurtjes te werken na de afspraak, omdat ik dit geregeld kreeg bij de opvang voor de 1ste. En natuurlijk kom ik mijn werkgever ook tegemoed maar ik ben graag op de hoogte van hoe het zit. Dit aangezien de werkgever zich niet altijd netjes aan (ander gerelateerde) regels houd. 

Nogmaals bedankt allemaal!

Ik denk dat het ook een beetje af hangt van de situatie, hoeveel je zelf je werkgever tegemoet kunt komen, en de aard van je werkzaamheden, soort afspraak, je thuissituatie etc. 

Ik werk 3 dagen op kantoor, veel zelfstandig werk dat ik ook thuis kan doen. Mijn werkgever is erg flexibel in wanneer ik mijn uren maak. Volgens de WAZO mag ik afspraken maken wanneer ik wil. Maar ik interpreteer die wet wel als: als het niet anders kan. Dus als ik een afspraak op een andere dag kan plannen, dan doe ik dat. Dat gaat soms niet. Bij spoedecho's, of een ziekenhuisafspraak waar ik over 5 weken op mijn werkdag eindelijk eens terecht kan. Zo ook centering pregnancy van TS. 
Ik haal vaak wel de gemiste uren in in de avonduren. Het voelt een beetje zo: als mijn werkgever het oke vind dat ik om welke reden dan ook wel eens eerder weg ga of later start, dan mag hij ook van mij verwachten dat ik flexibel ben in dat ik wel eens savonds wat uurtjes op de laptop inhaal. Dat doe ik dan dus ook waar het kan. 
Maar niet iedereen kan thuis werken, en om op je werklocatie uren in te halen moet maar net passen bij je thuissituatie (1e kind zonder oppas bijvoorbeeld), maar ook bij de werkzaamheden. Als docent kun je niet even zeggen, ik ga nu weg, maar dan werk ik morgen wel een paar uurtjes meer. 

Als ik zo je reactie lees, dan zou ik gewoon opkomen voor dat die reistijd ook vergoed wordt. 

Terug
Bovenaan