Rust en regelmaat

ja lastig, ik heb ook rrr toegepast bij onze huilbaby en het werkte aardig (niet altijd trouwens, dus hou  rekening met terugvallen).

als Berend echt te vroeg wakker werd / bleef dan haalde ik hem eruit en deed hem in de draagzak / bij mij op de borst waar hij dan nog even doorsliep en we het ritme een beetje vast konden houden. Laten liggen om te huilen, daar ging ik zelf aan onderdoor, werd hij oververmoeid van en dan was het ritme helemaal naar de klote...(dan werd hij te moe om goed te drinken en  als hij te moe is kan hij helemaal niet meer in slaap vallen etc). Uiteindelijk ben je verder van huis als ze hun slaapjes overslaan.

Echter dat spelen kan (na het drinken) voor sommige baby echt te veel van het goede zijn.  Doordat Berend  slecht sliep was hij na het drinken altijd  moe en ging hij vrijwel direct weer naar bed. Niet gezellig, maar het bleek voor hem toch het beste te zijn. Dat spelen hebben we nu pas echt opgenomen in het ritme. Jouw kindje is nog maar 1 maand, misscien is voor haar spelen ook nog wel een beetj te veel.

Dus mijn advies: slapen moet en spelen mag, maar moet niet!

Ik reageer ook altijd op de RRR en inbakertopics... En nogmaals, ook hier een succes. Duurde overigens wel een aantal weken voor ze niet meer huilend in slaap viel .
Maar na laatste sprongetje een superritme.
Succes Irene

Ik juich niet te hard (anders wordt ze wakker   ), maar vanmorgen werd mn dochter rond kw voor 11 wakker, dus meteen aan de borst, even verschonen, beetje kroelen en wat rondkijken, bij 2e gaapje (rond kw over 11)   in bed en jawel, bijna geen gehuil, wel wat gemopper, maar dat mag best en nu al een tijdje stil! Ik weet niet of ze echt slaapt, maar het is al heel wat dat ze rustig in de bedje ligt.
Wordt vervolgd.....

Hoi hoi,

Hier ook een succesverhaal. Senne slaapt nu prima tussen de voedingen in en is een heel stuk vrolijker. De term huilbaby mogen we volgens mij bijna schrappen!! (was ik zowieso al niet zo'n fan van, dat klinkt zo negatief, terwijl ze zo'n schatje is!)

Het klopt inderdaad dat het spelen voor sommige baby's gewoon te veel is. Ze zijn al moe tijdens het drinken en gaan tijdens het spelen geforceerd proberen wakker te blijven. Zo raken ze juist meer vermoeid. Ik zou ook een tijdje proberen écht te kijken naar de eerste tekenen van slaap, zoals je vanmorgen hebt gedaan. Het spelen komt dan straks wel als de moeheid over is.

Heel veel succes met de RRR! Hopelijk werkt het voor jullie ook.

Groetjes,
Dionne

Poeh,
Ik wil op zo veel reageren, ik weet niet of ik alles onthouden heb...
Bij ons werkt het ritueel echt! Als ik Loek inbaker protesteerd hij niet meer en begint vaak al te gapen. Bij het liedje zingen/in bed leggen gaapt hij lekker verder. Ik moet hem wel op tijd naar bed brengen. Even rekken omdat ik het al zo snel vind, werkt meestal negatief. Dan is hij humeurig en huilt hij.
De eerste 2 slaapjes gingen goed, daarna ging Loek zich uit alle macht verzetten. De 1e 3 dagen (2,5) heb ik met tranen in mijn ogen doorgezet. Als ik het echt niet meer kon horen, ben ik naar ehm toegegaan, heb hem getroost (evt op de arm) en vastberaden teruggelegd. Vanaf dat hij het meerendeel van de slaapjes rustig ging slapen, ga ik er vanuit dat hij het best kan en hoeft lang huilen niet meer. Als hij huilt is er telkens echt iets (poepbroek, boer, honger) en als dat verholpen is, gaat hij toch rustig slapen!
Loek is van hazeslaapjes van 20 min naar korte dutten van 45 min gegaan en een keer per dag slaap hij langer, 2-2,5 uur. Eergisteren deed hij dat vanzelf 2x op de dag. Ons Cb zegt om idd de slaaptijd toch te verlengen door hem in de draagdoek/zak te leggen in de hoop dat hij verder slaapt. Zij adviseren, in tegenstelling tot het boek van Ria Blom, om dan niet te laten huilen! Mijn ervaring is dat wanneer ik Loek laat huilen, hij alleen meer overstuur wordt en al helemaal niet meer gaat slapen!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn ervaring.
(ik ben trouwens helemaal niet voor laten huilen. Ik was er van overtuigd dat het ook anders kon. Maar het is toch even 2 dagen nodig geweest om iets te doorbreken, helaas. Nu hoeft huilen niet meer van mij. Ik hoor het verschil wel tussen slaaphuilen en wanneer er echt iets is)

Groeten en succes! Hopelijk brengt het je straks meer rust!

Rosanne, mama van Loek (11 weken alweer)

Voor het 'spelen' is ze zeker nog wel te jong en dat verwacht ik ook zeker niet van haar.

Vandaag dus geprobeerd me aan het schema te houden, maar ook nog (kraam)visite gehad, wat het toch wel wat lastiger maakt. Ze gaat nu wel slapen, maar na 10 minuten is het huilen geblazen. Ik ga er dan naartoe en krijg haar weer in slaap, maar dan na 5 of 10 minuten is het weer huilen. Uiteindelijk komt ze dan na max een uurtje weer uit bed, krijgt dan te eten, maar dat is dan ook ongeveer 1,5 uur na de laatste voeding, als het niet korter is. Dus weinig drinken en vaak toch al aan de borst in slaap vallen.... Kom ik zo niet in een vicueuze cirkel terecht (weinig voeding - in slaap vallen - naar bed - snel wakker ivm 'honger'?).

Hallo

Zo kan je idd in een vicieuze cirkel terecht komen! Dat zaten wij toch al, dus beter inslapen was al een vooruitgang. Nu dat goed gaat, gaan we die vicieuze cirkel aanpakken. Ze hebben ons aangeraden om niet de volgorde wakker=voeden meer aan te houden als het te vroeg is voor een voeding en al helemaal niet als hij geen honger heeft. Te vroeg wakker moeten we proberen op te lossen door hem ingebakerd bv in de draagdoek te doen en hopen dat hij verder gaat slapen. Of ind e wandelwagen gaan wandelen zodat hij gaat slapen. Als hij honger begint te krijgen, dan ook proberen te rekken tot zo dicht mogelijk bij de 3 uur. Zo moeten we proberen om hem uitgerust genoeg te krijgen met voldoende honger zodat hij ook goed kan drinken om langer vol te houden.
Als jouw kindje (oei, was het nou een meisje...?) wel goed dronk en niet te snel steeds kwam, zou ik nu niet eerder gaan voeden om die regelmaat er in te houden. Richt je dan toch gewoon op een duidelijk ritueel voor het slapen gaan! Dan zit daar de duidelijkheid in.

Succes
Rosanne

wat ik ook wel eens doe:
Als de voding is geweest en hij ismoe, maar kan niet slapen omdat hij alweer honger heeft: dan geef ik hem wat extra voor het slapen gaan. Te vroeg, maar dan heeft hij zijn buikje vol om langer te slapen en zal dan mogelijk uitgerust genoeg zijn om daarna wel meer te drinken. Is wel eigen brouwsel, geen advies van CB.

Terug
Bovenaan