Positief dat je zelf al weet dat het behoorlijk slecht is, nu nog een beetje extra doorzettingsvermogen om helemaal te stoppen! dan ben je er!
Ik ben zelf nu bijna 2,5 jaar geleden gestopt (niet omdat ik zwanger wilde worden of iets, maar gewoon omdat ik het zonde van mijn geld vond en ik merkte dat mijn weerstand ook behoorlijk slecht was, ik was snel verkouden, vaak ziek en hees en had echt last van mijn luchtwegen) en ik rookte best veel, bijna een pakje per dag en in het weekend nog wel meer. ik ben van de een op andere dag gestopt met roken, dat was de eerste weken (misschien zelfs maanden) echt behoorlijk doorbijten en afleiding zoeken (de lollies en pakjes kauwgom waren niet meer aan te slepen). maar wat voor mij erg hielp was de gedachte dat dit me wel meer dan 100 euro per maand ging schelen (kun je mooi leuke dingetjes voor je baby van kopen of iets om jezelf lekker te verwennen, lekkere badschuim bijvoorbeeld?) iedere week als het me was gelukt om weer geen sigaret op te steken kocht ik iets voor mezelf om mezelf te belonen voor het stoppen, een dvd'tje of iets voor in bad en ik ben nog steeds gestopt. Toen ik zwanger raakte van mijn eerste kind was ik behoorlijk blij dat ik al op eigen kracht gestopt was, omdat het nu niet meer perse moest. en nu ik weer zwanger ben moet ik zeggen dat ik nog vaak denk van: jeetje wat fijn dat ik al gestopt was.
Ik vind het nu smeriger dan ooit ruiken en ik heb alleen nog wel eens de behoefte aan een sigaret gehad (toen ik niet zwanger was) en flink wat had gedronken op een feestje, gelukkig niet opgestoken want volgens mij begin je er zo weer aan als je een keer toegeeft.
Heel veel succes! ik hoop echt voor jou en je kindje dat het je gaat lukken helemaal te stoppen met roken, want de stress die je krijgt van die sigaret die heel de tijd in je hoofd aanwezig is (wat heb ik zin in een sigaret, of ik MOET echt nu even roken!) is denk ik een stuk groter dan de stress die krijgt van het stoppen.
en daarbij heeft je kindje ook veel betere kansen als je niet hebt gerookt bij een vroeggeboorte, plus het feit dat kindjes van rokende ouders meestal een lager geboortegewicht hebben dan het had kunnen hebben als je niet had gerookt en je gunt je kind toch de beste start die hij/zij kan krijgen? maar wat het allemaal kan veroorzaken weet iedereen zo onderhand wel volgens mij, nutteloos om je daar nog eens op te wijzen. Uiteindelijk moet je het toch helemaal zelf doen (hopelijk met goede steun van je familie/vrienden)
STERKTE!!!!!
Liesbeth
mama van Arwen (volgende week 1 jaar) en 33,3 wk zwanger