Ritme slapen, wakker zijn en voeden

<p>Ik heb een aantal vragen over het ritme van mijn baby van 6 weken oud. Ik wil me iets strikter gaan houden aan het geadviseerde ritme (slapen, voeden na wakker worden, spelen, slapen waarbij wakker tijd op deze leeftijd ongeveer 45/60 minuten zou zijn) maar loop vast op een paar punten.</p><p>1. Laten we er vanuit gaan dat de baby gevoed wordt direct na het wakker worden (evt eerst nog even verschonen). Mijn baby valt vaak in slaap tijdens/aan het eind van de voeding. De voeding duurt gemiddeld een half uur dus hij is dan nog geen 45/60 minuten wakker geweest. Leg ik hem dan direct na de voeding (slapend) in bed? Of bijv. eerst even in de box om te kijken of hij wakker wordt en dan alsnog bij vermoeidheidssignalen (en idealiter 45/60 minuten na het wakker worden) wakker in bed leggen? Ik heb ook het gevoel dat als ik hem dus laat slapen direct na de voeding, dat hij dan maar een hazenslaapje doet of in ieder geval veel lichter slaapt. Hij ligt dan wel met z'n ogen dicht in bed maar ligt te kreunen, met z'n armpjes te zwaaien etc.</p><p>2. Dan het voeden. Idealiter voed je (op verzoek) direct na het wakker worden. Soms slaapt mijn baby echter maar kort (bijvoorbeeld een uurtje) waardoor het sinds de laatste voeding bijvoorbeeld pas 2 uur later is. Er zijn dan ook nog geen hongersignalen. Dan ga ik toch niet alweer voeden? Maar dan gaat eigenlijk het voorgestelde ritme toch in de war?</p><p>3. Mijn baby lijkt vaak te slapen tijdens de voeding. Hij heeft in ieder geval zijn ogen dicht, vanaf ongeveer 10 minuutjes na starten van de voeding. En aan het einde van de voeding slaapt hij dus vaak daadwerkelijk, zie ook vraag 1. Ik heb altijd begrepen dat je de voeding meerekent als 'wakker tijd' maar doe je dat ook als de baby dus slaapt tijdens de voeding?</p><p>Sorry voor dit lange verhaal maar ik weet het allemaal even niet meer :)</p>

Hoi, ik snap dat je zoekende bent. Maar mijn advies hierin zou toch zijn: laat het los. 
Voor mij werkte dit veel beter. Er zat, zeker die 1e weken/maanden totaal geen ritme in. Ik merkte dat meegaan in het ritme van mn dochter veel makkelijker was dan me krampachtig vast proberen te houden aan schema's. Bij mij kwam het dan ook niet uit met na het slapen voeden, aangezien mn dochter steeds andere tijden sliep. Nu bij 7maanden heeft ze een duidelijk ritme, maar ik heb haae dus niet in een schema geduwd. 
Dit is mijn ervaring, maar uiteindelijk beslis je hier natuurlijk zelf.

Dankje voor je reactie! Ik stond er de afgelopen weken dus ook zo in, om er niet te krampachtig over te doen, waardoor hij ook vaak bij ons op schoot/op de borst/op de bank slaapt. Ik vind het heerlijk hemveel en dicht bij ons te hebben en kan uren naar hem kijken. Maar omdat ik graag iets meer stabiliteit in de nachten wil en bang ben om voor de langere termijn problemen met slapen te krijgen leek me dit een goed moment om meer structuur aan te brengen. Die 'voorgeschreven structuur' klinkt op zich heel goed en werkte bij mijn oudste ook heel goed (weet niet meer vanaf welke leeftijd) maar nu loop ik dus tegen allerlei vraagstukken aan haha. Ik wacht even wat andere reacties af en wie weet wordt de conclusie inderdaad om gewoon lekker verder te doen zoals we deden. 
Had me voorgenomen bij baby 2 niet zoveel te gaan googlen etc. maar merk dat ik mezelf langzaamaan toch weer helemaal gek aan het maken ben.

Ja snap ik! Bij mij was dit ook de 2e en wilde ik t anders doen bij de 1e. Die probeerde ik echt op bed te laten slapen en met een ritme enzo. Met huilen dus. 
Bij de 2e heb ik haar gewoon de 1e 12 weken bijna de hele dag gedragen en dus alle slaapjes in de draagzak. En nu slaapt ze perfect in dr bed. Opeens sliep ze een keer bij mn moeder in dr bedje en sindsdien slaapt ze perfect in dr bed zonder huilen. Bij mijn dochter had het overdag dragen dus totaal geen invloed op de nachten en hoe het verder ging. 

Succes met de keuze maken! 

Onze zoon is nu 7 weken, ook ons tweede kindje en dezelfde situatie als bij jou. Ik heb ook zo in de knoop gezeten met een ritme. Onze dochter kon niet op bed slapen, heb huilend bij het bed gestaan elke dag. Ze sliep bijna niet, alleen 's nachts. Nu met mijn zoon precies hetzelfde verhaal. Ik maak me er nu echt niet druk meer om. Als hij moe is, leggen we hem even in bed, voor het idee, maar 9 van de 10 keer wil hij gewoon weer in onze armen slapen. Bij mijn dochter veranderde dit met 3 maanden plotseling. 

Voeden doen wij ongeveer elke 3 uur. Als ik hem móét voeden elke keer als hij wakker wordt, dan voeden we 20 keer per dag ? Gisteren heeft hij gewoon niet geslapen, alleen in de draagdoek. Dan kan ik wel blijven voeden. 's Nachts slaapt hij, net als zijn zus, hartstikke goed in z'n bedje, dus ik ga ervan uit dat hij op een gegeven moment echt wel overdag in z'n bed gaat slapen. 

Succes!

Ik heb daar toen ook naar gekeken maar het werkte gewoon niet.
Wakker worden, spelen, voeden en dan slapen kwam hier zo vaak beter uit!
En dan nog: lekker op verzoek voeden, wel even zo timen dat het niet tijdens het slaapje valt, kindje krijgt vanzelf ritme, Wel naar de wakkertijden kijken en genieten

Waarom voeden na een slaapje? Ik snap dat nooit. Ik voedde gewoon elke 3 uur en slapen gebeurde ergens daar omheen. Ik vond het juist fijner om het voeden vóór het slapen te doen, dan sliepen ze heerlijk met een volle buik.

Je kan ritme op twee manieren opvatten; ritme waarbij je alles altijd OP dezelfde tijden doet. Of, ritme waarbij je alles OM dezelfde tijden doet. En ik denk dat jij op zoek bent naar het laatste. Dus dat je om ongeveer de drie uur voedt, waarbij de tijd er tussen ongeveer op dezelfde manieren ingevuld wordt.
Antwoord op je vragen:
1. Veel baby's vallen tijdens of vlak na de voeding in slaap. Maar dit is meer een soort 'after dinner dip' dan dat het werkelijk al een slaapje is. Dus ik zou dit niet tellen als slaapje en proberen je kindje een beetje wakker te houden tijdens de voeding, door bijv een beetje in de handpalm te 'knijpen'. En na de voeding zou ik dan eerst even met hem knuffelen, verschonen, etc. En daarna nog even in de box leggen om hem zelf/alleen te laten spelen. Als hij dan wat begint te jengelen of andere vermoeidheidsymptomen laat zien, leg je hem wakker in bed.
2. Een baby heeft een slaapcyclus van ong 3 kwartier. Het duurt even voordat ze leren om die slaapcycli aan elkaar te plakken. Dus als hij na 3 kwartier wakker wordt, wil dat niet altijd zeggen dat hij uitgeslapen is. Heb je al geprobeerd om hem dan toch nog even in bed te laten liggen? Vaak vallen ze na een paar minuten wel weer in slaap. Als hij gaat huilen kun je even naar hem toe gaan om te troosten (maar wel in bed laten liggen) en daarna laat je hem weer alleen. Dit kost misschien even wat moeite en zal misschien niet meteen de eerste dag al lukken, want hij is nu anders 'gewend'.
3. Zie ook mijn antwoord bij 1. De voeding tel je ook mee als wakker tijd. Ik zou zijn slaapje niet zien als echt slaapje.
Ik heb heel veel gehad aan het boek 'regelmaat en inbakeren'. Het is inmiddels wat ouder, maar toch kan je het principe nog prima toepassen. Ook als je niet wilt inbakeren en ook als je niet helemaal voorstander bent van je kindje laten huilen.
Veel succes! Het blijft altijd een beetje een zoektocht. En het ritme, van op (ongeveer) vaste tijden komt vanzelf wel. Daar is hij nu nog wel wat jong voor. 

Terug
Bovenaan