ruggenprik

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nu 25 weken zwanger en wij verheugen ons zeer op de komst van ons kindje. Op dit moment loop ik met de gedachte rond om een ruggenprik te nemen.

Zijn er vrouwen die daar ervaring mee hebben?

Groet,
Francina

Hoi Francina,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het zou voor mij een soort laatste redmiddel zijn. Weeen zijn in veel gevallen prima op te vangen en ik vond het ook  bijzonder om mee te maken. Er komen zoveel oerkrachten bij je los. Ik heb zelf 22,5 uur ontsluitingsweeen gehad en de laatste  2 uur een pethedineprik gehad (in combinatie met weeenopwekkers) om beter te kunnen ontspannen en de ontsluiting op te laten schieten, het bleef namelijk hangen. Dit haalde de pijn vrijwel geheel weg maar daarvoor was het niet nodig geweest voor mij. Ik had dus een lange bevalling maar kijk er met veel plezier naar terug. Plezier is misschien een raar woord in sommige ogen maar ik ben trots dat ik dit toch maar allemaal heb gedaan.

Maar wat me  vooral  intrigeert is of jij kiezen mag? In Nederland kan je er niet zomaar voor kiezen. Je moet bij een gynaecoloog op je knieen en met een hele goede reden komen wil je dit  krijgen. Extreme angsten (opgelopen bij eerdere bevallingen) of anderzins. Vaak is dan nog het probleem dat je moet bevallen in een ziekenhuis waarbij een anasthesist 24 uur per dag aanwezig is, en dat zijn maar weinig ziekenhuizen. Deze mensen schijnen niet voor barende vrouwen uit hun bed te komen tenzij het echt medisch noodzakelijk is. Informeer hier eens naar bij je VK of gynaecoloog voordat je je erop instelt dat je dit zomaar krijgt.