Rijstebloem

<p>Mijn zoon is deze week 4 maanden! We zijn begonnen met zijn eerste oefenhapje maar nu ook met rijstebloem aan zijn laatste fles toe te voegen. Dit op advies van het CB, onze zoon slaapt namelijk nog niet door en komt standaard of om 3 uur of om 4 uur s'nachts waar hij om een fles vraagt! Hierdoor krijgt hij regelmatig 6x 180 per dag wat weer teveel is! Dus gisteren begonnen met rijstebloem in zijn laatste fles van 22.30. Kwam hij verdorie om 1.00 uur vannacht, heeft hij nog nooit gedaan! Maar vanavond weer een poging 2 afgestreken lepels rijstebloem op 180cc ! Ik bouw het langzaam op. Maar wat is de juiste hoeveelheid rijstebloem op 180cc ? En wat is jullie ervaring? Hopelijk vannacht een betere nacht!</p>

Mijn ervaring is dat rijstebloem niet perse de oplossing is om doorslapen te bevorderen... Ook gek dat het CB dat als advies geeft om door te laten slapen, maar ik kan het ook verkeerd begrijpen. 

Onze zoon ging rond de 5/6 maanden aan de rijstebloem en kreeg toen ook 180ml + 6 schepjes en 2 eetlepels. Maar vond het soms wat slecht mixen en klonterig en deed al snel 180ml water, 5 schepjes en 2 eetlepels. Wel de hoeveelheid, maar minder voeding. Hij krijgt het nu (16 mnd) nog steeds, ga nu de papfles ‘s avonds afbouwen want die is hier eigenlijk niet meer nodig. 

Het is ook even wennen voor de darmpjes al die andere voedingsstoffen in eens. Misschien eerst een tijdje wat hapjes en daarna de papfles toevoegen. 

En... van af en toe een fles meer of minder krijgt je kind niks. Al ging dat gegeven er bij mij (en alle andere eerstekindsmoeders) er lastig in ;-) 
Wij deden trouwens ‘s nachts wel vaak een kleiner flesje want was toch vaak iets van troost ipv honger, maar toen was hij al wel wat ouder. Volg je gevoel, is altijd goed!!! 

Wat een raar advies van het CB zeg! Je kleintje is pas 4 maanden oud en doorslapen hoort zeker nog niet op deze jonge leeftijd! Je baby heeft veiligheid geborgenheid liefde aandacht en voeding nodig geen opvulmiddel om door te slapen! Dat je kleintje wakker word is met een reden! Ik zou zeker het advies niet opvolgen!

[quote quote=10265350] Ook gek dat het CB dat als advies geeft om door te laten slapen, maar ik kan het ook verkeerd begrijpen quote]
Nee, toen ik aangaf dat hij eigenlijk altijd standaard rond 3 of 4 uur wakker werden en dan weer een fles van 180 cc kreeg gaf ze aan dat dat op een dag teveel wordt! Ze gaf aan om met rijstebloem.te gaan beginnen en af te bouwen met de hoeveelheid cc in het 3/4 uur flesje!
De fles met 180cc en 2 schepjes rijstebloem had hij wel in een mum van tijd op! Gaat er dus goed in!
Hij is nu een uurtje later gekomen, rond half 5! Maar wel vannacht rond 2 uur wakker maar te troosten met speentje, is ook iets nieuws zo vroeg wakker worden! 
Nu heeft hij wel veel eerste keren deze week! Eerste hapje, eerste keer KDV en eerste keer omrollen! Al.die nieuwe ervaringen zullen ook wel invloed op zijn slaapritme hebben,

Mijn ervaring is geen betere nacht, eerder slechter door krampjes. Bijna hele pak weggegooid. Doorslapen heeft volgens mij minder met voeding te maken en meer met leren..

5x 180 wordt op een dag een keer te veel, maar dat is nu echt nog niet zo!! Je kindje heeft het nodig, haalt nog niks uit de oefenhapjes én maakt allerlei veranderingen door. 
Doe wat voor jou goed voelt, volg je moederhart en weet dat doorslapen fijn is, maar dat het echt nog geen must is en dat er genoeg 16,18,22 maand oude kindjes zijn die nog niet doorslapen. 

Hoi,
Idd raar advies. Bij ons zeiden ze over rijstebloem dat ze liever niet hebben dat we het gaan gebruiken. Slapen ze niet op door en zitten alleen maar vetten in die ze niet nodig hebben.
Onze dochter is trouwens 14 maanden en slaapt nog niet elke nacht door.. Kun je je verwachting bijstellen ;-) 4 maanden en doorslapen is namelijk eerder een uitzondering dan de regel.

Het hoeft niet perse honger te zijn waar hij van wakker wordt. Er zijn zo ontzettend veel ontwikkelingen die hij door maakt tot aan zeker 1,5 jaar (verder ook nog hoor).
Onze dochter kwam op die leeftijd toen ook nog regelmatig voor een fles. Al was het alleen maar om troost te zoeken omdat ze weer in een slaapregressie of iets anders zat.

Terug
Bovenaan