Ik denk dat het ook een beetje af hangt van de situatie, hoeveel je zelf je werkgever tegemoet kunt komen, en de aard van je werkzaamheden, soort afspraak, je thuissituatie etc.
Ik werk 3 dagen op kantoor, veel zelfstandig werk dat ik ook thuis kan doen. Mijn werkgever is erg flexibel in wanneer ik mijn uren maak. Volgens de WAZO mag ik afspraken maken wanneer ik wil. Maar ik interpreteer die wet wel als: als het niet anders kan. Dus als ik een afspraak op een andere dag kan plannen, dan doe ik dat. Dat gaat soms niet. Bij spoedecho's, of een ziekenhuisafspraak waar ik over 5 weken op mijn werkdag eindelijk eens terecht kan. Zo ook centering pregnancy van TS.
Ik haal vaak wel de gemiste uren in in de avonduren. Het voelt een beetje zo: als mijn werkgever het oke vind dat ik om welke reden dan ook wel eens eerder weg ga of later start, dan mag hij ook van mij verwachten dat ik flexibel ben in dat ik wel eens savonds wat uurtjes op de laptop inhaal. Dat doe ik dan dus ook waar het kan.
Maar niet iedereen kan thuis werken, en om op je werklocatie uren in te halen moet maar net passen bij je thuissituatie (1e kind zonder oppas bijvoorbeeld), maar ook bij de werkzaamheden. Als docent kun je niet even zeggen, ik ga nu weg, maar dan werk ik morgen wel een paar uurtjes meer.
Als ik zo je reactie lees, dan zou ik gewoon opkomen voor dat die reistijd ook vergoed wordt.