Relatie uit, welke achternaam?

Snap opzich je twijfel.. Maar kan de praktische redenen niet bedenken enkel gevoels redenen. 
Wat verandert er praktisch als je niet  meer in relatie bent? 
Mijn dochter krijgt naam van mijn vriend  We zijn  Niet getrouwd of geregistreerd partner maar ik heb het idee dat dat tegenwoordig nauwelijks meer moeilijkheden veroorzaakt. 

Ik heb bewust gekozen om ons kind mijn achternaam te geven. Je omgeving heeft gelijk, de kans dat het meest je kind zal opvoeden is groot. Ik ben blij met mijn keuze aangezien ik inderdaad alles zowat alleen doe, vader komt alleen als het hem uitkomt en als hij er is doe ik alsnog alles.

Ik wil je niet perse adviseren om het een of het andere te doen, maar er zijn tegenwoordig genoeg (getrouwde) mama's die niet dezelfde achternaam hebben als hun kind. Ik heb dit zelf ook niet, maar ondervind dit niet als iets negatiefs. Heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad in ieder geval.  Wat betreft de eerdere opmerkingen over het alleen reizen met een kind met een andere achternaam, kan ik je zeggen dat het ook hier geen fluit uitmaakt of je dezelfde achternaam hebt. Op het moment dat je bijvoorbeeld alleen vliegt met een kind, is het sowieso slim (in sommige landen verplicht) om een brief van de andere ouder er bij te hebben waarop staat dat jij toestemming hebt om te reizen met dit kind. Als je ook een kopie van de geboorteakte meeneemt, maakt het echt niet uit welke achternaam jij en je kind hebben. Kortom de praktische redenen die eerder genoemd zijn, zie ik persoonlijk niet als een probleem. Het is volgens mij eerder een gevoelskwestie, wat vind jij zelf prettig.

Als dit iets is waar je over twijfelt moet je dat echt met hém bespreken! Ik kan mij voorstellen dat hij ook graag zijn naam voor zijn kind wil behouden. Ook al zijn jullie uit elkaar het is en blijft ook zijn kind. Zeker als je nu al aangeeft dat jullie goed met elkaar om blijven gaan en hij nog altijd zijn vader-rol wil vervullen.
Dat als jij in een eventuele volgende relatie kinderen krijgt wil ook niet perse zeggen dat zij jou achternaam gaan krijgen, misschien wil je dan wel juist de achternaam van je nieuwe partner gebruiken? Misschien ga je ooit nog trouwen en neem je de achternaam van je nieuwe partner over? 
Allemaal dingen om ook in overweging mee te nemen.

Bedankt allemaal voor de reacties en tips! Ik overleg dit zeker steeds met hem, alleen hij geeft aan dat de keuze bij mij ligt (ergens fijn maar aan de andere kant ben ik, zoals je merkt, erg slecht in keuzes maken). Tuurlijk zou hij het mooi vinden als het kindje zijn achternaam draagt, maar hij snapt ook dat ik het misschien fijner en praktischer zal vinden als het de mijne heeft en het maakt hem dus niet veel uit. Als ik tips in mijn omgeving vraag krijg ik eigenlijk alleen het advies voor mijn achternaam, wegens de praktische redenen, terwijl mijn gevoel ergens ook nog wel zegt dat ik het misschien ook mooi vind haar zijn achternaam te geven en hem dat niet wil ontnemen omdat hij haar al minder zal zien dan ik. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Normaal dank. 

Terug
Bovenaan