ruggenprik

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nu 25 weken zwanger en wij verheugen ons zeer op de komst van ons kindje. Op dit moment loop ik met de gedachte rond om een ruggenprik te nemen.

Zijn er vrouwen die daar ervaring mee hebben?

Groet,
Francina

Hoi Francina,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het zou voor mij een soort laatste redmiddel zijn. Weeen zijn in veel gevallen prima op te vangen en ik vond het ook  bijzonder om mee te maken. Er komen zoveel oerkrachten bij je los. Ik heb zelf 22,5 uur ontsluitingsweeen gehad en de laatste  2 uur een pethedineprik gehad (in combinatie met weeenopwekkers) om beter te kunnen ontspannen en de ontsluiting op te laten schieten, het bleef namelijk hangen. Dit haalde de pijn vrijwel geheel weg maar daarvoor was het niet nodig geweest voor mij. Ik had dus een lange bevalling maar kijk er met veel plezier naar terug. Plezier is misschien een raar woord in sommige ogen maar ik ben trots dat ik dit toch maar allemaal heb gedaan.

Maar wat me  vooral  intrigeert is of jij kiezen mag? In Nederland kan je er niet zomaar voor kiezen. Je moet bij een gynaecoloog op je knieen en met een hele goede reden komen wil je dit  krijgen. Extreme angsten (opgelopen bij eerdere bevallingen) of anderzins. Vaak is dan nog het probleem dat je moet bevallen in een ziekenhuis waarbij een anasthesist 24 uur per dag aanwezig is, en dat zijn maar weinig ziekenhuizen. Deze mensen schijnen niet voor barende vrouwen uit hun bed te komen tenzij het echt medisch noodzakelijk is. Informeer hier eens naar bij je VK of gynaecoloog voordat je je erop instelt dat je dit zomaar krijgt.

Nogmaals, in heel veel gevallen is een bevalling prima te doen! Je lichaam is erop gebouwd  en ervaar het eens. Ja, het doet flink pijn maar ik heb wel het idee dat er veel hele wilde  verhalen over bevallingen de ronde gaan. Voor alle duidelijkheid: dit zeg ik met alle respect naar vrouwen die een zware of zeer pijnlijke bevalling hebben gehad. Ik veroordeel hierbij niemand.

Succes,
Ingeborg

hoi hoi,

ik sluit me helemaal bij ingeborg aan .
zelf van me 1e drie dagen in de weeen gelegen , was heel moeilijk en het deed heel veel pijn schreeuwde zelfs om een keizersnee , maar achteraf ben ik wel heel trots op mezelf !
een vrouw is hier zeker voor gebouwt

groetjes van anna

Hoi hoi,

er is echt wel een groot verschil met nederland en belgie...ik heb de bevalling van de 1e zonderpijnstillibng gedaan en ben ook trots op mezelf...

Nu woon ik inmiddels in belgie en toen ik tegen de gyne zei dat ik GEEN ruggeprik wil, keek hij zo verbaasd...t schijnt hier juist normaal te zijn dat je een ruggeprik krijgt...ook is er in het ziekenhuis waar ik ga bevallen altijd een anasthesist aanwezig..

Ik zou zeggen probeer het gewoon zo, vroeger kregen de vrouwen ook geen ruggeprik...

Succes!!

Groetjes Valerie
36w

heeeyyyy hallo

ik ben zwanger van de 4e en de eerste 3 ook zonder ruggeprik bevallen..
moet er zelf eigenlijk niet aan denken een prik in mijn rug auwww.....
bij mij gingen de bevallingen dan ook wel snel hoor.....
kan best begrijpen als de bevalling langer duurt dat je dan om een rugge prik vraag....

ik zelf probeer het gewoon weer zonder hulp maaaarrr of dat deze keer ook lukt
is nog de vraag he...

succes met de beslissing
mandy 33w en 4dg

Hoi Francina,

ik woon in Ierland en hier heeft elke vrouwenziekenhuis meerdere aneastesisten aanwezig voor de ruggenprik, en je wordt heel verbaasd aangekeken als je het niet wilt hebben. Ik heb het zelf niet gehad bvij mijn twee meisjes. Ook al was de bevalling erg pijnlijk (ingeleid en weeenstorm) ik ben blij dat ik er geen heb gehad. Er zijn namelijk wat vervelende bijwerkingen. Dagenlang hoofdpijn. Na de bevalling niet je bed uit kunnen omdat je benen niet meewerken. Je kan niet eens even lekker douchen of in bad, laat staan je baby zelf uit het wiegje halen. Soms werkt het maar aan een kant van je lichaam en dat lijkt me helemaal een nare ervaring.  Ene helft  verlamd, andere helft pijn. Ook moet de anaestesist het op gevoel toedienen want hij kan niet zien waar hij precies die dikke naald moet zetten en hoe diep. Als hij een paar keer misprikt, is dat dus niet prettig. Je kan hem pas krijgen als ze zeker weten dat je echt aan het bevallen bent, dus meestal niet voor je 3 cm bent. Omdat je er gevoelloos door wordt kun je minder goed persen (ze proberen wel tegen de tijd dat je bijna 10 cm bent, geen extra verdoving  meer te geven zodat je tenminste een beetje mee kunt persen). Als je je persweeen niet voelt, heb je meer kans op een forceps geboorte of vacuum pomp of zelfs een noodkeizersnede.

Al deze dingen vond ik teveel risico, dan liever even een paar uurtjes doorbijten. En inderdaad, het oergevoel als je je kindje naar beneden perst had ik voor geen goud willen missen! En de euforie erna...

Hi,
Ik hoor hier eigenlijk niet meer, ik ben 30 september bevallen van een hele mooie meid, maar kom hier af en toe wel even neuzen.
Wat ik niet snap is waarom je op voorhand al een ruggeprik wilt.
Ik heb uiteindelijk een ruggeprik gehad, mijn vliezen waren dinsdag gebroken en ben vrijdagnacht bevallen. Ik wilde ook geen ruggeprik, leidt vaak tot keizersnede en is ook helemaal niet goed voor je kindje!!!!
Ik heb heel weinig slaap gehad toen ik aan de bevalling begon, en moest omdat ik het echt niet meer kon trekken een ruggeprik gehad, maar heb er wel een klein beetje spijt van, mee dat die ruggeprik gezet werd kreeg ik al persdrang.
Die weeen vond ik echt niet leuk, maar de persdrang was geweldig.
Ik was gelukkig niet heel erg verdoofd, want ik kon nog alles voelen.
Persen is echt het leukste van de bevalling en duh de tijd erna.
X

Hoihoi,

Ik hoor hier eigenlijk ook niet maar ik ben 27-09-2006 bevallen van Lars met een ruggenprik en ik kan je vertellen wat is dat fijnnnnnnnnn zeg.
Ik liep 42 weken dus me weeen zijn ook opgewekt en ik had last van been weeen en rug weeen ik zei op een gegeven moment of de baby blijft lekker zitten waar zit en ik ga naar huis of je geeft me nu een ruggenprik daarna voelde ik de weeen niet meer ik mocht eigenlijk gaan persen wanneer de ruggenprik was uitgewerkt maar het werkte nog een beetje en ik voelde de persweeen dus ik had mazzel ook dat heb ik niet echt gevoeld alleen het laatse gedeelte de hoofd :S dat is wel auwwwie .
Nou sterkte met bevallen en nog een fijne zwangerschap.

Groetjes,

Bianca

Terug
Bovenaan