Ritme baby prematuur

Hai. Onze jongen is nu 4 weken oud. Hij is met 34.3 dagen geboren. Nu twee weken thuis bij ons. Iemand een idee vanaf wanneer je kan verwachten dat een prematuur een ritme qua slapen gaat ontwikkelen? In de nacht elk half uur wakker en overdag ook erg onrustig. Overal staat een baby wakker weg leggen. Maar hij valt meteen in slaap na een fles. Mocht hij wel wakker weggelegd worden dan blijft hij zo 2 uur wakker met oververmoeidheid als gevolg.
Moet je rekenen qua ritmes vanaf uitgerekende datum? Of kunnen we proberen nu al wat ritme te krijgen.
Overdag slaapt hij in de box en in de avond vaak op schoot. Van 23.00 tot 7.30 ligt hij in de wieg.
Vanuit het ziekenhuis hebben ze niet echt tips en op internet kan ik ook niet veel info vinden. Onze eerste was ook prematuur maar die is bijna 9 dus heb geen idee hoe dat gegaan was.
Soms denk ik dat we te snel wat verwachten.. Maar de vermoeidheid speelt op

Allereerst gefeliciteerd! Van een kindje dat zo jong is kun je echt nog geen ritme verwachten. Vaak wordt door een kraamverzorgster/ziekenhuis/CB gezegd dat een kindje om de zoveel uur een voeidng hoort te krijgen(boratvoeding op verzoek, fles om de 3/4uur)dan even 'spelen' en wakker wegleggen, maar zo'n babytje snapt daar natuurlijk niets van, en luistert daar dus ook echt nog niet naar. Mijn zoon is nu 2, en nr 2 is onderweg en ik heb besloten om al die ritmes los te laten bij nummer 2,want je maakt jezelf helemaal gek. Het enige waar ik me aan probeerde te houden was toch wel overdag stug om de 3/4 uur blijven voeden en snachts op verzoek, zodat hij hopelijk wat gemakkelijker zou leren doorslapen. Of hij wel of niet sliep tussen de voedingen door maakte ik me ook heel druk om, nu denk ik, als het kindje niet slaapt zal het wel niet nodig zijn.. Enzovoort :) je hebt een prematuur kindje, net zoals mijn zoon was, het kan dan tot een bepaald gewicht wel erg belangrijk zijn om op bepaalde tijden te voeden omdat het kindje heel licht is, maar verder komt er vanzelf echt wel een ritme in, of je nu je kindje wakker of slapend weglegt gaat echt nog niets uitmaken, je maakt jezelf alleen maar druk terwijl je al vermoeid genoeg bent. Dat wakker wegleggen kan ook als je kindje wat ouder is. 

Mijn dochter kwam een maand te vroeg. 
Je merkte echt wel wat dingetjes die met de vroeggeboorte te maken hebben. Maar ik denk dat voor iedere jonge baby geldt dat je naar je kindje moet kijken. Slaapt je baby direct heerlijk in zijn bedje en eet hij tevreden om de 3 uur? Lekker doen. Maar het komt veel vaker voor dat je je kindje voedt en laat slapen zoals hij vraagt. En dat kan gewoon een patroon van korte slaapjes en veel eten zijn. Onze meid sliep onrustig, huilde veel, en wilde gewoon vaak even wat eten en troost van de borst. Zeker voor een premature baby is drinken erg inspannend en het maagje is nog klein. Ze kunnen nog slechter die grote hoeveelheden hebben. 
Wat slapen betreft: die van mij sliep nergens behalve op mij of tegen mij aan. Dat vond ik heel intensief toen ik er midden in zat en ik vroeg me diezelfde dingen af. Maar het is echt normaal babygedrag. Pas na 6 weken sliep ze soms in de box op haar buik. En snachts volgden we tot die tijd de regels van veilig samen slapen. Omdat we anders gewoon niet sliepen. Dat was een onhoudbare situatie. Samen slapen was heel intiem en mooi. Voor een korte tijd dan :p Verder gebruikte ik een rekbare draagdoek. En na een week of 3 oefenen ging de wandelwagen wel goed voor een slaapje van 1 a 2 uurtjes. 
Succes!

Misschien moet je het meer als routine zien ipv ritme. Die gedachte hielp mij herkenning vinden in wat we in godsnaam aan het doen waren. 

Ik vond deze uitleg over de gecoorigeerde leeftijd op internet. Misschien heb je er wat aan.

De gecorrigeerde leeftijd is de leeftijd die je baby zou hebben gehad als hij à terme zou zijn geboren. Door het aantal weken dat hij te vroeg is geboren af te trekken van het daadwerkelijk aantal weken dat hij oud is, bereken je de gecorrigeerde leeftijd.
Bijvoorbeeld: je baby werd geboren toen je 32 weken zwanger was, dat is 8 weken te vroeg. Als hij 12 weken oud is, zal hij dus volgens de gecorrigeerde leeftijd 4 weken oud zijn. Met andere woorden: qua ontwikkeling komt hij overeen met een à terme geboren baby van 4 weken oud. Als hij 16 weken oud is, komt hij overeen met een à terme geboren baby van 8 weken oud, dan is 8 weken dus zijn gecorrigeerde leeftijd.
Een ritme komt vanzelf. Laat inderdaad los wat je allemaal in boeken leest en bij het cb te horen krijgt. Kijk wat het beste bij jullie en jullie kindje past. Hij zal echt wel aangeven, waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Bij ons begon rond de 12 weken langzaamaan een duidelijker ritme te ontstaan. Het dag/nacht ritme hd ze al redelijk snel door en ze kwam meestal ook om de 3 uur voor een voeding. Spelen en slapen wisselde zich af en de ene keer kreeg ze voor haar slaapje de borst en de andere keer erna. En bijna altijd viel ze bij mij aan de borst in slaap. Jezelf en jullie zoontje in een ritme willen dwingen wekt alleen maar irritaties op en is zeer vermoeiend. Zo was het voor ons tenminste. Ik had het idee dat ik alleen nog maar met tijden en schema’s bezig was.
Dat ritme komt er echt wel, geniet van jullie kleine wondertje want ze worden zo snel groot.

Je kind volgen! Valt hij in slaap na de voeding? Prima, lekker naar bed! Mijn tip is voeden op verzoek. Dan ga je vanzelf mee in het ritme van je kind. Wakker wegleggen is leuk als het lukt. Dat lukte bij onze dochter tot en met de 6 maanden niet. Dan maar niet... Wij doen zoveel mogelijk hetzelfde op een dag. Geen vaste tijd, maar wel een vast stramien. Komt goed! Succes! 

Wakker in bed leggen is pas voor baby's vanaf 4 maanden (voor de jouwe dus 5/5,5 maand).. Daarvoor kun je een baby nog niet leren slapen en mag je gewoon in slaap wiegen, voeden, wandelen etc. Al lukt het bij sommige baby's natuurlijk al eerder, velen hebben nog hulp nodig bij het slapen.
Ieder halfuur wakker 's nachts is echt heel heftig. Ik ben bang dat er niets anders op zit dan je baby te volgen en in de tussentijd proberen af te wisselen met je partner, als dat kan, om zo toch nog aan voldoende rust te komen.
Sterkte! Hopelijk snel wat meer uurtjes aaneengesloten slaap voor jullie ❤️

Terug
Bovenaan