ritme/ slapen

Onze kleine man is nu bijna 2 maanden aan. Om me heen zie ik van moeders van zijn leeftijdsgenootjes allemaal berichtjes dat de kleine doorslaapt, maar die van ons gaat alleen maar korter slapen. Vanaf 6 weken zijn we gaan proberen een beetje ritme aan te brengen in zn dag. Toen was dat voeden om 5.30, 10.00, 14.30, 19.00, 23.00. Maar die tijden waren gebaseerd op zijn laatste voeding van de dag ervoor. Nu merk ik dat hij echt moe is om 21.00 uur. We laten hem dan slapen tot 22.30 uur en maken hem dan wakker voor zn laatste voeding. Om 4.00 uur wordt meneer ineens wakker, dan krijgt ie zn speen tot 5.30uur en dan voeding. Om 8.15 uur wil hij ook weer lekker spelen. Wat zouden jullie nu doen? Ik heb geroepen dat ik t zonde vindt om zijn ritme weer om te gooien, maar eigenlijk is dat belachelijk want hij geeft t zelf aan. Hoe ga ik nu om met zijn nieuwe ritme? Gewoon zn voedingen iets korter op elkaar geven en dan zorgen dat de laatste om 21.00 uur valt? Ik ben ergens een beetje bang dat als ik em korter op elkaar ga voeden dat ie nog meer gaat vragen. Hij krijgt nu eigenlijk al erg veel voor zn leeftijd.
 
Als ik het zo lees krijgt hij dus 4 voedingen (de nachtvoeding niet meegeteld)

Ik vind het persoonlijk weinig, wat drinkt hij?

Ik heb ook een zoontje van ongeveer dezelfde leeftijd. Ik geef flesvoeding. Ik maak elke keer 600cc voeding en zodra het op is maak ik nieuwe. Ik bewaar de melk in de koelkast. Op die manier zit er niet zoveel lucht in de voeding. Ik doe het op dit moment zo:

rond 7 uur 180 cc melk en daarna direct weer naar bed.

rond 11 uur 180 cc melk en meestal is hij dan een uur wakker. Daarna dus weer naar bed.

rond 15 uur 180 cc melk en vanaf dan is het schipperen. Hij slaapt dan meestal tot 17 uur en daarna is het zien hoe we het volhouden. Hij heeft geen honger, maar kan dan zijn draai niet vinden. Meestal halen wij hem eruit en ligt hij in de box.

rond 19 uur 180 cc melk en dan rond 20 uur naar bed.

rond 23 uur maken wij hem wakker en dan drinkt hij 110 wij bieden wel 180 cc aan, maar meneer valt steenvast in een diepe slaap.

In de nacht komt hij dan rond half 4 (meestal) en dan geven wij 100 cc melk en soms iets water.

Ik geef die nachtvoeding bewust wat minder omdat ik wil dat hij die laat vallen. (niet nu al maar straks) Daarbij als wij om 7 uur de dag kunnen beginnen hebben we een fijn ritme. Tot op heden gaat het goed. Soms komt hij later en soms eerder.

Enne doorslapen is voor iedereen anders. Als ze slapen van 23 tot 5 dan is dat doorslapen!!!! (ook al delen wij mama's die mening niet.)
 
Ik mag ook zeker niet klagen :) Ik heb alleen zo'n enorme behoefte aan meer dan 4 uurtjes slaap achter elkaar. Heel egoistisch.... *blush*
Hij krijgt trouwens al die 5 voedingen 180 cc water met 6 scheppen Fortevoeding. Hij drinkt ze ook echt allemaal leeg. De laatste 3 dagen drinkt hij alleen de voeding van 5.30 en 10.00 uur wat minder. Totaal krijgt hij dus net geen liter melk op een dag. Hij is verder heel vrolijk en levendig en heel erg lief, dus daar ligt t zeker niet aan. De vraag komt ook meer voort uit onzekerheid dan uit ongenoegen. Ik ben bang dat als ik em nog meer op verzoek ga voeden dat ie dan teveel krijgt op een dag.
 
Ik zou om 4 uur voeding geven en dan niet zoveel. Maximaal 100cc en eventueel vermengd met water.

Half 6 noemen ze helaas doorslapen dus jouw kleintje slaapt gewoon door.
 
Tja... die eerste maanden zijn pittig. Hier was het tot zeker 3 maanden zo dat ie rond 5/6 uur 's nachts kwam. In de eerste 2 maanden kwam ie zelf rond 3/4 uur 's nachts.
Wij probeerden de laatste voeding altijd rond 22.30 te doen. Zo kun je ook sneller constateren dat ie langer gaat slapen. Wij gaven altijd 6 flessen van 150 cc als ie 's nachts (voor 6 uur) kwam. Daarna deden we 180 cc. Sven was ook een drinker en kreeg dan meer water. dus wel een fles van 180cc water, maar met 5 schepjes.
We gaven m overdag dan om de 3 of 3,5 uur zodat we 's avonds weer om half 11 uitkwamen.

maar als jij eens een lange ruk wilt maken kan je man/vriend die laatste voeding toch doen? Dan kun jij al veel eerder naar bed en kun je eens lekker bijtanken. Wij deden dat hier elke avond. Ik ging om 10 uur naar bed en hij deed dan de laatste fles. Ik ging dan 's nachts weer uit bed.
 
Hoi!
Ik lees jullie reacties met veel interesse, want het onderwerp 'ritme' vind ik erg interessant :)
Ons zoontje is nu 6 weken en wij voeden op zijn verzoek. Dit is bijna steeds om de 4 uren, soms 5 en soms 6. Ik heb wel eens geprobeerd hem een voeding te geven voor hij het zelf aangaf, maar dan was ie de hele dag van de kaart. Hij drinkt dan minder, slaapt onrustig enz.
Nu vraag ik me af of jullie je kindjes wakker maken voor de voedingen. En vinden ze dan niet vervelend? Vallen ze dan niet geregeld in slaap tijdens de fles?
Ergens vind ik het niet erg dat hij niet een 'vast' ritme heeft, want hij geeft zelf heel netjes aan wanneer hij honger heeft en zolang dit niet wisselt van 2 naar 6 uren, doet hij het heel netjes :) Maar een vast ritme zou misschien wel fijn zijn als ik straks weer aan het werk moet.
Ben benieuwd hoe jullie dit dan doen!
 
Ik heb gisteren mijn jongste niet wakker gemaakt. Hij kwam toen om 2 uur en vervolgens weer om 5 uur. De fles van 2 uur heb ik gevuld met 180 melk en deze ging schoon op. Echter om 5 uur heb ik 90 cc gegeven en die dronk hij ook leeg, maar ging daarna wel slapen. Hij hield het vol tot 8 uur. Ik ga echter vandaag hem weer wakker maken rond 23.00 uur. Hij drinkt dat niet de volle mep, maar hij komt dan rond half 4 en dan kom ik overdag ook beter uit.

Een vast ritme is niet volgens de klok op vaste tijden. Maar om de 3 uur (of anders) is een ritme. Mijn schoonzus zei tegen mij (bij mijn eerste) heel droog Baby's kunnen geen klok kijken. Dat opende mijn ogen en ik ben daarop mijn oudste gaan volgen en toen kwamen we ook in een ritme, zijn ritme. Dat ben ik toen langzaam gaan bijschaven. Dus een 15 0f 30 min later/eerder totdat we op een ritme kwamen die we beiden prettig vonden.

Ach het blijft afwegen en gissen en proberen. Ik heb nu met de tweede ook wel weer die onzekerheden en twijfels. Het enige voordeel dat ik nu heb is dat ik er 1 heb lopen waar het tot nu toe goed mee is gekomen. Dus zo slecht heb ik het niet gedaan.
 
Een gemiddelde baby doet er 3 tot 4 maanden over om in een ritme te komen. Dus ja... pas je gewoon aan je kindje aan en het regelt zich vanzelf.
Ik heb met Sven (4,5 maand) nu pas een ritme waar ik elke dag van op aan kan en dan kan het toch nog wel eens een dagje anders gaan.
Onze oudste had vanaf 5 weken al een vast slaap en drinkritme... daarom vond ik het met Sven zo moeilijk. Ik vond het zo chaotisch en kon zo moeilijk de deur uit... maar ik was gewoon erg verwend met Loïs. Een baby die alles volgens het boekje deed (bijna nooit huilde, met 5 weken al doorslapen van half 11 tot half 8..) maar nu weet ik wel dat dat echt geen doorsnee verhaal is.
 
Terug
Bovenaan