Hallo,
Ik lees ook in de antwoorden van andere lezers, dat de ene verloskundige de andere niet is.
Ik was zelf ook een stevige roker, maar voordat ik zwanger raakte was ik al wel bezig met stoppogingen, dit ging absoluut niet vlotjes, omdat "de wil"er echt niet was. Er ging enige tijd overheen voordat ik daadwerkelijk zwanger raakte maar echter grappig vond ik wel de wijze waarop ik erachter kwam.. dat ik dus IDD zwanger was. Normaal begin ik me ochtend met een peukie koffie en een krantje.. Maar het moment dat ik opstond en me ritueel wilde volgen zoals altijd, was het anders als anders, DE PEUK smaakte me echt niet en me koffie leek wel een bakijzer wat dronk.. toen begonnen de belletjes te rinkelen, test gelijk gehaald en idd zwanger!
En dit was voor mij direct de ommekeer om te stoppen en afgezien van dat er iets in je groeit wat erniet voor kiest mee te roken, vond ik het wel fijn en een steun dat ook mijn lichaam zich ook de rug er naar toe keerde, maarja idd dan heb je altijd nog de geestelijke verslaving want die was er wel steeds.!!!
Ik hield het de eerst 12-14 weken vol niet te roken, toen ik ff een flinke dipper kreeg stress ook van dat stemmetje dat zei "je MAG niet roken!!".. Toen bij de controle bij de vk ( en me oren flapperde ervan) zei ze je kan best een max aantal sigarette roken, maar doe dat dan buiten, zodat je ook die gewoonte aanleerd als het kind er is. Dat roken buiten geschied.
Dit leek in eerste instantie een troost dat de vk dat zo zei "Liever dan paar sigarette roken buiten dan heel de tijd stresse het mag niet moet niet etc.
Maar toch druiste dit erg in tegen me diepste gevoel dat idd het kindje in me buik ook aan het roken was. Later kreeg ik van een vriendin een filmpje met een echo van een tweeling een was een hardrocker en de ander headbengde mee op de gitaar muziek van de ander met een dikke peuk in zijn bek ( humor) maar dat plaatje heb ik idd in kop geprent als een negativiteit !!
Heel de zwangerschap heb ik niet gerookt ook nadien niet, ik heb ook daarvoor oa. bewust gekozen voor borstvoeding, om maar van die nicotinehandel af te blijven!
Nu bijna 3 jaar naar dato.. rook ik nog steeds niet, omdat ik heel goed weet, dat als ik ermaar weer 1 aan raak ik er zo weer aan verkocht ben, en ik wil nu sterk blijven en zijn voor als er mogelijk een 2e kindje mocht komen.
P.s. Zou jij die blikken trouwens kennen verdragen van je mensen die je kent of niet kent als jij met een dikke buik op een feestje of ergens anders een peuk opsteekt!!! Je word beoordeeld en veroordeeld..(sommige hebben er echt schijt aan) Maar aan de andere kant vind ik die blikken terecht op het feit dat mensen je aankijken dat je zo iets onschuldigs als een nieuw leven bevuild met iets waar je zelf iets aan kan doen. En er zijn zoveel dingen in de maatschappij waar je machteloos voor bent om je kind tegen te beschermen. Dit heb je ZELF in de HAND
vr. gr. Hetty moeder van dochter Nikki