Rijstebloem!

Ik heb voor de grap eens geprobeerd of Thomas er wel al aan toe was om 's avonds een flesje afgekolfde melk met 3 lepels rijstebloem te krijgen. Heel positief heb ik hem een hele week om half 9 een fles met rijstebloem  gegeven in de hoop dat net als bij het 's nachts doorslapen de "knop om" zou gaan maar in plaats van langer slapen werd meneertje om half 6/6 uur  wakker (op een normale voeding  slaapt hij van 10 tot half 7/7 uur). Sommige kinderen zijn er gewoon nog niet aan toe, ik probeer het over een maandje weer eens denk ik. Als een kindje op gewoon melk niet goed door slaapt dan vaak op rijstebloem ook niet.

Hij krijgt ook al fruithap en dat is gewoon om alvast wat te wennen, volgende maand ook groente. Op de vele consultatiebureaus zijn de adviezen zo verschillend! "Zoals de wind waait waat mijn jasje", toen Thomas 3 maanden was zeiden ze: wel wachten tot hij vier maanden is, nu zeggen ze beter wachten tot hij 6 maanden is. Maar volgens  een  door hun gemaakt voedingsschema moet hij met 6 maanden wel in eens alles in een keer krijgen; fruithap, pap én 's avonds met de pot mee eten. Beter even de nutricia voedingslijn bellen voor het juiste advies! Wij doen het nu heel geleidelijk, eerst oefenen met fruihappen een smaak per week als hij die snapt een volgend smaakje. Als het fruithappendeze maand  lukt dan in juni verder met ook groente.

Blijkbaar heeft ze het gewoon nodig. Rijstebloem zet wel aan maar helpt enorm goed voor het langer slapen omdat het een vol gevoel geeft. Je mag vanaf 4 maanden 3 eetlepels in de fles van 200 cc doen. Als ze er teveel van aan gaat komen dan is brinta een alternatief want dat is niet gesuikerd maar dan moet ze wel iets ouder zijn. Ik zou die laatste fles gewoon lekker met nutrix doen.

gr.Ing

Hai Bloempje,

Nutrix is hetzelfde als rijstebloem. Bij onze oudste stond er altijd nutrix op het pak. Tegenwoordig is de verpakking veranderd en heet het bambix voor kindjes vanaf 4 maanden (rijstebloem) . Maar we hebben het dus over hetzelfde!!!

Hier naast 2 theelpeltjes nutrix in de laatste fles afgekolfde melk, nu ook begonnen met fruithapje.
Nu heeft ze al 3 dagen 8 theelpeltjes gepureerde peer gegeten. ze smult er echt van!! Na deze week gaan we weer een ander smaakje proberen.
Vandaag rolde onze kleine meid ook voor het eerst zelf op haar zij!! Eén keertje rolde ze ook door op haar buik, maar daar schrok ze zelf een beetje van!

Ik moet er nog steeds iedere nacht uit, maar daar ben ik zelf wel aan gewend. Meer rijstebloem wil ze niet, ik moet dus echt nog even geduld hebben!!!

Gr antoi

Hoi allemaal,

wat een verschillen zeg! Ik geef borstvoeding en daar doet onze knul het prima op. Hij slaapt al vanaf dat hij 6 weken was door (we zijn superverwend!) en zit sinds hij 9 weken is op 4 voedingen. Af en toe komen we op 5 voedingen uit, denk zo een keer in de 2 weken of zo, maar das dan ook prima. Ik voed op vraag, al heeft hij een aardig ritme (meestal tussen 730 en 830), 1200 en 1400, 1700 en 1830 (anders wordt het mij te laat) en de laatste voeding voordat wij naar bed gaan, uurtje of 9 / half 10.
Maar hij heeft dus (behalve de eerste dagen in het ziekenhuis) nog niets anders gehad dan moedermelk. Ik wil eigenlijk doorgaan totdat hij 6 maanden is en dan pas gaan bijvoeden. We willen gaan bijvoeden volgens de Rapley-methode, iemand hier bekend mee / ervaring mee?
Ik begin echter als hij 6 maanden is ook weer met werken en het zal dus of iets eerder of iets later worden want en beginnen met werken en beginnen met bijvoeding vind ik teveel van het goede. moet dan nog 2 weken werken en heb dan weer 6 weken vakantie (wat een luxe...) dus uitstellen is ook een goede optie.
Ben benieuwd was het CB morgen zal zeggen, ze zijn niet bekend met de Rapley-methode en staan er ook niet echt open voor...
Zolang ons menneke het nog goed doet op BV vind ik het zelf eigenlijk wel prima...

groetjes Natasja

Hoi Natasja,

Ik heb geen ervaring met de Rapley methode maar vond wel dit artikel
www.kindjeopkomst.nl/html/baby/rapley_001.htm  
Misschien heb je deze informatie al gelezen, maar wie weet heb je er nog iets aan.
Succes ermee ben benieuwd hoe het gaat!

Groetjes

Hallo,

dankjewel, had deze site inderdaad al gevonden maar leuk dat je meedenkt!
Was net op het CB en Tijn blijkt nauwelijks (55 gram) aangekomen :(:(
Dit komt vaker voor rond de 4e maand bij BV maar is wel erg weinig (in 5 weken tijd). Volgende week mogen we dus nog een keertje gaan wegen, jippie!!! (maar niet heus). Gelukkig doet ie het nog steeds prima en is hij vrolijk en tevreden, das het belangrijkste denk ik...

groetjes Natasja

Terug
Bovenaan