Rhesus negatief!!! Wie weet er meervan??

hoi dames.

ik kreeg gisteren mijn bloedgroepkaart binnen.
Wat blijkt ik ben rhesus negatief.....

Heb al heel wat info gevonden op internet maar ik ben benieuwd of hier iemand is die er zelf ervaring mee heeft????

ik maak me namelijk toch wel een beetje zorgen.

liefs gridje
 
Hoi,
Niks om je zorgen over te maken. En zeker niet als het je eerste kindje is. Het zou pas kwaad kunnen bij een volgend kindje. Maar ook dan worden er maatregelen genomen.
Ik ben ook rhesus negatief. Bij de eerste heb ik rond de 30 weken, geloof ik, een anti d prik gehad. Na de bevalling nemen ze wat bloed van je kindje af om te kijken wat zijn/haar bloedgroep is. Heeft hij /zij een andere bloedgroep, dan krijg jij alsnog een prik. Het bloed afnemen van je kleintje doen ze overigens via de navelstreng.
Bij mijn tweede zwangerschap kreeg  ik geen anti-d, dit doen ze alleen bij de eerste.

Vraag het even na bij je verloskundige als je het precies wilt weten.
Geniet verder van je zwangerschap.
Sil
 
Geen zorgen om maken hoor! Omdat ze weten wat het is wordt je extra in de gaten gehouden. Wat voorgaande schrijfster ook schreef. In week 30-32 krijg je een anti-D prik. Nog een na de geboorte als je kindje positief is (paps is dominant, is je partner dus positief is de kans groot dat je uk dat ook is en vise-versa).

Bij de tweede wordt je rond de 30e week gecontroleerd op antistoffen, als die er niet zijn (en dat komt door de prik bij de eerste bevalling) doen ze niets. Na de bevalling krijg je weer een injectie om je bij een volgende bevalling te beschermen.

Ik heb onlangs mijn tweede 'positieve' kindje op de wereld gezet als 'negatieve' mama. Nix aan de hand, enige nadeel is al dat geprik.. en ach, na de bevalling deert een zo'n prikje ook niet meer!
 
Het is inderdaad niets om je direct zorgen over te maken. Je hebt een rhesusfactor of niet. Het is geen ziekte of zo. Iets van een procent of 15% van alle mensen heeft hem niet. Je wordt inderdaad met 30 weken gecontroleerd op antistoffen. Bij een rhesus negatief kind (de kans daarop is ongeveer  40%) maakt je lichaam niets aan. Dat gebeurt wel  als  jouw bloed in aanraking komt met het bloed van jouw rhesus positieve kindje.  Jouw  lichaam herkent deze rhesusfactor  niet en gaat antistoffen maken om de rhesusfactor af te breken. Net als het zou doen tegen de griep. Van die antistoffen zelf heb jij geen last, jij wordt er  niet ziek van.

Jouw kindje krijgt in dat geval ook antistoffen binnen die de rhesus factor gaan  afbreken. Dit kan leiden tot (extreme)  bloedarmoede. Daarom krijg je bij je eerste kind preventief een anti-D injectie met 30 weken. Dit zijn antistoffen die gevormd zijn buiten je lichaam om  maar je lichaam herkent als zijnde echte antistoffen tegen de rhesusfactor. Deze antistoffen blijven slechts  een aantal weken in je lichaam (totaan de bevalling grofweg).

Mocht er tussen de 30 en 40 weken bloeduitwisseling plaatsvinden tussen jou en je kind (dit is zeer zeldzaam, mijn VK had het 2x meegemaakt in 25 jaar bij zwaar lichamelijk geweld) dan gaat je lichaam geen echte antistoffen meer aanmaken. Die laatste raak je namelijk nooit meer kwijt en zijn weer gevaarlijk voor een eventueel volgend rhesus positief kindje. Na de bevalling krijg je weer een injectie als blijkt dat je kind positief is. Ook tijdens de bevalling kan er bloeduitwisseling plaatsvinden.

Bij een volgende zwangerschap krijg je geen preventieve anti-D injectie meer met 30 weken. Dit is eigenlijk heel erg raar, de kans op bloeduitwisseling tussen de 30 en 40 weken is even groot als tijdens de eerste zwangerschap. Deze kans is heel erg klein maar blijkbaar voldoende om de eerste keer wel preventie op te injecteren. In het buitenland  krijg je dit wel bij elk kind.  Het argument in Nederland is dat er niet voldoende vloeistof is en dat het allemaal erg duur is.

Ik heb ervoor gekozen om het wel te laten zetten en zelf te betalen. Voor EUR 58,-- is alles gebeurd en dek je  alle risico's, hoe klein ook,  af. Mocht er namelijk wel bloeduitwisseling zijn geweest in je tweede zwangerschap tussen de 30 en 40 weken en wil je nog een derde dan heeft dit derde kindje last van jouw opgebouwde antistoffen. Als je kind dit oploopt, en nogmaals die kans is heel erg klein, dan zijn de gevolgen wel  groot. Je kind kan heel erg ziek worden van die bloedarmoede. Wij weten vrijwel zeker dat er nog een derde komt dus wilden dit risico volledig afdekken. Je VK kan dan gewoon een recept uitschrijven, je haalt het bij de apotheek en laat het zetten.

Maar voor nu, helemaal niets aan de hand. Denk bij een tweede kind na over of je het toch niet vrijwillig zou willen laten zetten!

Ingeborg
 
Ik ben ook rhesus-negatief. Ik heb intussen twee anti-D prikken gehad. Dit kwam omdat ik met 22 weken een bloeding heb gehad. En nu dan pas weer één. Je zei dat je al gegoogeld had. Ik vind zelf Wikipedia erg duidelijk. Daar staat echt alles m.b.t. bloedgroepen en rhesusfactor. Dus als je het interessant vindt om te lezen, zou je daar nog eens kunnen kijken op de zoekterm 'bloedgroep'.

Groetjes en geen zorgen maken.
Marisa

 

Hoi,

Ik ben ook Rhesus neg. en bij de tweede hebben ze een klein percentage antistoffen gevonden met de controle van 30 wkn. Voor de zekerheid hebben ze me toen voor verdere controle naar het z'huis gestuurd en daar hebben ze alles goed in de gaten gehouden. En niks aan de hand hoor! Je wordt goed gecontroleerd en ze kunnen op tijd actie ondernemen mocht het nodig zijn.

Beide kids zijn 'positief' en ik heb i.d.d. ook na beide bevallingen een Anti-D prik gehad. Ben nu dan weer zwanger en heb nog wel die kleine hoeveelheid antistoffen, maar een andere partner (ben gescheiden) en hij is ook Rhesus neg. dus nu doen ze er niks mee.

Succes en geen zorgen hoor!! Als ze het nodig vinden wordt je extra gecontroleerd in het z'huis en dan nog betekent dat dus niet dat er wat is.

Geniet van je zwangerschap!!

Greets, Natasja.
39,3 wkn.
 
hoi dames,

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ben al wat gerustgesteld....
Mag volgende weeek voor het eerst naar de verloskundige, zei zal me vast alles tot in de kleinste details gaan vertellen..... Erg spannend.

liefs gridje
 
Terug
Bovenaan