Ritme overdag (oa. middagslaapje) als we weer gaan werken. Wat is handig?

Hoi allemaal,
Ben een beetje aan het zoeken wat het handigste is als ik dadelijk weer moet gaan werken. In principe is er dan altijd 1 van ons tweeen thuis, behalve op donderdag hebben we KDV en wordt hij daar om 7.30 of 8.00 uur afgeleverd. Soms zal hij een dagje per week naar een van de oma's gaan en wordt daar dan rond 13.15 uur gebracht. Wat zou dan een handig ritme zijn qua voedingen? En wat zou qua slapen overdag dan handig zijn om te doen?
Want nu is het wel lekker dat hij pas om 7.30 of 8 uur 's ochtends wil eten. En dat kan dus dadelijk ook, behalve de donderdag als hij naar het KDV gaat. Dan zou hij dus zeker om 6.45 uur moeten eten. Tsja... Verder vind ik het wel prettig als hij 's avonds iets eerder eet, want dan kan ik zelf op tijd naar bed (manlief heeft wisselende diensten en kan dus niet altijd 's avonds of 's ochtends eten geven). Wanneer vervalt eigenlijk die late voeding? Rond een maand of 5?
Wie wil er met mij meedenken.... want als ik het ritme wil veranderen kan ik dat beter nu al gaan doen, dan is het een patroon als ik over 3 weken weer aan de slag moet.
Groetjes Veerle

Hoi Veerle,

Bij kindjes die meerdere dagen naar het kdv gaan wordt meestal geadviseerd om thuis hetzelfde ritme aan te houden als op het kdv. Misschien zou je dus kunnen informeren hoe laat ze de kindjes op het kdv op bed leggen en rond welke tijd ze daar meestal voeden, zodat je de overige voedingen e.d. daarop aan kunt passen? Hoewel dat misschien wel veel aanpassing is voor die ene dag in de week...of dat handig is hangt af van wat ze daar doen.

Groetjes,

Eveline

hoi veerle
drinkt en slaapt je kindje op vaste tijden dan?boas nog niet.en de meeste baby's op ons kinderdagverblijf(waar ik werk)niet.we vragen hoelaat het kindje gedronken heeft en om de hoeveel uur hij/zij mag(dit is meestal om de 3 uur,zit boas ook aan).en als ze moe worden gaan ze lekker in bed.geen vaste tijden dus.behalve als je die zelf hebt,maar dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.ik denk dat het even afwachten is hoe het uitpakt.
groetjes kari

en als je hem savonds iets eerder de laatste voeding geeft word ie misschien uit zichzelf een uurtje eerder wakker.anders wakker maken.ik weet niet hoe het met jou kindje is,maar als ik boas wakker maak krijgt hij meestal ook gelijk honger.alleen ook als dat niet de bedoeling is.achja,tis ook maar een baby he.

Hoi Kari en Eveline,
bedankt voor het reageren. Quinn heeft redelijk vaste tijden moet ik zeggen. Vooral met eten en dan 's ochtends en 's avonds. Overdag is het vaak zo dat hij 's morgens en aan het begin van de middag meer tijd tussen de voedingen heeft (3,5 - 4,5 uur) en einde van de middag en 's avonds minder (3 - 3,5 uur). 's Avonds moet ik hem ook echt wakker maken voor de laatste fles, anders zou hij gewoon doorslapen. De laatste paar dagen, moet ik hem ook 's ochtends wakker maken, anders slaapt hij gewoon te lang door. Vanmorgen heb ik hem om 8.15 uur maar uit bed gehaald, anders komt de rest zo in de knoei en dat terwijl hij gisteren echt om 23 uur is gaan slapen. En daarvoor ook al een paar uur sliep.
Ons schema ziet er dus vaak zo uit:
7.30/8 uur eerste voeding
12/12.30 uur tweede voeding
15/15.30 uur derde voeding
18/18.30 uur vierde voeding
22.30 uur vijfde voeding

Als ik het nu zo bekijk dan lijkt het me misschien het handigste om gewoon de laatste voeding om 22 uur te gaan geven, zodat Quinn idd al zelf iets eerder wakker wordt en het ook niet zo veel verschil maakt als ik hem op donderdag (KDV-dag) een half uur eerder wakker maak.
Qua middagslaapje moet ik dan maar even kijken denk ik. Hebben jullie kindjes vaste tijden dat ze naar bed gaan? Quinn namelijk niet. Hij doet vaker een dutje in de box, maar verder breng ik hem overdag niet naar bed. Vroeg me af of dat toch goed was om dat in te gaan voeren.
Ach... het zal allemaal wel loslopen, maar hij doet het nu goed en slaapt goed en ik wil niet dat dat dadelijk gaat veranderen.
Groetjes Veerle

hoi veerle
boas gaat niet op vaste tijden naar bed.overdag slaapt hij meestal in de schommelstoel of kinderwagen.ik leg hem soms weleens in bed om hem daar alvast aan te wennen.maar de ene keer is dit om 12 uur en de volgende keer pas om 16 uur.elk slaapje naar bed ga ik echt niet doen.dan ligt hij de hele dag boven.en als boas het zelf toelaat gaat hij om half 8 naar bed.maar  soms is  het tot 22 uur brullen en dan laat ik hem maar beneden.en een paar dagen later lukt t opeens weer wel.ik maak boas eigenlijk nooit wakker voor een voeding.savonds krijgt hij ergens tussen  20 en 21 uur de 5e voeding en als ik hem rond 24 uur wakker maak voor een fles slaapt hij daarna korter als wanneer hij uitzichzelf wakker word.gister kreeg hij de late avondfles dus pas om half 2 en  toen sliep  ie tot een uur of 6 en daarna weer tot 10 uur.hij heeft van de week 1 keer doorgeslapen.daarna niet meer gelukt,maar het is toch een goed begin.ik blijf ook niet meer op tot de laatste fles.ik ga zelf ook lekker slapen en dan hoor ik wel wanneer mn apie weer honger heeft.
groetjes kari

Hoi Veerle,

Hier ook nog geen vaste slaaptijden overdag, hoor! Ik leg Esther wel als ze moe is in bed, want in de box gaat ze gewoon niet slapen. Ook in mijn armen valt ze niet meer in slaap. Soms nog wel in de wagen, maar alleen als ik blijf lopen. Dus overdag ligt ze voor slaapjes op bed, maar niet op vaste tijden.
's Avonds gaat ze meestal tussen zeven en half acht naar bed en slaapt dan van voeding tot voeding (of eigenlijk, dat deed ze, de zomertijd doet haar geen goed...). Om 22.00 uur maken we haar wakker want dan wil ik zelf naar bed, dan komt ze zelf om 2.00 en weer om 6.00 uur. Dan gaat ook onze wekker omdat mijn man naar zijn werk moet, dus da's voor ons wel te doen.
De fles krijgt ze zoveel mogelijk rond dezelfde tijden, want anders snoept ze er steeds een half uurtje af tot ze 7x 165cc krijgt en dat is niet de bedoeling... Ik kijk echt uit naar de dag dat ze ook vast voedsel naast die flessen mag!

Succes met puzzelen!

Eveline

inderdaad eveline,ik kijk ook al reikhalzend uit naar de fruithapjes.boas krijgt ook liever 7 flessen dan 6 en leg ze maar eens uit dat dat niet kan.hoe moet dat straks als hij nog meer per fles op kan en er een fles af moet.als je de tijd tussen de flessen kunt vullen met het kliederen met een bakje bananenpuree word het meteen een stuk gezelliger in huis.nee,boasje is wel gezellig hoor.alleen huilt hij vaker een half uur te vroeg voor zn  flesje dan te laat.

Terug
Bovenaan