roken bij zwangerschap

Nog even een stukje van de site van Stivoro voor de mensen die beweren dat het minderen van het aantal sigaretten ook al genoeg is en dus goed te praten is:

Minder roken helpt toch ook?
Als een vrouw minder rookt dan zijn de risico ’s weliswaar minder groot, maar ze zijn er nog steeds. Er bestaat geen veilige hoeveelheid sigaretten. Er kleven nog andere nadelen aan het minderen:
- Stoppen met roken is niet makkelijk, maar minderen met roken is over het algemeen nog moeilijker dan stoppen.
Als je stopt met roken ben je in twee à drie weken van je lichamelijke verslaving af. Maar die lichamelijke verslaving wordt bij het minderen juist in stand gehouden, omdat er steeds weer nicotine aan het bloed wordt toegevoegd. Ontwenningsverschijnselen worden daardoor in stand gehouden. Dit is de reden dat vrouwen die minderen het vaak niet volhouden en weer terugvallen in het oude rookpatroon. Een ander voordeel van stoppen is dat je maar één keer een beslissing hoeft te nemen.
- Mensen die minderen gaan vaak dieper inhaleren en roken hun sigaret verder op. Zo krijgen ze meer nicotine binnen, waardoor het effect van het minderen teniet gedaan wordt.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het hier nog steeds niet mee eens zijn en dat mag ook. Ieder heeft hierin natuurlijk zijn eigen mening!

 
hoi allemaal ik heb gisteren laat deze oproep geplaatst en zit m nu net te lezen maar wat een reacties en toch ook een hoop mensen die nog steeds roken ik bn van plan om ook voor de acapentuur te gaan zoals isabella gedaan heeft maar mijn vraag wat gebeurd er dan en wat doen ze dan bij je??ik weet dat t iets met naaldjes is maar hoeveel kans hebbie dan ook om er van af te komen?? het is denk ik ook heel prijzig? maar iniedergeval bedankt voor jullie reacties ik wil echt stoppen en vanaf 8 uur heb ik al niet meer gerookt ik hoop dat ik de dag zo helemaal doorkomt ik ga ook zzo een afspraak maken bij accapentuur ergens bij mij in de buurt dank je wel hopelijk nu een ex roker
 
Hoi, hier nog een ex roker. Ik zelf heb toch een aantal jaartjes gerookt. Toen ik zwanger was van mijn dochter heb ik nog ca. 3 maandjes doorgerookt (onder het mom van als het mis gaat), maar ook ik kon niet stoppen. Ik rookte hooguit 3 sigareten op een dag. Maar er begon toch iets te knagen. Stel je voor dat je kindje iets makeert, dan kijk je toch jezelf erop aan en dat wilde ik niet op mijn geweten hebben. Mijn vriend vond het verschikkelijk die snapte er hellemaal niks van, geen rauw vlees, goed sla etc wassen, waarvoor. Maar wel roken, hij vond het voorschut. Toen dacht ik van oke het is ook zijn kindje en ben ik er toch mee opgehouden was even moeilijk, lag te snakken naar een sigaret s'avonds in bed, maar toch vol gehouden. Probeer het gewoon en denk goed aan je kindje, je wilt toch niet het risico lopen dat ie iets mankeert. Mocht het je zelf niet lukken ga eens langs je huisarts of verloskundige die kunnen je vast wel verder helpen. p.s rook nog steeds niet en zwanger van de tweede
 
Hoi anoniem,

Goed van je dat je er zo serieus mee bezig bent! Da's al heel wat!
Over acupunctuur: Er zijn (voor zover ik weet) twee methoden. Het verschil is dat de eerste heftiger werkt, maar dat het effect minder lang blijvend is. De tweede is minder intens, maar het effect blijft langer merkbaar.

Bij de eerste prikken ze naaldjes in je oren die erin blijven zitten. (Hoe die behandeling er verder precies uitziet weet ik niet.) Bij de tweede krijg je een behandeling van ongeveer een half uur waarbij je op een tafel gaat liggen met blote benen (Niks vervelends, de rest van je kleren mag je aanhouden.). Je krijgt dan verspreid over je lichaam (naast je neus, bij je duimen, bij je knieën, bij je enkels, en bij je tenen) een paar naaldjes in je huid. Dit doet niet zeer! Je voelt heel even een prikje en that's it.
Vervolgens blijven de naaldjes ongeveer een half uurtje zitten en blijf je dus ook liggen. Ik babbelde in de tussentijd wat met de acupuncturist. Ik merkte dat m'n huid heel erg begon te gloeien. Na die tijd worden de naaldjes weer verwijderd en zit de behandeling erop.

Mijn therapie bestond uit twee of drie sessies. De tweede volgde na een paar dagen een de derde nog eens een week later.

Ik ben na de eerste behandeling meteen gestopt met roken. Ik weet nog dat het helemaal niet heel heldhaftig voelde ofzo. Ik had er gewoon vrede mee. Het grote voordeel van deze methode vond ik dat het me heel erg heeft geholpen om rustig te blijven. Ik was niet meer obsessief bezig met niet-roken.
Voor alle duidelijkheid: stoppen met roken moet je écht zelf doen. Maar dit heeft mij in ieder geval enorm geholpen!

Wat betreft de kosten; bij mij werd het vergoed door m'n ziektekostenverzekering. Misschien een goed idee om eens te informeren of jouw verzekering dit ook doet? Maar ook als je het helemaal zelf moet betalen is het de moeite waard. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar voor ongeveer 100 euro ben je volgens mij wel klaar.
Oh ja, en wat ook helpt is de enorme kick die je krijgt als je merkt dat je ineens een dag niet meer aan roken hebt gedacht, en daarna twee dagen en daarna een week.... Om nog maar te zwijgen van het megatrotse gevoel dat je je kindje in een schoon lijf laat groeien.

Het enige gevaar is dat je op een gegeven vergeet hoe verslaafd je bent geweest. Je denkt dan dat je er wel eentje kan roken. Je vergeet namelijk ook hoe pittig het was om te stoppen. Ik weet dat ik altijd moet blijven oppassen en dat idee benauwt me sinds kort niet meer. Ik ben vooral heel erg dankbaar dat het me gelukt is te stoppen.

Sorry als dit een beetje te veel een halleluja-verhaal is geworden. Ik raakte even geïnspireerd. Meis, heel veel succes!

Liefs,

Isabella
 
Hoi, ik kan makkelijk zeggen 'gewoon stoppen'. Bij mij ging het toevallig en gelukkig wel zo, maar dat is niet voor iedereen zo. Idd is minder roken nog altijd beter dan gewoon doorroken.
Maar zijn er geen goede cursussen? Ik heb destijds van mijn vk een speciaal magazine gekregen dat ging over roken en zwangerschap, daar stonden allerlei tips in en de naam van een organisatie die cursussen geeft. Ik weet de naam niet, maar kan het wel voor je opzoeken. En anders weet je eigen vk het misschien, het begint met een 's'. In ieder geval heel veel succes!
 
ik ben direct gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. bij mij hielp ook het beeld van een kindje in de baarmoeder die helemaal in rook gehuld werd met het trekken aan de sigaret. mijn vriendin heeft 4 kinderen. flink gerookt en alle 4 astma / broncitus. leerachterstanden en overactieviteit. ze zitten nu op speciale scholen en heeft er heel veel sores mee.
stel je voor dat je in een kleine dichte ruimte zit en er wordt fiks gerookt . de moord stikken zou je zeggen. zo is het ook wat je dan met je kindje doet maar dan via de bloedbaan. kindje loopt bij iedere trek stilstand van groei op en zuurstoftekort.
veel wijsheid gewenst!
 
Terug
Bovenaan