Relatie uit, welke achternaam?

<p>Hoi allemaal, </p><p>Hopelijk kunnen jullie me wat tips geven.. Ik ben bijna 21 weken zwanger en helaas is sinds kort de relatie met de aanstaande vader verbroken. Aan het begin van de zwangerschap heeft hij ons kindje erkend en hebben we daarbij gekozen voor zijn achternaam. Nu de relatie over is weet ik niet goed wat ik daarmee moet. In eerste instantie had ik zoiets van hij blijft de vader, we kunnen nog prima met elkaar, hij zal onze dochter regelmatig zien en een rol gaan spelen in de opvoeding. Maar mijn omgeving adviseert me wat anders; 'jij zal het grootste deel van de opvoeding op je nemen en ze is het meest bij jou, op praktische reden is jou achternaam handiger. Tevens is het fijn dat mocht je in de toekomst een nieuwe partner vinden en daarmee nog een kindje krijgen, je die ook jou achternaam kan geven en je kinderen dezelfde achternaam dragen.' Dit brengt me nu heel erg aan het twijfelen. Buiten het feit dat ik niet weet of je dit überhaupt nog (kosteloos) kan veranderen, weet ik dus ook niet welke keuze ik moet maken. Hebben jullie tips?</p><p>Liefs, L. </p>

Als de vader een rol in de opvoeding zal spelen en zijn dochter vaak ziet, zou ik het zo laten. Het blijft sowieso echt zijn kind, en jouw eventuele nieuwe partner gaat zoals het er nu uit ziet hen niet volledig vervangen wat betreft opvoeding. Daarnaast zou ik dit met je ex bespreken en niets zonder overleg met hem doen, ik kan me voorstellen dat het hem erg kwetst als je kind zijn naam niet krijgt en zeker als je dit zonder overleg doet. Daarbij denk ik dat je zijn toestemming nu nodig hebt bij wijzigen...

Ik zou het zo laten. Zijn achternaam houden. Hij is tenslotte de vader en zoals ik lees gaat hij ook een deel van de opvoeding opzich nemen. Ik denk dat als je ervoor kiest om de achternaam te wijzigen naar jou achternaam dat hij zich buiten gesloten gaat voelen. Je wilt toch ook dat hij een goede vader wordt voor hem? Doordat je hem gaat buiten sluiten trek je hem van je zoon weg, dit wil je toch niet?! Je moet jezelf gelukkig prijzen dat jullie met elkaar omgaan ondanks dat jullie uit elkaar zijn. Hier kunnen vervelende situaties uit voort komen. Een vader die er voor z'n kind wil zijn heeft net zo veel rechten als moeder, in mijn ogen!
Succes verder! 

Ik zou het zo laten. Zijn achternaam houden. Hij is tenslotte de vader en zoals ik lees gaat hij ook een deel van de opvoeding opzich nemen. Ik denk dat als je ervoor kiest om de achternaam te wijzigen naar jou achternaam dat hij zich buiten gesloten gaat voelen. Je wilt toch ook dat hij een goede vader wordt voor hem? Doordat je hem gaat buiten sluiten trek je hem van je zoon weg, dit wil je toch niet?! Je moet jezelf gelukkig prijzen dat jullie met elkaar omgaan ondanks dat jullie uit elkaar zijn. Hier kunnen vervelende situaties uit voort komen. Een vader die er voor z'n kind wil zijn heeft net zo veel rechten als moeder, in mijn ogen!
Succes verder! 

Ik prijs me zeker gelukkig dat wij dit nog zo in de omgang kunnen. Al had in natuurlijk liever gehad dat we samen waren gebleven maar ik weet ook heel goed dat het ook anders kan. Ik heb niet het idee dat ik hem bij onze dochter* weg trek als ik voor mijn naam kies, ik voel me er ook niet helemaal goed bij onze dochter zijn naam niet te geven maar voor hem is alles oke. Het is ook "maar'" een naam, dat zegt niks over de band die ze dan wel of niet met haar vader krijgt. Die gun ik hun beiden en zal ik ongeacht de naam willen stimuleren! Het gaat meer om de praktische redenen dan een gevoelskwestie in ons geval. 

Ik zou jouw achternaam kiezen, meer in kader van evt volgende kinderen. En het komt vaak voor dat vaders uiteindelijk weinig rol meer spelen in de opvoeding ook al zijn ze dat nu nog wel van plan....

Ik zou als je zeker weten dat jullie geen relatie meer krijgen voor jouw achternaam. Mocht je met jouw kind bijvoorbeeld naar het buitenland willen, dan kan een ander achternaam een probleem worden. In sommige vallen moet je dan een toestemming van de vader meenemen. (Dit is om kinderontvoeringen tegen te gaan)
Je zou met hem kunnen overhebben, dat hij iets met de voornaam of middennaam kan doen.

Terug
Bovenaan