Rust en regelmaat in de praktijk

Dag mamma's,

Hoe doen jullie dit?
Ik ben net als velen voorstander van de drie R'en. Reinheid, vind ik niet zo'n probleem. Maar rust en regelmaat, das nog best lastig. Want de dagen dat ik thuis ben (maandag, dinsdagocht, woensdag,  donderdagocht.  en weekenden) vind ik het ook best leuk om eens op bezoek etc te gaan. Of eventjes de stad in.

Tot nu toe nam ik mijn kleine mee (3,5 mnd). Het komt niet iedere dag voor, maar je gaat al gauw een keertje een boodschapje doen etc.
Maar ik merk, vooral de visites dat ze daar toch niet zo heel fijn op reageerd. Als ze er is, niet zo'n probleem, toch merk ik bij thuiskomst, meer onrust, eerder honger etc.
Ik probeer het dus zeker te beperken.
Maar zoals verjaardagen? hoe doen jullie dat? Mn mijn schoonfamilie woont 50km verderop, en de verjaardagen zijn vrijwel altijd door de week en 's avonds. Nemen jullie je kleintje mee, en leggen jullie ze dan te slapen in de reiswieg of campingbedje?
En oudere kids ook? Of is het afgelopen met verjaardagen 's avonds?
Ik merk aan onze dochter, dat ze het echt niet  kan waarderen  als we haar in haar lange nacht (18.00-6.00 uur) slaap storen. Ze wil dan toch nog een extra fles, of wordt erg vroeg wakker.

Ben benieuwd hoe jullie dit oplossen....

Groetjes,
Roos

 
Hoi Roos,

Onze zoon is nu vier maand. Ik ga alleen overdag met hem naar verjaardagen
of op visite etc. Ik durf eerlijk gezegd nog niet 'savonds met hem op stap. Vooral niet omdat hij als het erg druk is hij helemaal van de kaart raakt. Bij ons zou het misschien wel kunnen maar dan moeten we hem gelijk op het campingbedje leggen.
Ik vind wel dat hij moet wennen dat hij ook eens ergens anders slaapt maar op dit moment doen we het nog maar even rustig aan. Overdag sleep ik hem wel overal mee naar toe winkelen of naar vrienden. Ik zorg er wel voor dat hij tussen de middag even een poosje naar bedje kan. Verder komt alles vanzelf wel weer als hij wat ouder is.

Groetjes Renate
 
Hallo Roos
Ik heb vanaf het begin de 3 R'en gehanteerd en heb er veel profijt van. Alleen slaapt Niels niet bij anderen (buiten kdv en oma om)  maar eerlijk gezegd vind ik dit niet zo'n probleem. Verjaardagen doe ik overdag  en als het 's avonds is dan zorg ik voor oppas aan huis.
In de beginmaanden merkte ik ook dat Niels er wat last van had als het druk was geweest, dus ik heb mijn activiteiten aan zijn tijden aangepast. Ik  ging dus tussen zijn slaapjes door op bezoek of naar de winkel. Daarnaast deed ik ook maar 1 leuk ding per dag. Klinkt misschien een beetje saai of zo maar ik mertke dat hij het er goed op deed. Nu is hij bijna 16 maanden en alles wordt makkelijker. Hij slaapt nu nog maar 1 keer per dag zo'n 2 a 3 uurtjes en rest kan ik invullen zoals ik wil.
Tips heb ik gehaald uit het boek regelmaat en inbakeren van Ria Blom, misschien kun je het eens lezen!
Groetjes Jeanette
 
Ook ik probeer zoveel mogelijk op de R-en te letten maar soms kun je er niet om heen.
En ik heb gemerkt dat wanneer het nodig is ons dochtertje zich toch vrij makkelijk aanpast.
We proberen het te vermijden,omdat ik het echt niet leuk vind haar in de slaap te storen,  maar soms gaat ze toch 's avonds mee naar een verjaardag. Daar gaat ze op de normale tijd in haar campingbedje. Het wakker maken is altijd even vervelend maar vreemd genoeg ligt ze de hele autorit wakker en kijkt rustig wat rond. Toen ze wat kleiner was gaf ik haar bij thuiskomst nog wat melk, nu gaat ze direct het bed in en slaapt ze vrij snel weer door.
Ik denk dat ik me, achteraf gezien, te vaak druk heb gemaakt over of het wel goed zou gaan maar weet nu dat ze zich vaak beter aanpast dan wij, ondanks de regelmaat die ze normaal heeft.
Maar goed, denk ook zeker dat het aan het kindje zelf ligt, het ene kind heeft meer moeite met veranderingen dan de ander.
 
hallo,

wij hebben onze zoon al vanaf dat hij 2 weken was overal mee naar toe genomen.
overdag en s'avonds. hij gaat daar waar wij op bezoek zijn slapen in het campingbedje en als wij naar huis gaan halen we hem eruit.
ook Huub is dan klaarwakker dat blijft hij totdat we weer thuis aankomen dan gaat hij in bed nog een kwartiertje liggen brabbelen en dan valt hij weer in slaap.  
Huub is nu 7 maanden hij is wel erg makkelijk dat moet ik er wel bij zeggen. hij vind eigenlijk bijna alles goed.
het is wel erg makkelijk als je hem overal mee naar toe kunt nemen, ik ben zelf ook graag de hort op en Huub gaat gezellig met me mee.
ik probeer wel altijd dat hij zijn middagdutje thuis kan doen dan rust hij goed uit.

groetjes mama van Huub      
 
Hoi hoi,

Als goede vrienden een verjaardag echt 's avonds willen vieren vraag ik of  we kunnen blijven slapen. Dan hoeft mijn zoontje niet midden in de nacht zijn bed uit. ik heb gemerkt dat hij het geen probleem vind ergens anders te slapen, maar midden in de nacht wakker worden gemaakt staat garant voor mistens twee dagen ontregeld... Als ik niet kan blijven slapen, dan kom ik een andere keer langs. Ik heb tot nog toe nog geen onbegrip meegemaakt hiermee, ook als die  mensen zelf geen kids hebben..


Ik heb eigenijk maar 1 tip voor je: kijk naar je eigen kind en trek je conclusie.
Als jij merkt dat ze er onrustig van wordt kan je beter even de avondfeestjes laten voorbijgaan of een oppas aan huis zoeken. Dan kan je na een paar maandjes nog eens proberen en kijken hoe ze zich houdt.
Jij kent je kind toch het beste, en ziet wat ze wel en niet aan kan. En ach, een jaartje wat minder verjaardagen af, dat is niet onoverkomelijk toch?

Groetjes, Sil
 
Hoi hoi

Idem als de andere mamma's
Nina is nu 8 maanden en ik probeer 1 ding op een dag met haar te doen.
's Avonds zoveel mogelijk in haar eigen bedje en  niet te veel met haar op "sleeptouw"
Ik merk ook dat ze  vrij moe is van een dag op een KDV en veel indrukken heeft opgegaan. Als  ik dan nog avonds met haar op stap zou gaan, wordt dat een drama

Verjaardagen zoveel mogelijk overdag of tot na het eten en daarna naar huis.
Of er gaat 1 persoon naar een verjaardag en niet het hele gezin.
Vooral  het 1e jaar willen wij het rustig aan doen.

Periode van  je leven " ombouwen"   en andere tijden hanteren, duurt maar even. Zodra ze wat ouder zijn, komt de vrijheid van gaan en staan weer terug
Tot die tijd, hebben wij (mijn man en ik)  even pech en gaat die kleine voor.

Gr. JLI
 
Hallo,

Ook wij houden ons erg aan de 3 R's. Het bevalt ons prima, ondanks dat je goed moet plannen. Carlijne is nu 9 maanden. Ze heeft nu al iets minder slaap nodig, maar voorheen, sliep ze 's ochtends een uurtje, 's middags anderhalf a twee en in de namiddag nog een uurtje. Als we ergens afspreken, dan proberen wij het zo te doen, dat Carlijne haar ochtendslaapje in de auto doet. Meestal duurt het 5 a 10 minuten en dan slaapt ze. Bij aankomst dan is ze lekker goed op dreef en (afhankelijk van waar we zijn) blijven we tot ze weer een slaapje nodig heeft. Bij opa en oma, blijven we altijd langer en dan slaapt ze in het campingbedje. En dan gaan we dus in het volgende slaapje weer naar huis. Dan heb je daarna thuis ook nog even tijd met haar, voordat ze voor de nacht naar bed gaat. Het zal straks wel weer anders worden, want dan krijgt ze een ander slaapritme. Maar vooralsnog werkt dit prima.

Succes
Groetjes Marielle
 
Terug
Bovenaan