rol opa en oma

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen van de rol van opa en oma bij jullie kinderen..

Hoe vaak zien jullie kinderen hun? Wat doen ze mbt verzorging; badje, luier verschonen, flesje geven, ?? , oppassen?

En is dit dan nog weer anders tussen je eigen ouders en je schoonouders?

Ik vraag dit omdat ik zelf een beetje met schoonouders in de ** zit.. Zij hadden een heel ander beeld van het opa en oma zijn dan dat het nu in werkelijkheid is.
We zien hun iedere week -omdat het moet:s-, hebben mijn zoontje dus ook iedere week op de arm, tot hij zelf aan geeft dat hij het zat is. Omdat ik borstvoeding geef, dus geen flesjes plezier voor hen en hebben tot nu toe niet opgepast, omdat het ook gewoon nog niet nodig is geweest en ik van mening ben dat ik mijn kind niet zomaar weg ga brengen terwijl ik geen oppas nodig heb..

Mijn eigen vader heeft ook nog nooit opgepast -mijn moeder is overleden- maar hij is al tevreden door mijn zoontje regelmatig (en dat is ook echt niet vaker dan 1x per week, hooguit 1x per 2 weken) te zien en knuffelen!

Ik werk op de tijden dat mijn man thuis is, dus hebben daardoor geen opvang of oppas nodig..

Heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Denk dat het bij iedereen weer anders ligt, je zei al dat je werkt wanneer je man thuis is, dus oppas is er al niet nodig.. Plus dat je met je schoonouders een beetje in de klins ligt als ik het zo begrijp. Mijn schoonmoeder is ook niet m'n favo, maar ze woont hier op het dorp en loop er wel een paar keer per week even langs als ik een rondje doe. Ze speelt dan even met 'm en geeft hem zo nodig een flesje, weet dat ze het leuk vindt dus ja waarom niet. Maandag gaat ze voor het eerst oppassen, dan moet ik weer gaan werken en dit zal dus iedere week zo'n 2 tot 3 keer zijn. Naar mijn ouders gaan we iedere Zondag, ze zijn door de weeks altijd druk met werk en wonen ook niet hier op het dorp dus dat scheelt ook al. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook niet veel naar mn schoonouders ging hoor, maar nu ik er vaak even aanwip en merk hoe zij van hem geniet vindt ik het wel leuk, en natuurlijk ook omdat ze op gaat passen, mijn zoontje is dan al een beetje gewend aan haar en de omgeving en andersom precies hetzelfde. Maar zoals ik al zei, denk dat het bij iedereen weer anders is, als ze bij mij niet hier op het dorp hadden gewoond was ik er ook helemaal niet vaak naartoe gegaan waarschijnlijk, maar nu is het soms een paar keer per week omdat ik er toch langs loop, maar ik moet er wel zin in hebben;)

Dat is zeker wennen met opa & oma's. Ik had dat ook met mijn schoonouders met de geboorte van mijn 1e kindje. Bij mijn eigen ouders voelde het toch vertrouwder, ik denk dat veel moeders dat wel hebben. Ik wist toen ook niet zo goed het te zeggen tegen mijn schoonouders als iets niet goed voelde. Ze gingen nl nogal eens over onze grenzen heen met onze zoon. Deden dingen waarvan wij niet wilde dat ze gebeurden (voorzichtigheid met medicijnen, etc) Nu weet ik dat je goed naar je eigen gevoel moet luisteren. En als iets niet goed voelt gewoon niet doen. Probeer daarnaast je schoonouders wat tegemoet te komen zodat ze ook tijd met hun kleinzoon hebben. Ik breng nu mijn dochter van 3 mnd wel eens naar mijn schoonouders voor 2 uurtjes en dan ga ik lekker even iets voor mezelf doen. Ik geef dan een flesje gekolfde melk mee zodat ze ook nog een flesje kunnen geven.

Mijn schoonouders passen regelmatig op. Als ik met één van de kinderen naar het cb moet of nu we aan het verhuizen zijn. Het heeft denk ik anderhalf jaar geduurt voordat zij voor het eerst kwamen oppassen. Ze zijn al 70 jaar, dus heel flexibel zijn ze niet, hahaha. Mijn moeder is overleden en met mijn vader heb ik (bewust) geen contact.

Bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat mijn gevoel toch niet zo gek is..
Heb er geen behoefte aan om mijn zoontje, door wie dan ook, te laten oppassen..

Mijn schoonouders viel dit gewoon heel erg tegen, zij zagen het opa en oma-schap heel anders voor zich dan dat het zich nu zo uit. Gezellig samen met ons zoontje naar de stad, meenemen in de kinderwagen waar dan ook naar toe, in badje doen, flesje geven, luiers verschonen... Ik vind dit allemaal gewoon niet nodig. Natuurlijk snap ik dat hun mijn zoontje willen zien, daar heb ik aan toe gegeven, iedere week komen ze langs of gaan wij naar hen toe, en moet eerlijk zeggen dat dit ook vaak wel met een gevoel is van -ok, verplichting..- maar ja! we doen het wel, voor hen! Alleen dit blijkt dus blijkbaar niet genoeg te zijn.. Vandaar mijn vraag hoe jullie dit doen!

Ik begrijp je gevoel heel goed. Het voelt soms zo claimerig, hoe opa's en oma's zich gedragen (ook mijn eigen ouders)... Maar ze vinden t gewoon leuk en ik probeer me niet te veel te 'ergeren'. Wel gaat Jaimy 1 dag in de week naar mijn schoonouders, dat gaat goed. Zolang ze zich niet bemoeien met de opvoeding, gaat t wel. Mijn ouders vind ik eigenlijk nog wat vervelender: die trekken zich in mijn ogen weinig van onze regels aan... Daar komen we dan ook niet zo vaak.

Bij mij is het heel simpel. Ik woon nog thuis mijn vriend is bij ons in komen wonen. Dus Riley zit zijn opa en oma (mijn vader en moeder) elke dag. Hun verschonen en geven de fles net zoveel als mij. De andere oma en opa een keer in de maand deze wonen te ver.

Mijn schoonouders wonen in de buurt en passen af en toe een paar uurtjes op. Zij zijn ook pro borstvoeding dus gezeur over flesjes heb ik van hen niet. Vanaf januari zal mijn schoonmoeder 1 dag in de week op gaan passen, dan mag ze gekolfde melk gaan geven, dat vindt ze nu al leuk! Mijn ouders wonen een stuk verder weg dus die zien we niet zo vaak. Mijn moeder rookte tot voor kort ook in huis dus dan heb je geen zin om daar in te gaan zitten! Mijn schoonmoeder is wel wat claimeriger dan mijn moeder, dat kan wel eens irritant zijn. Maar goed, ze helpt me ook enorm als ik een oppas nodig heb om zelf te kunnen slapen/solliciteren/sporten. De voordelen wegen op tegen de nadelen ;)!

Terug
Bovenaan