Ritme?

Hoi,

Laura is zaterdag 8 weken geworden en we hebben sinds een paar weken een redelijk ritme te pakken. Ik heb wel echt moeite gehad om een ritme te krijgen maar uiteindelijk is het wel gelukt.

tussen 3-4 uur 's nachts voeden flesje
rond 8 uur borstvoeding
rond 11 uur flesje
rond 14.00 flesje
rond 17.00 flesje
rond 19.30-20.00 borstvoeding

Overdag slaapt ze tussen een uur en 1,5 uur. Ik hoor haar tussendoor wel eens even huilen in haar slaap. Voorheen dacht ik dan dat ze wakker was en ging ik haar halen maar daardoor zat ik beneden met een huilerig kind. Nu laat ik haar liggen tot ik zeker weet dat ze echt wakker is. (ze begint dan wat harder te huilen en ik wacht dan meestal even zodat ik zeker weet dat ze wakker is)

We hadden  een week of 3  geleden echt het idee dat ze ook een huiluurtje had 's avonds. Dan was er niets mee te beginnen. Ik legde haar dan maar huilend boven zodat ik rustig kon eten. Vreeselijk vond ik dat.
Om dat op te lossen hebben we haar avond ritme een beetje veranderd. Wij eten meestal rond 18.30 en zij heeft dan rond 17.00 eten gehad en leg ik haar ook even in bed na haar eten. Ik doe haar nadat wij hebben gegeten in badje en daarna ga ik met haar naar boven zo rond 19.30. Ze krijgt dan borstvoeding en gaat lekker slapen. Meestal komt ze dan 's nachts nog wel tussen 3-4 maar slaapt  daarna gewoon weer verder.
Daarvoor hielden we haar wakker omdat we bang waren dat ze 's nachts niet zou slapen. Dat werkte dus echt niet. Zij was huilerig en wij hadden geen avond meer voor onszelf. Ik ben zo blij dat dit nu goed gaat.

Het is best moeilijk om haar soms te horen huilen in bed. Dan hoor ik mama, mama, mama...kom me halen...
Ik merk aan haar als ze in de box ligt dat  als ze  een beetje huilerig wordt dat ik haar dan in bed moet leggen. Het werkt wel echt en 's nachts slaapt ze ook gewoon goed.

Als we ons aan het ritme houden hebben we een heel teverden en vrolijk kind wat vaak lacht. Zo leuk!

Succes met het vinden van een ritme het is even doorzetten en zoeken wat voor jullie werkt.

Ritme? Tja, ik vind dat altijd zo'n moeilijk woord.
Het belangrijkste ritme dat ik nu gevonden heb, is dat ik mijn meisje (10 weken) inmiddels redelijk goed ken en adequaat op haar signalen kan reageren.

De laatste voeding is rond 20:30-21:30 uur en dan slaapt ze tot ongeveer 3:30-5:30 uur. Na deze nachtvoeding gaat ze meteen zonder protest weer slapen en slaapt dan nog 3-4 uur achter elkaar, voordat ze echt aan de dag 'begint'.
Overdag krijgt ze (borst)voeding om de 1,5-4 uur. Ze slaapt meestal na iedere voeding een keer, maar dat varieert van 20 minuten tot 3,5 uur achter elkaar. Meestal is die lange slaap ergens tussen 11:00-16:00 uur.
Maar overdag is er dus zeker niet sprake van vaste eet/slaaptijden en ook het aantal voedingen varieert van 6-9 per 24 uur.

Ik doe echt alles op verzoek, ben helemaal niet van de 'echte' rust en regelmaat a la Blom. Eveline heeft de regie, zij bepaalt, niet ik. Maar dat kan ze ook erg goed, als ik goed inspeel op haar signalen, dan huilt ze erg weinig en is vrolijk en tevreden. Dus ik heb ook geen reden om het anders te doen. Ik laat haar ook rustig in de box slapen of kinderwagen. Voor ons werkt dit prima.
(op het KDV vonden ze het maar frustrerend, ha ha. Wanneer eet ze? Wanneer ze wil. Wanneer slaapt ze? Wanneer ze wil. Waar slaapt ze? Waar ze wil. ;-))

Zo is ze bijvoorbeeld gisteravond van 17:00 tot 21:00 uur wakker geweest, maar heeft tevreden in wipstoeltje met speentje toegekeken hoe ik mijn oudste (2 jaar) in bed deed, hoe wij zaten te eten, hoe wij daarna nog wat TV hebben gekeken... En na de laatste voeding is ze als een blok in slaap gevallen zonder ook maar een kik te geven!

Ik heb dus gewoon een heel makkelijk meisje... Als ze idd huilerig en onrustig was, dan zou ik de drie R'en ook snel uit de kast trekken hoor. Dus als jouw kindje die structuur wel nodig heeft, dan zeker doen!

Hoe gaat het met het krijgen van een ritme?!? Ik heb gemerkt dat er best een redelijk ritme bij ons in de dag zit, alleen 's avonds niet haha.
Ze is nu steeds ongeveer 1,5-2 uur wakker overdag en slaapt dan +/- 30 minuten. Ze heeft wel een voeding laten vallen (heerlijk!) en krijgt nu 5 voedingen overdag. Om de 4 uur ongeveer, 's avonds meestal om de 3 uur. 's Avonds is ze alleen nog steeds veel wakker.

Ik heb nu bedacht dat ik ga proberen haar ritme enigszins te veranderen.   Ze gaat nu rond 22.30/23.00 na de laatste voeding naar bed en slaapt dan (de laatste paar dagen iig) tot 8.30.
Ik wil nu gaan proberen of ze een uur eerder wil slapen, dus 21.30/22.00 uur en dat ze dan rond 7 uur de eerste voeding krijgt. Ik moet nu toch weer gaan werken, dus dan vind ik 7 uur wel prima.
Heeft iemand hier ervaring mee?

he mama t

dat probleem heb ik dus ook weet jij ho je dit op kunt lossen?
laatste voeding laten vallen ofzo?
eerst sliep ze na de laatste voeding tot een uurtje of 6 a 7
nu ik ze wakker maak na de 4 a 4,5 uur wil ze weer drinken

groetjes marielle

Wij zitten al een paar weken in een heerlijk ritme. Onze zoon is nu 3,5 maand en vanaf  2,5 maand zit dit ritme er iedere dag in. Daarvoor was het nog wat aan het schommelen.

08.30u   eerste voeding
                      daarna spelen in de box, even met mama rondlopen en ongeveer om
                      10.30 weer een uurtje slapen
12.00u   voeding
                      daarna even spelen in de box en om 13.00u naar bed, slapen tot 15.00u
15.00u   voeding
                      daarna spelen, in de wipstoel, soms nog even slapen, maar meestal niet
19.00u   voeding
                      daarna weer spelen, bij papa of mama zitten, in de wipstoel en om
                      20.30u slapen
22.30u   laatste voeding (hiervoor maak ik hem altijd wakker), slaapzak aan, naar bed

En de volgende ochtend wordt hij zelf zo rond 08.00u wakker

Ik ben vanaf het begin heel erg consequent geweest wat betreft voedingen en alles in dezelfde volgorde doen. Eingelijk gaat het iedere keer zo:

- rustig even wakker worden
- schone luier
- drinken
- rustig uitbuiken op mama's schoot
- spelen in de box met en zonder mama/papa
- even rondlopen in huis, of even wandelen buiten, in de wipstoel,etc.

En dat steeds in die volgorde... tuurlijk komt het niet altijd zo uit, maar in grote lijnen en doordeweeks meestal wel. De eerste weken huilde hij als hij in slaap probeerde te komen. We gaven een speentje of hij sabbelde op m'n pink, maar we lieten hem altijd in bed liggen!! Nu heeft ie de speen al 3 weken niet meer aangeraakt, mijn pink ook niet meer en valt hij in slaap met een knuffel naast hem.

Ik geef borstvoeding op verzoek. Al heb ik de eerste weken steeds 3u ertussen gelaten. Ik geef nooit de borst als troost. Dan krijgt hij een speentje of pink, maar dat is dus sinds een week of drie ook niet meer nodig. Het zal ook per kind verschillen, maar ik denk dat regelmaat toch echt wel heeeeel belangrijk is!!

Terug
Bovenaan