roken tijdens zwangerschap

Voor iedereen die zwanger is en wil stoppen met roken maar het lukt niet, misschien dat dit jullie net het zetje geeft dat jullie nodig hebben:

Rokende moeder beschadigt longen ongeboren kind

Uitgegeven: 18 oktober 2004 20:18

UTRECHT - Aanstaande moeders die blijven roken tijdens de zwangerschap, brengen schade toe aan de longfunctie van hun kind. Grootschalig onderzoek van het UMC Utrecht in de wijk Leidsche Rijn heeft dat laten zien.

Het was al bekend dat rokende moeders meer kans hebben op een miskraam of vroeggeboorte, maar de Utrechtse studie toont nu ook aan dat er een direct verband bestaat tussen roken en de longfunctie van pasgeborenen, aldus arts-onderzoeker B. de Jong maandag.


Het effect van een rokende moeder treedt waarschijnlijk al op als het kind nog in de baarmoeder zit. Schadelijke rookdeeltjes zouden via de placenta kunnen worden doorgegeven aan de vrucht, verklaart De Jong.

Van alle pasgeborenen krijgt 20 tot 30 procent in de eerste drie levensjaren last van de luchtwegen. Het merendeel daarvan groeit er vanzelf weer overheen, 30 procent houdt het.

Het onderzoek in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn volgt alle kinderen die daar worden geboren. Tot dusver doen er zeshonderd mee, die tot aan hun volwassenheid gevolgd zullen worden.


 
Ik ben ook een rokende mama en ik wil graag stoppen, ook al vindt ik dat heel moelijk.Maar er is mij verteld dat als je zwanger bent, je niet ineens mag stoppen met roken ivm afkikverschijnselen, dit zou voor je lichaam een aanslag zijn en dus ook voor je ongeboren baby. Kan iemand me vertellen of dit echt zo is of dat het een fabeltje is? Ik wil zeker stoppen en vindt het ook heel erg vies nu, maar telkens betrap ik me er op dat ik gewoon weer een cigaret in mn handen heb.Gewoonte??
Groetjes, Eefje
 
probeer in ieder geval te minderen. er worden ook wel gezonde kinderen geboren bij rokende moeders. maar de kans dat iets niet goed gaat is groter en dan zou je jezelf de schuld geven.
 
Veel stress is ook niet goed als je zwanger bent, dus als ineens stoppen met roken erg veel stress oplevert, is dat misschien niet zo heel verstandig. Maar ja, aangezien roken toch wel erg slecht is voor het ongeboren kind, is het zeker een goed idee om te proberen te minderen.
 
Hoi Eefje,

Goed dat je wilt stoppen!

Mijn man heeft vroeger ook gerookt. Hij zei dat het per persoon verschilt wat er met je gebeurt als je stopt. Het zou kunnen dat je er chagerijnig van wordt en je bloeddruk daardoor verhoogt. Als je al een keer een stoppoging hebt gewaagd weet je zelf hoe jij erop reageert.
Als je nog nooit gestopt bent, zou ik dat in ieder geval proberen. Je kind wordt er toch niet beter van als je doorgaat. Dan zie je ook vanzelf wat jouw afkickverschijnselen zijn.

Kijk ook eens op www.stivoro.nl

veel succes!!
Jacqueline
 
Eefje,

Ik begrijp dat je het moeilijk vind om te stoppen met roken. Ik zelf ben wel van 1,5 pakje per dag naar 0 gegaan. Kon het mezelf gewoon niet 'verkopen' dat ik zo zwak was dat ik mijn kindje allerlei giftige stoffen toediende.
Die afkickverschijnselen zijn inderdaad een fabeltje (althans zo heb ik mij laten vertellen). Ik bedacht iedere keer bij mezelf: wordt ik 's nachts ook wakker met trek in een sigaret? Nee dus... dat zegt al genoeg.

Ik zou ook eens een kijkje nemen in het boek van Alan Carr over stoppen met roken. Daarin wordt stap voor stap uiteen gezet dat die verslaving echt niets lichamelijks is (of voor een heeeeeeeeel klein deel) en voornamelijk tussen je oren zit.

Succes met stoppen!

Groetjes, Marjon
 
Ook ik ben een rokende mama!
In mijn vorige zwangerschap heb ik ook heel hard geprobeerd om te stoppen maar was mijn verslaving groter dan mijn schaamte en zorgen om mijn kindje.
Gelukkig heb ik een gezonde dochter gekregen(wel aan de kleine kant).Ook na de bevalling ben ik blijven roken,nooit in huis!Nu ben ik zwanger van de tweede en wil echt heel graag stoppen,met mijn verloskundige had ik afgesproken dat ik binnen 2 weken een dag uit zou kiezen dat ik zou stoppen.Vandaag is mijn stop dag en ik ga er voor!!Iedere keer dat ik bij de vk kom zal er gevraagd worden hoe het met het niet roken gaat,dit is mijn stok achter de deur.Dus als je graag wilt stoppen bespreek het an met je vk,zij hebben boekjes en videobanden om je te helpen.
Er wordt gezegt dat de stress of afkick verschijnselen niet goed zijn voor de baby,en hier zit ook wel iets in maar stoppen is altijd beter!!2 weken stress of 9 maanden roken,lijkt mij wel duidelijk wat beter is!
Sorry dat het nog zón lang verhaal is geworden.
Heel veel sterkte met stoppen!!
Hoop dat mijn momenten van zwakte niet te vaak voorkomen maar ben ervan overtuigd dat ik kan stoppen!
Liefs S.
 
Ik ben direct gestopt toen ik wist dat ik zwanger was, ik was toen al 6 weken.
Eigenlijk heb ik geen enkel afkickverschijnsel gehad, behalve dan de eerste paar nachten slecht geslapen.
Het idee dat mijn kindje die 'vieze troep' binnen zou krijgen weerhoudt mij er nog steeds van om er één op te steken. Ben nu inmiddels ruim 12 weken zwanger. Voorheen rookte ik wel een pakje sigartetten per dag, maar het valt echt mee om te stoppen met roken! Echt, gewoon doen! Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan