Ruim in de 30 en zwanger willen worden van eerste kind

Hoi lezer,

Zijn er nog meer dames die al ruim in de 30 jaar zijn en proberen voor hun eerste kindje te gaan? Zelf ben ik 36 jaar en ik merk dat ik bijzonder moedeloos wordt van alle artikelen omtrent de risico's als je op 'latere' leeftijd zwanger wilt gaan worden. Dan weet ik nog niet eens of we in staat zijn een kind te krijgen, of alles goed is en goed werkt.

En dat allemaal voordat we het überhaupt geprobeerd hebben. Omdat ik eerst een tijdje van de pil af wilde zijn, foliumzuur en andere vitaminen wilde gebruiken en gewoon gezond wilde eten.

In november ben ik gestopt met de anticonceptiepil en vanaf het begin is mijn cyclus normaal geweest, 29 dagen. Ook al een tijdje aan het prutsen met ovulatietesten om te kijken wanneer de ovulatie ongeveer is. Lijkt ook niets mis mee te zijn.

Ik denk dat ik gewoon op zoek ben naar iemand die in dezelfde situatie zit, eerste kind en enigszins dezelfde leeftijd heeft.

Ik merk het wel.

 
Hoi Mara,

Ik zeg ga ervoor nu het nog kan. Ikzelf ben juni 2015 gestopt met de pil en was toen 35. In september 2015 was ik 1 dag overtijd en heb ik een test gedaan en was ik zwanger van mijn 1e kindje. Ben nu 31 weken zwanger en inmiddels 36 jaar. Ik heb misschien het geluk dat ik tot nu toe nog geen enkel kwaaltje heb gehad afgezien van moeheid in de begin periode. Begin nu een beetje te merken dat het zwaarder begint te worden, buik zit in de weg, sneller vermoeid maar verder niks te klagen.

Wat betreft de testen op latere leeftijd die hebben wij niet gedaan. Onze mening is dat die test ook niet alles zegt lang niet alles is er op te zien. Alle echo's laten zien dat ons kindje het goed doet, en over enkele weekjes zullen we zien hoe ons kindje eruit ziet.
 
Beste Jettepet,

Dankjewel voor het bericht. Blij te weten dat ik niet de enige ben, want zo voelt het af en toe wel. Er zijn natuurlijk wel andere vrouwen die halverwege de 30 of later nog een kind krijgen, maar vaak is het dan niet de eerste. Dus dan heb je in ieder geval het bewijs dat je gewoon zwanger kan worden.

Ik begrijp dus dat je er niet langer over hebt gedaan om zwanger te raken dan een jonger iemand? Heb je gebruik gemaakt van ovulatietesten om je ovulatie te bepalen? En heb je nog eventuele andere maatregelen getroffen om zwanger te raken? Ben je meteen na het stoppen begonnen met proberen of heb je ook even gewacht?

Ik wilde toch wel eerst graag goed die pil uit m'n lijf hebben en evalueren hoe m'n cyclus zou verlopen. Maar na een 19 jaar aan de pil te zijn geweest, lijk ik dus nergens last van te hebben. Al betekent dit natuurlijk nog steeds niet dat je gewoon in staat bent om zwanger te worden.

En als je dan het een en ander in artikelen leest, dan word ik toch wel een beetje onzeker omdat ik al wat ouder ben.

Groetjes
Mara
 
Hallo Mara,

als alles in orde lijkt zou ik het gewoon proberen, je merkt het vanzelf als er iets niet goed is. Je er druk over maken kan alleen maar averechts werken en het onnodig beladen maken.

Zelf ken ik meer 30+ mama's dan 30- mama's dus het zou geen enkel probleem moeten zijn. Onlangs ben ik zelfs nog op kraamvisite geweest bij een goede vriendin van 40+ en die had een wolk van een baby, gezond en wel, terwijl ze dacht dat de overgang begonnen was en het zwanger worden dus echt had opgegeven, bleek ze al 12 weken te zijn. Haar hele zwangerschap liep voorspoedig dus leeftijd zegt ook niet alles...
 
Hoi allemaal. Ik ben 39 en ben 10 weken zwanger van ons eerste kindje. Vind het allemaal ontzettend spannend. Tot nu toe weinig klachten.
 
Dag meiden, ik stel mezelf graag even netjes voor: ik ben Joyce, 37 jaar en woon op Curaçao. Na een (ongewenst) kinderloos huwelijk van 16 jaar, is begin 2015 een eind gekomen aan dat sprookje. Eind oktober 2015 ontmoette ik mijn huidige vriend (33), welke al vrij snel aangaf een vurige kinderwens te hebben. Gezien mijn leeftijd hebben we begin vorige maand besloten "er voor te gaan". Vandaag is de dag dat ik ongesteld zou moeten worden (en ik kan er werkelijk iedere maand de klok op zetten...;-)), dus het is erg spannend. A.d.h.v. een ovulatie-app hebben we afgelopen maand precies kunnen berekenen wanneer mijn ovulatie zou zijn. Ook dit eigenlijk overbodig omdat ik al jaren mijn ei-sprong heel duidelijk voel.

Fijn dat er een groep is waar ik leeftijdgenoten tref met dezelfde wens als ik (wij).

@Ukkie1976: gefeliciteerd met jullie zwangerschap!!! Dat zijn mooie berichten :)
 
Hee! Ik praat hier ook graag mee. Ik ben 34 jaar en we zijn nu sinds augustus actief bezig. Spiraaltje eruit. Gek idee dat je eerst jaren wil voorkomen dat je zwanger wordt, en dan nu het wenst.

Ik had altijd gedacht ruim voor mijn dertigste moeder te worden, maar kijk, mijn eerste mag nog komen, hopelijk ;)
Ik heb een fantastisch boek gevonden dat me erg gerust heeft gesteld. Met meteen ook handige stukken over elk deel van je zwangerschap (en 4 hoofdstukken die eraan vooraf gaan, voorbereiding, wat als het niet lukt, etc.). Het heet: Het nieuwe zwanger worden van claudia Spahr. Zij ontkracht de mythe over dat oudere vrouwen meer risico lopen op miskramen etc. Ik heb het nu niet bij de hand. Maar de strekking is dat deze uitspraken gebaseerd zijn op oud en weinig herhaald onderzoek en dat je dat op zijn minst in twijfel kunt trekken.

Anyway, ik ken ook vrouwen die pas op hun 44ste hun eerste kind kregen, en dat stelt me dan wel gerust. Al vind ik het wel jammer dat het nu al zo lang duurt voor ikzelf zwanger ben ;)

Hoor graag jullie verhalen! Ben benieuwd hoe het met jullie gaat, ook omdat het al een iets oudere post is.
 
Hoi ik ben 33 en sinds juli 2015 gestopt met de pil. Omdat mijn cyclussen lang en onregelmatig zijn (31-54 dagen) ben ik door de huisarts na 10 maanden verwezen naar de gynaecoloog. Ik heb intussen een bloedonderzoek gehad en drie inwendige echo's. Op de echo's waren tot zo ver geen bijzonderheden te zien, en er was wel te zien dat ik een rijpend eitje en een eisprong heb gehad afgelopen maand. Donderdag krijg ik uitslag van het tweede bloedonderzoek. Mijn vriend zijn zaad is getest en ook dat viel allemaal binnen de norm.
Ook al zijn er voor nu (nog) geen redenen aangetoond waarom ik onregelmatig menstrueer of nog niet zwanger ben, toch ben ik er nog niet gerust op. Doordat ik 'al' 33 ben bekruipt me toch af en toe de angst dan het niet gaat lukken of dat het door mijn leeftijd sneller mis gaat. Ja ik weet dat we nog niet eens een jaar bezig zijn en dat ik echt niet heel oud ben, maar als je er zo naar verlangt komt de onzekerheid soms ook om de hoek kijken.
Fijn om zo'n forum gevonden te hebben waar je ervaringen met elkaar kunt delen!
 
Terug
Bovenaan