Rietjesbeker slecht voor gebit?

PatriciavW

New member
Hallo ouders!
Mijn zoon van bijna 5 drinkt het liefst uit een rietjesbeker, iemand ervaringen met dat dit slecht kan zijn voor zijn gebit?
De tandarts zegt dat hij met zijn tong tegen zijn voortanden drukt als hij slikt en daarom wil hij elke 3 maanden controle. Zelf zie ik het niet en vind ik die controle wat overdreven.
Groetjes!
 
Zou eerder kiezen om te stoppen met de rietjes beker, veel goedkoper. Wat haalt die controle uit? Denk niet dat hij een beugel krijgt voor hij volledig gewisseld is?
Maar als je je zoon een beugel wil besparen (echt niet fijn), gewoon een gewone beker geven.
 
Als logopediste kan ik het verhaal van de tandarts bevestigen. Door steeds uit een rietjesbeker te drinken ontwikkelt je zoontje foutieve slikpatronen wat inderdaad een invloed kan hebben op het gebit. Enkel een beugel op termijn zal dan niet voldoende zijn. Je zal dan ook logopedie moeten opstarten om een juist slikpatroon aan te leren. Er zijn nog veel meer gevolgen van een foutief slikpatroon, zoals slappe articulatie, meer kans op luchtwegen- en dus ook oorontstekingen enzovoort. Drinken uit een gewone beker is sowieso aan te raden. Mijn dochtertje drinkt thuis aan tafel sowieso uit een gewone beker. Voor uitstapjes heb ik ook wel een drinkfles met een rietje maar die wordt dus alleen op verplaatsing gebruikt wanneer ze daar niet uit een gewone beker kan drinken. Het is uiteindelijk uiteraard eigen keuze maar dan heb je een idee wat de gevolgen kunnen zijn.
 
Ok, duidelijk verhaal! Bedankt, de tandarts vroeg alleen naar duimen of speengebruik, maar ik dacht zelf ineens aan die rietjesbeker.
 
Terug
Bovenaan