Ritme 8 weken en slaap

als ik zo je ritme bekijk vraag ik me af of je kindje niet te lang wakker is. Wanneer ze over hun slaap heen zijn wordt het heel lastig om in te slapen. Het zou kunnen dat je net iets te laat bent met in bed leggen en dat zou ook verklaren waarom het slapen in de loop van de dag moeilijker wordt. Ik zou op deze leeftijd echt maximaal 75 minuten wakker zijn aanhouden. Een vaste regelmaat kan helpen, bijv -flesje-verschonen-spelen-naar bed. Boek ‘baby in Droomritme’ kan helpen, ik vond het fijn boek voor houvast.

Onze zoon is 6 weken en het heeft even geduurd voordat we door hadden waarom hij niet sliep. 
Volgens cb moesten we een vast ritme aanhouden. Eten, spelen in de box en slapen, verschonen, eten, spelen in de box etc etc. Als ik hem bij zijn eerste vermoeidheid signalen niet in bed legde was het klaar, dan kon ik hem iin bed leggen wat ik wilde maar meneer ging niet slapen. Ook zijn we begonnen met inbakeren en dat gaf hem rust. Maar ons schema aanhouden is het beste wat tot nu toe gewerkt heeft.
Hij kijkt dan nog wat rond, maar is wel rustig en valt vanzelf in slaap.

Wij hebben onze zoon altijd alle slaapjes in zijn bed op zijn kamer gelegd, ook overdag. Overdag dan met de gordijnen open en zonder slaapzakje aan zodat hij weet dat het dag is. ‘s Avonds en ‘s nachts met gordijnen dicht en slaapzakje aan (beiden onderdeel van ons naar bed gaan ritueeltje). Wij houden de box echt voor het spelen en niet voor het slapen. In het begin vond hij het ook moeilijk om dan in slaap te komen. Ik merkte dat hij wel in slaap viel als ik in de buurt bleef. Dus in het begin bleef ik vaak even op zijn kamer zitten zonder tegen hem te praten; gewoon alleen aanwezig zijn. Soms de was opvouwen of dat soort dingen. Dan viel hij uiteindelijk zelf in slaap. En na een tijdje ging ik wel zijn kamer uit, maar bleef ik op de bovenetage. Ook dan viel hij uiteindelijk zelf in slaap. En na weer een tijdje kon ik gewoon weggaan en viel hij zelf in slaap. Nu valt hij direct zelf in slaap als ik hem in bed leg. 

Ik vond het ook in het begin moeilijk om slaapsignalen te herkennen en nu nog vaak. Heeft geloof ik echt tijd nodig, ze vinden het soms ook gewoon heerlijk om bij mama te slapen. In het begin heb ik de box geprobeerd om in te slapen overdag, maar ze raakte echt overprikkelt. Daardoor heeft ze wel een dag en nachtritme gekregen. Nu met 13 weken durf ik wel ook overdag haar op haar kamertje te leggen met alles dicht en Nijntje lamp aan. Bij eerste signalen naar bed, is binnen de 1,5 uur na wakker zijn. Begin van de dag lukt dit vaak beter dan aan het einde van de dag. Wat overdag hier ook goed werkt is white noise aanzetten, ze wordt hier echt rustig van en valt in slaap. Wat nog moeilijk is is om de slaapjes aan elkaar te plakken, 45 minuten is de normale slaapcyclus van een baby. 

Toen mijn zoontje zo oud was, had hij ook moeite met zijn middag en namiddagdutje om dan zelf in slaap te komen. Ik ben toen 100x trap op en af gelopen om hem het speentje weer te geven, totdat hij sliep ? heb hem er nooit uit gehaald. Verder maximaal 1,5 uur wakker, langer trok hij ook niet. Meestal was het zelfs korter wakker.
Geef het de tijd! Zijn allemaal dingetjes die hij nog moet leren, komt vanzelf!

Terug
Bovenaan