Rekening houden met eten en drinken VOORDAT je zwanger word???

Dit hield mij ook bezig, maar volgens mij heeft dat geen zin... Wat ik heb gelezen in een van mijn zwangerschapsboeken is dat de baby de eerste 4 (of zelfs 6) weken nog geen direct contact heeft met de moeder. Teminste, de navelstreng waardoor he voedsel moet komen is dan nog niet aangemaakt. Dus alles wat je als moeder eet voor je test positief is (en je dus meestal 4 weken zwanger bent) kan geen kwaad.

Maar dit heb ik gelezen hoor, eigenlijk zou  je het even aan de vk moeten vragen!  

Nou ja, het ging er eigenlijk om, dat als je zwanger wilt worden, de maanden voor je zwanger word het eitje gevormd word wat uiteindelijk je kindje word. En dat roken en alcohol daar niet echt bevordelijk voor is. Mede als wat je eet.

Ik ben het er niet mee eens dat de eerste zes weken niet schadelijk is als je wel rookt of veel alcohol drinkt. Want als dat niet bij je kindje zou kunnen komen, waarom moet  je dan foliumzuur slikken.?Dat zou dan ook niet uitmaken...

iedereen moet natuurlijk zelf weten, en ik snap ook heel goed als je al maanden (helaas voor sommige ook jaren) bezig bent met zwanger worden, dat je dan wel eens een wijntje neemt.

Dat bedoelde ik ook niet helemaal, roken en veel drinken is sowieso nooit zo best voor je lichaam. Laat staan als je zwanger wilt worden. Ik had het meer over filet americain, rood vlees of ongewassen fruit en groenten. Lijkt mij ook niet dat het slim is om een pakje per dag weg te paffen en een fles wijn erachter aan te gieten  Je neemt  gewoon geen risico. Ik  weet wel dat hoe gezonder je leeft hoe beter het is.      Of je nou zwanger wilt worden of niet.

Maar volgens mij heeft het niks te maken met het vormen van dat eitje hoor, die zijn allang gevormd. Misschien dat het wel van invloed is op de kwaliteit ervan, maar dat  weet ik ook niet 100  % zeker.  

Oh en over dat foliumzuur, Dat slik je toch niet om zwanger te raken? Maar ter vermindering van de kans op een openruggetje ofzo? Dus als het skeletje begint te vormen zeg maar. En volgens mij begint dat pas op het moment dat de cellen zich tot een bepaald aantal gedeeld hebben.
Maar nogmaals ik weet het niet zeker hoor.

Ik weet alleen dat ik op de dag dat ik positief testte, 's middags nog broodjes filet americain had gegeten en de avond ervoor een wijntje had gedronken. Ik maakte me hier nogal zorgen over. Ik had al maanden niet meer gedronken enzo en nu dit! Maar de vk zei dat ik me er echt geen zorgen over hoefde te maken. En in de mijn zwangerschapsboek las ik dat andere verhaal. Vandaar dat ik dit dacht.  

Terug
Bovenaan