Relatie met schoonouders

Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan maar derdehands roken schijnt minstens zo schadelijk te zijn als meeroken. Juist voor jonge kinderen. Dit gaat over het neerdalen van de afvalstoffen van de sigaret op kleding, meubels, handen en dus de vloer waar je kindje overheen gaat kruipen. Het maakt dan dus niet uit dat je schoonouders niet roken als je kind daar is, die schadelijke stoffen zijn overal. 
Voor mij als buitenstaander zonder rokers in de buurt is het makkelijk om te zeggen dat ik mij ook bij bovenstaande aansluit. Ik zou mijn kind nooit in zo'n omgeving achterlaten, en dat is echt niet oneerlijk. Het is nou eenmaal ontzettend ongezond. Ik ben zelf roker geweest en daardoor heb ik volgens mij nog minder begrip voor rokers die zich er zo aan vasthouden. Kom op, stoppen!
Daarnaast: gevoelens over en weer beschermen is niet belangrijker dan de gezondheid van je kind.
Het is door de zure appel heen bijten maar uiteindelijk zul je jezelf dankbaar zijn als je nu naar je eigen wensen gaat luisteren.

Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat het diepere probleem ligt in het feit dat ik toch wel de indruk krijg dat jij je hier alleen in voelt staan. I.p.v. een team bent met je partner. Als dat wel zo was geweest, was dit berichtje op het forum niet nodig geweest. En dat is ontzettend moeilijk!

Wat al gezegd is: ik denk ook dat er nauwelijks moeders zullen zijn die dit gedrag en die omgeving wel comfortabel zouden vinden om onze kleintjes achter te laten. Alles wat je schrijft is zo begrijpelijk en ik krijg er jeuk van als ik het lees.

Als jouw schoonouders niet begrijpen waar jouw zorgen liggen, en zich hier uit zichzelf niet in willen verdiepen, blijf je denk ik altijd tegen een muur oplopen. Want als ze alleen wijzigingen aanbrengen omdat het hen verteld wordt, blijft het jou altijd een vervelend gevoel geven. En als jij en je partner daar volledig over op een lijn zouden liggen, maakt dat de situatie zoveel makkelijker.

Zijn onverschilligheid en frustratie richting jou als je erover begint, staan dat in de weg. En dat is het meest belangrijke gesprek denk ik. Jullie moeten weer op een lijn komen te liggen, of het nou over zijn of jouw ouders, of het kdv, of de buurvrouw gaat.

Heel veel succes!

ik zou de kids echt niet wekelijks ergens brengen waar binnen gerookt wordt. Ook al doen ze op dat moment niet die rooklucht hangt overal in. Ik was laatst op visite bij familie waar normaal binnen gerookt wordt maar nu dus niet ivm de kindjes. Nou toen ik in de auto stapten roken we helemaal naar een asbak. Thuis meteen alles in de was gegooid en allemaal in de douche. En ja ik ben zelf ook roker geweest. Niks zo erg als kinderen die naar sigaretten ruiken.

Onder de omstandigheden die je schetst zou ik ook niet mijn kinderen bij je schoonouders willen brengen. Ik zou er zeker wel in gesprek gaan met hen en je partner. Zou een compromis zijn dat je schoonouders bij jullie thuis komen oppassen? Lijkt me dat ze niet gaan roken in je huis en dan heb je die hond ook gelijk niet. Thuis rook je toch sneller lijkt me (al blijf je verslaafd Natuurliji hè).

Daarnaast is het denk ik ook verstandig om goed met je partner te praten. Dingen zoals dat hij blijft roken en zelfs sigaretten aanbiedt terwijl je gestopt bent vind ik vrij bijzonder. In ieder geval niet helpend! Hij is toch ook mede verantwoordelijk voor jullie zoon?! 

Oei, lijkt mij een hele vervelende situatie voor je.

Wat ik je wel wil meegeven, maar ik lees dat al in meer reacties.. Een huis waar vóor die tijd, na die tijd etc. gewoon gerookt wordt is echt net zo schadelijk voor een mens. In dit geval gaat het om jullie kind die hierin zelf nog niet eens een keuze kan maken.. Een kind achterlaten in een huis waar gerookt wordt is voor mij een no-go, om nog maar te zwijgen over een (onbetrouwbare) hond.
+ Dat detail komt er ook nog bij.. Je kind ruikt iedere dag einde van de dag naar rook als je het op haalt..

Ondanks dat jij zelf gerookt hebt mag je uiteraard veranderen van gedachten. Juist omdat je nu een kind krijgt.. Dat is niet raar of lastig, dat is heel natuurlijk! Hopelijk kun je een wijs besluit nemen! ☺️

Haihai, hier ook een schoonouder probleem sinds ik een dochter heb (nu 18maandjes oud) Al 6 jaar zijn we samen en nooit heb ik problemen met ze gehad. Ik respecteerde hun manier van leven en hun opvoeding naar mijn man toe. Toen mijn dochter is geboren is alles veranderd in mij, want ja je bent opeens moeder, en je moederhart schreeuwt dat je je kind moet beschermen.
Mijn moeder past 1x in de week vast bij ons thuis op, en mijn schoonouders 1x in de week in hun huis. Dit ging lange tijd goed, tot er steeds meer frustraties ontstonden. Ze respecteerden niet onze opvoedregels naar onze dochter toe, en hielden zich niet aan afspraken qua eten en slapen. Frustraties liepen op en uiteindelijk is voor mij de bom gebarsten. 
We hebben meer dan een half jaar geen contact met ze gehad door omstandigheden, en proberen dat nu kangzaam weer te herstellen. Mijn moederhart schreeuwt nog steeds dat ik mijn kind niet in hun omgeving wil hebben, maar ik wil wel mijn man zijn ouders gunnen, heel dubbel allemaal dus.
Ik wil je als tip graag geven, laat het niet zover komen, laat ze niet 1 keer in de week oppassen. Je moederhart gaat dat niet lang volhouden en je zult je kind willen beschermen. 

Je schoonouders gaan niet veranderen, en dat is hun verlies. 

Succes ?

https://www.ad.nl/binnenland/baby-overleden-die-gebeten-werd-door-hond-van-grootouders~a961859e/
Moest toch even aan je denken bij dit artikel. Niet om je bang te maken, ik heb zelf ook een grote hond (Rhodesian Ridgeback) en 2 kleine kids, maar zelfs als ik even naar boven loop doe ik de hond even in de bijkeuken. Ik heb wel controle over haar en ze is een schat, maar ik zie bij haar de stress soms wel oplopen als onze peuter loopt te schreeuwen of de baby huilt. We hebben er een gedragsdeskundige bij gehad die ons precies heeft geholpen met wat wel en niet handig is om de combi hond en kinderen en op die manier is het geweldig zo samen, maar je bent niet flauw als je bij je schoonouders de hond gescheiden wil houden van je baby. Zowel hond als kind heb je nooit 100% onder controle.

Terug
Bovenaan