Hoi Francina,
ik woon in Ierland en hier heeft elke vrouwenziekenhuis meerdere aneastesisten aanwezig voor de ruggenprik, en je wordt heel verbaasd aangekeken als je het niet wilt hebben. Ik heb het zelf niet gehad bvij mijn twee meisjes. Ook al was de bevalling erg pijnlijk (ingeleid en weeenstorm) ik ben blij dat ik er geen heb gehad. Er zijn namelijk wat vervelende bijwerkingen. Dagenlang hoofdpijn. Na de bevalling niet je bed uit kunnen omdat je benen niet meewerken. Je kan niet eens even lekker douchen of in bad, laat staan je baby zelf uit het wiegje halen. Soms werkt het maar aan een kant van je lichaam en dat lijkt me helemaal een nare ervaring. Ene helft verlamd, andere helft pijn. Ook moet de anaestesist het op gevoel toedienen want hij kan niet zien waar hij precies die dikke naald moet zetten en hoe diep. Als hij een paar keer misprikt, is dat dus niet prettig. Je kan hem pas krijgen als ze zeker weten dat je echt aan het bevallen bent, dus meestal niet voor je 3 cm bent. Omdat je er gevoelloos door wordt kun je minder goed persen (ze proberen wel tegen de tijd dat je bijna 10 cm bent, geen extra verdoving meer te geven zodat je tenminste een beetje mee kunt persen). Als je je persweeen niet voelt, heb je meer kans op een forceps geboorte of vacuum pomp of zelfs een noodkeizersnede.
Al deze dingen vond ik teveel risico, dan liever even een paar uurtjes doorbijten. En inderdaad, het oergevoel als je je kindje naar beneden perst had ik voor geen goud willen missen! En de euforie erna...