Roken tijdens zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik weet dat het heeeeel fout en heeeeel slecht is, maar ik kan het maar niet laten.......het roken. Ik heb altijd gezegd dat wanneer ik zwanger zou raken ik dan direct zou stoppen met roken, maar nu het zover is krijg ik het niet voor elkaar.
Ik weet heel goed hoe slecht het is en ik voel me ook enorm schuldig tegenover mijn ongeboren kindje, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om voor langere termijn te stoppen. Ik ben in het verleden vaker gestopt en heb gemerkt dat ik het het langst volhoudt als ik uitgedaagd wordt. Nou zal je zeggen, wat is nou een betere uitdaging dan een gezond kindje? Ik weet het, ik weet het....
Vrijdag heb ik de 20-weken echo en ik doe het in mijn broek van angst....en terecht.

Kent iemand dit en heeft iemand tips&tricks....?

Kleintje2008 (20wkn4dgn)

Ik had precies hetzelfde bij mijn eerste zs; ik riep ook altijd dat zodra ik zwanger was, ik zou stoppen, maar het lukte me niet! Ik ben wel terug gegaan naar ong  2 sigaretten per dag, maar helemaal stoppen...
Totdat ik bij 30 weken te horen kreeg dat het kindje niet goed groeide, toen ging er een knop om bij mij en ben ik gestopt.
Ik heb toen ook accupunctuur gehad en dit hielp wel. Misschien een idee voor jou?
Na de bevalling liet de vk de placenta zien en wist gelijk dat ik had gerookt; allemaal grijze stukjes van bloedvaatjes die waren afgestorven. Ik kon wel door dat bed heen zakken, want dat had ik mijn kleine meisje aangedaan!
Ik weet dat het moelijk is, maar het is niet onmogelijk. Als je in het verleden al eerder bent gestopt, dan weet je dat je het kan.
Vraag anders aan de vk om hulp en vertel eerlijk dat het je zo niet lukt.
Heel veel succes en zet hem op.
Sil

hoi,hier nog een ex-roker, ik weet dat het heeeeeel moeilijk is maar asjeblieft probeer het   je hebt hiervoor al kunnen lezen wat de effecten kunnen zijn, ook heeft het effect op je bv. tuurlijk hoor je vaak dat de kindjes gezond en met goed gewicht ter wereld komen, maar veel vaker met te laag geboorte gewicht;astma of andere luchtwegproblemen
dus nogmaals echt ik weet hoe moeilijk het is, maar ga ervoor het is voor een goed doel.
heb het idd met je vk over of bel/mail met stivoro

groetjes &liefs en veel suc6 linda

Ik ben ook een ex-roker.

Het is inderdaad heel moeilijk om te stoppen, maar aan de andere kant, als je de eerste paar dagen hebt gehad is het ergste al voorbij!!! Dan nog een paar weken en de lichamelijke verslaving is over!
Dan gaat alleen nog om het afleren van de gewoonte!

Zoals mijn voorgangsters al schrijven is de kans dat jouw kindje goed groeit mogelijk, maar ook  is de kans dat het  niet goed groeit heel groot aanwezig, maar dat weet je zelf ook, vandaar dat je angst hebt voor de 20 weken echo. Je hebt wellicht nu al angst voor het eventuele schuldgevoel dat je kunt krijgen.

Ik kan daarom alleen maar zeggen: ga er voor!!!! Wat is erger, de ontwenning van de sigaret of je hele zwangerschap bang blijven dat er iets mis kan zijn, wat jij had kunnen voorkomen???
Kijk als er iets is met de baby en jij hebt niet gerookt of gedronken (of andere 'verboden' produkten genomen) dan kun je er niets aan doen en heb jij je best gedaan.
Maar stel nou dat er wel iets is, dat jij had kunnen voorkomen?? Wat dan? Hoe zou jij je dan voelen??

Ik wens je alle sterkte en hoop echt dat het je lukt!!! En als je dan je frustratie van het stoppen wilt spuien: wees dan vooral welkom hier!!
Wij zullen je van harte ondersteunen, want makkelijk is het natuurlijk niet, maar probeer het!!!

gr mama van MD

Hoi Kleintje,

Het is natuurlijk hartstikke moeilijk om te stoppen met roken.
En voor anderen heel gemakkelijk om te zeggen dat je moet stoppen.
Vooral tijdens een zwangerschap, dat is allemaal heel spannend.

Maar het is echt voor je kindje het beste.
Ik moet zeggen dat ik in onze vriendenkring de enige ben die niet heeft gerookt tijdens de zwangerschap. De rest  rookte allemaal gewoon door.  En ik kreeg het lichtste kindje. Maar hun kindjes zouden waarschijnlijk iets zwaarder zijn geweest als ze niet hadden gerookt.
En je moet ook verder denken. Het schijnt ook zo te zijn dat als je een dochter krijgt en je hebt gerookt tijdens de zwangerschap. Je dochter later verminderd vruchtbaar is.
Ik zou mezelf nooit vergeven als mijn dochter later moeilijk of geen kinderen kan krijgen omdat ik heb gerookt.

Het zijn behoorlijke stokken achter de deur. En ik wil je zeker niet nog een groter schuldgevoel aanpraten. Het is jouw lijf en jij moet doen wat jij wilt en kunt. Maar neem in die gedachten ook dat kleine kindje mee dat eigenlijk geen keuze heeft. Hij/zij is afhankelijk van jouw keuze.

Veel sterkte als je alsnog probeert te stoppen en anders niet teveel mee bezig zijn, want al die stress is ook niet goed.

Groetjes.

heeej kleintje!!

Misschien heb ik wel een tip voor je..

Ik kan het ook niet laten om (geheel) te stoppen en ik vind dit echt heel erg!
Maar wat ik nu dus doe is: Ik rook de hele dag NIET en na het eten rook ik een HALVE mee met mijn vriend op het balkon (want binnen hebben we nooit gerookt)
En soms sla ik een paar dgn dat peukie over omdat ik er ineens geen behoefte aan heb!

En wat ook wel helpt als je man of vriend rookt is even een trekje van hem nemen savonds en dan is de grootste trek naar 1 hele ook al weg.
Dus misschien dat dat helpt als het je niet lukt om niet helemaal te stoppen.

Succes!!

Angela

ps. ik ben bijna 34 wkn en de verloskundige zegt dat ik een   baby heb die goed groeit..een jongetje van 7 pond als ie zo door blijft groeien..
misschien dat je dan ook sneller denkt van: ohhh dan kan t geen kwaad wat ik doe  smoesjes zijn t ik weet t ;)

hai kleintje,
Hier ook een ex roker.(tenminste voor nog een week of 9 dan...)
Ook ik heb het roken gelaten, vanaf week 12 ongeveer helemaal gestopt.
Vreselijk moeilijk, en wat zijn alle smoesjes aantrekkelijk om in je op te nemen als je het stoppen niet kunt laten...

Maar toch gedaan, ik hoop dat het jou ook lukt!
Een vriendin van mij heeft wel de hele zws doorgerookt.
Haar dochtertje had een prima geboortegewicht.
Toen ze 5 weken was begon de benauwdheid, wekenlang zaten ze twee keer per dag met haar in t ziekenhuis om verneveld te worden. Geloof me, zo'n piepklein babytje het zo benauwd te zien hebben is echt geen pretje!! Wat heeft mijn vriendin zich schuldig gevoeld!!!! Natuurlijk kan dit ook gebeuren als je niet hebt gerookt, maar dan weet je in elk geval heel zeker dat je jezelf niks kwalijk kunt nemen!

Heel veel succes,
groetjes Soela

Hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik heb vanmiddag de laatste sigaret uit mijn pakje gerookt en heb besloten geen nieuw pakje te kopen. Telkens wanneer ik zin had in een sigaret vanmiddag heb ik een glas water gedronken. Resultaat: een keer of twintig naar het toilet geweest.
Ik hoop echt dat ik het volhoud, ik ga er in elk geval mijn stinkende best voor doen. Ik voel de kleine steeds vaker bewegen en daardoor wordt ik elke keer weer met de neus op de feiten gedrukt. Nu alleen nog hopen dat vrijdag bij de echo alles goed is en dan mag ik van mezelf op 10 oktober een cadeautje kopen wat stimuleert om blijvend niet te roken. Iemand aanraders voor een leuk cadeautje voor mezelf of de kleine?

Let's go for it!

Liefs Kleintje2008

Terug
Bovenaan