Rommelen in slaap middag

Hoi ons zoontje rommelt sinds 3 weken met zijn slaap in de middag. Dan gaat hij om 14.30 naar bed maar slaapt niet en blijft heuen en praten. Dan haal ik hem na 45min ofzo er toch maar uit omdat dat ook niet opschiet. Omdat hij toch te moe word doe ik hem alsnog 15.30-16.00 maar naar bed en slaapt hij meteen. Ik probeerde zijn slaap uit te stellen om naar 1 slaapje te gaan.. maar hij is dan compleet overstuur in de ochtend, dus toch maar naar bed en slaapt meteen. Als hij op kdv niet slaapt in de middag dan doe ik hem 18.00 naar bed. Moet ik het slaapje in de namiddag toch nog maar even accepteren? Hij slaapt binnen 10 min als ik hem 19.00 op bed leg.
 
Hoe oud is hii? En hoe lang slaapt hij dan in de ochtend?

Hier gingen ze met 14mnd over op 1 dutje, dat is wel gemiddeld. Dat was in de ochtend vaak rekken maar dan ging ik lekker op pad en sliepen ze van 11.30-14.30 ongeveer. Heerlijk! Vanaf 16 maanden kon ik het rekken tot na de lunch, dus werd het een slaapje van 12.30-15.00.

In de periode tot 14 maanden deden ze nog 2 dutjes, maar het ochtenddutje deed ik dan heel kort. Het liefst al van 9.00-10.00, of als ze dat weigerden van 10.00-10.30. Echt een kort slaapje zodat ze in de middag wel rond 14.00 weer erin konden.
Liet ik ze s ochtends tot 11.30 slapen, weigerden ze her middagslaapje. Logisch, want dan hadden ze in de ochtend veel te lang geslapen.

De overgang van 2 naar 1 dutje is altijd even gepruts en t duurt weken voor ze er doorheen zijn. Misschien kun je wat met mijn 'schema' hierboven. Een heel kort ochtenddutje of je kindje rond 11.30 op bed leggen voor 1 lange slaap.
 
Fijn! Ja het is een gepruts zeg..

Het verschilt nogal de laatste weken.
Als hij 5.30 wakker is dan gaat hij 9.00 slapen. Soms een uurtje en soms 1,5u dan ligt het eraan hoelaat hij in de middag het toelaat om te gaan slapen. Soms is dat 1uur en soms ook wel bijna 2 uur laat middag. Als hij later wakker is 6.30 dan red hij het wel tot 9.30/9.45

Hij is nu 20 maanden, maar heeft nog veel slaap nodig volgens mij.

Wakker maken gaat tegen mijn gevoel in dus wilde toch maar gaan rekken. Maar hier ging hij zelf niet mee accoord ;)
 
Hier ook een jongetje van die leeftijd. Heel bewust leg ik hem smorgens niet meer op bed, ook niet als hij om 5.30 of 6.00 wakker is. Dan eten we vaak wat eerder, zodat hij om half 12 ligt. Dan laten we hem maximaal tot 15.00 slapen en dan 's avonds weer rond 19.00 dan slaapt hij vaak tot 6.30 of 7.00.
'S avonds ligt hij ook vaak nog een poosje in zichzelf te praten e.d. dat is ook om de dag te verwerken.
Ga je smorgens weleens met hem weg?
 
Ik zit een beetje in diezelfde periode. Mijn dochter is 15 mnd. Ze is in de ochtend vaak snel weer moe. Maar daarna kan ze tussen slaapjes prima 4/5 uur wakker blijven. Hier lukt het middagslaapje nog wel redelijk. Maar als ze dan pas tegen 15 uur slaapt, dan gaat ze in de avond echt niet om 19 uur slapen. Gister weer ingestonken en ze heeft tot 21.15 gefeest en is 4 keer snachts wakker geweest. 
Zij was ook een vroege vogel. Altijd 5 uur a 5.30 op. En dan is tot half 12 opblijven veel te lang. Ze was een maand of 2 geleden ineens ook veel eerder moe op de ochtend zelfs. We hebben haar een tijdje direct na het ontbijt alweer voor een uurtje op bed gelegd. Dan was haar middagslaapje ook eerder. Maar na een tijdje werkte ook dat niet meer. Toen dacht ik, weetje? Ik vind het zo absurd om met zn allen op te staan zodat zij weer snel kan gaan slapen! We zijn haar de ochtendfles als nachtvoeding gaan geven, dus in het donker, in de slaapzak en niet praten. Dan weer naar bed. Na een weekje ging ze inderdaad verder slapen tot 6.30/7 uur. En dat doen we nu al een maand. 
En de ene dag lukt 7 uur tot 11.30/12.00. Dan slaapt ze 2 uur en blijft de rest van de middag op. Maar na een dag of twee is ze erg moe en dan is er weer een dag met twee slaapjes, die dan ook moeiteloos gaan. Hou ik daar meer dan 1 dag aan vast, dan rommelt het meteen weer. 
Ik moet in de ochtend wel echt even door die 9 uur dip heen. Haar lijfje zegt slaaptijd. Maar dan kijk ik rustig op de bank even wat tv. Daarna is ze weer aan het spelen en gaan we naar buiten zodat ze genoeg afleiding heeft tot een uur of 11. Ze is een alerte meid die dan echt haar slaap niet voelt, dus ideaal. 11.30 eet ze heel veel fruit. En dan dus slapen. En daarna lunch. Ik hoop dat binnenkort om te kunnen draaien. Maar fruit gaat nu sneller en thuis crasht ze, dus een broodlunch voor bedtijd lukt nog niet.
Wie weet kun je wat met mijn ervaring. Maar kijk vooral naar je kindje. Het is ook echt even wennen hoor. Het is even doorzetten, anders blijft hij moe worden op het gebruikelijke moment.
 
Met 20 maanden zou ik toch echt wel naar 1x slapen gaan eerlijk gezegd. Ik werk op een kinderdagverblijf al 10 jaar en met 18 maanden zijn alle kindjes toch echt wel over naar 1 dutje. Dat is gewoon even doorzetten de eerste 2 weken maar je moet er wel even doorheen. Je moet toch een keer! En met 20 maanden is al best laat. Niet erg, maar wanneer is anders 'het moment'? Gezien je kindje nu vaak het 2e dutje weigert is dat toch echt wel een teken.

5.30 wakker is idd vroeg, maar dat komt misschien ook juist omdat hij om 18.00 soms al slaapt? Dan heeft hij om 5.30 z'n uurtjes slaap wel gehad ja, dus wat dat betreft ook logisch. Dat kun je doorbreken door overdag naar 1 dutje te gaan en in de avond gewoon 19.00/19.30 naar bed. Grote kans dat het in de ochtend dan ook vaker 6.30 of later wordt.

Mijn jongste dochter is net 2 geworden en heeft deze week besloten helemaal geen middagslaapje meer te doen. Dat is weer even andere koek. Ze is om 16.00 hèlemaal kapot maarja, niks aan te doen. Ik laat haar dan niet meer slapen want dan is het s avonds 22.00. Dus we gaan gewoon nog even naar de speeltuin, eten, half uur in bad en om 19.00 ligt ze erin. Prima zo! Mijn mening is dat het echt doorzetten en rekken is. Naar buiten, even tv kijken en er is zo een uur om. Tot 11.30 wakker blijven moet met 20 maanden met gemak kunnen. Een beetje moe zijn is ook goed voor ze, ze hoeven niet bij het eerste gaapje direct naar bed altijd ;)
 
Bedankt voor de ervaringen. 5.30 ontkom ik meestal niet aan, omdat hij mij hoort als ik eruit moet.. dit ritme zit er dan in.. ook helaas op vrije dagen. Ik wilde vanmorgen met hem naar de winkel, maar een overstuur kind ging ik toch echt niet meenemen. Nu ben ik vanmiddag naar de winkel geweest met hem en ligt nu na in bed leggen meteen te slapen. Gek. Met 20 maanden verwacht je 1 slaap, maar omdat het een lastige slaper is geweest ben ik wat voorzichtig met veranderingen. Het kijken en op bed leggen wanneer hij moe is ook al is het eerder dan de tijd dat heeft tot nu toe gewerkt , dus uitstellen vind hij zelf nu ook lastig denk ik. Ik ga het morgen nog eens proberen?
 
Terug
Bovenaan