Ik zit een beetje in diezelfde periode. Mijn dochter is 15 mnd. Ze is in de ochtend vaak snel weer moe. Maar daarna kan ze tussen slaapjes prima 4/5 uur wakker blijven. Hier lukt het middagslaapje nog wel redelijk. Maar als ze dan pas tegen 15 uur slaapt, dan gaat ze in de avond echt niet om 19 uur slapen. Gister weer ingestonken en ze heeft tot 21.15 gefeest en is 4 keer snachts wakker geweest.
Zij was ook een vroege vogel. Altijd 5 uur a 5.30 op. En dan is tot half 12 opblijven veel te lang. Ze was een maand of 2 geleden ineens ook veel eerder moe op de ochtend zelfs. We hebben haar een tijdje direct na het ontbijt alweer voor een uurtje op bed gelegd. Dan was haar middagslaapje ook eerder. Maar na een tijdje werkte ook dat niet meer. Toen dacht ik, weetje? Ik vind het zo absurd om met zn allen op te staan zodat zij weer snel kan gaan slapen! We zijn haar de ochtendfles als nachtvoeding gaan geven, dus in het donker, in de slaapzak en niet praten. Dan weer naar bed. Na een weekje ging ze inderdaad verder slapen tot 6.30/7 uur. En dat doen we nu al een maand.
En de ene dag lukt 7 uur tot 11.30/12.00. Dan slaapt ze 2 uur en blijft de rest van de middag op. Maar na een dag of twee is ze erg moe en dan is er weer een dag met twee slaapjes, die dan ook moeiteloos gaan. Hou ik daar meer dan 1 dag aan vast, dan rommelt het meteen weer.
Ik moet in de ochtend wel echt even door die 9 uur dip heen. Haar lijfje zegt slaaptijd. Maar dan kijk ik rustig op de bank even wat tv. Daarna is ze weer aan het spelen en gaan we naar buiten zodat ze genoeg afleiding heeft tot een uur of 11. Ze is een alerte meid die dan echt haar slaap niet voelt, dus ideaal. 11.30 eet ze heel veel fruit. En dan dus slapen. En daarna lunch. Ik hoop dat binnenkort om te kunnen draaien. Maar fruit gaat nu sneller en thuis crasht ze, dus een broodlunch voor bedtijd lukt nog niet.
Wie weet kun je wat met mijn ervaring. Maar kijk vooral naar je kindje. Het is ook echt even wennen hoor. Het is even doorzetten, anders blijft hij moe worden op het gebruikelijke moment.