S'Nachts wakker.

Ook ik slaap af en toe slecht 's nachts en kan soms zomaar twee uur wakker liggen. Bij mij helpen de volgende dingen:

1. Overdag niet gaan slapen. Ik ben dan wel een dagje wat 'brak', maar de nacht daarna slaap ik in elk geval wél goed.

2. Veel buitenlucht en daglicht. Ik hoef niet eens veel te doen op een dag. Al lig ik maar de hele dag stil buiten op een stretcher, dan merk ik toch dat ik die nacht prima slaap. Dus veel buiten zijn lijkt écht te helpen.

En soms overkomt het me toch weer dat ik een slechte nacht heb en lang wakker lig. Ook daar heb ik nu wat op gevonden:
3. Ik heb een paar hele leuke (niet te spannende!) luisterboeken van de bibliotheek gehaald en op m'n MP3-speler gezet. Die MP3-speler ligt nu elke nacht onder m'n kussen. Zodra ik langer dan 20 minuten wakker lig 's nachts, zet ik het luisterboek aan en ga ik heerlijk liggen luisteren in bed. Vaak zak ik dan na een minuut of 15 alweer in slaap (om na een uur weer wakker te worden met MP3-speler nog op!). En als in slaap vallen dan niet lukt... dan lig ik  me in elk geval niet te vervelen, te woelen of zorgen te maken, maar heb ik gewoon een paar leuke uurtjes. :)

Misschien hebben jullie wat aan deze tips?

Ik vind het lullig om te zeggen, maar buiten dat ik 1 keer per nacht naar het toilet ga, slaap ik nog  prima.

Wat mij in het verleden wel hielp was je er niet tegen verzetten. Hoe meer ik me verzet tegen het feit dat ik niet kan slapen, hoe meer ik niet kan slapen. Dus voor mij hielp lezen wel, daar word je lekker loom van. Een kopje warme melk doet het ook vaak goed bij mij.

Ik moet zeggen dat ik ook (nog) redelijk slaap, wel verwonderlijk. Ik herinner me nog dat ik bij onze dochter na week 30 al slaapproblemen had. Heb ook niet echt tips.
En voor de dames die 's nachts wakker liggen en eens in real time willen klagen.
Kijk eens op de M.S.N. misschien zit ik wel achter de computer hier in Nieuw Zeeland.
mjersin@hotmail.com ik ben dus "The Erguls" kunnen we misschien wat kleppen, klagen or whatever.

Miriam (38+1)

hoi, hier een wakker geworden hoogzwangere....ik kan nu dus niet slapen.
Mijn maagzuur houd me uit mijn slaap.

Hier benenden op de abnk begon er een mug om me heen te zoemen, dus ik denk dat ik zo het bed boven maar weer ga proberen.
De dagen gaan wel, maar de nachten duren me vaak veel te lang!!!
plassen, omdraaien, maagzuur, pijntje hier en daar....en tussendoor nog slapen.
Het scheelt dat als ik één hele slechte nacht gemaakt heb ik die volgende meestal wel aardig goed slaap. Dan overvalt de moeheid me denk ik.

Ik doe geen middagslaapjes, (in ieder geval zelden) maar slaap wel aardig uit 's ochtends. Gek genoeg kan ik dan wel slapen.

Bij mij is het echt afwisselend. Het slapen gaat lastiger omdat het omdraaien in mijn bed een heel project is geworden. Verder heb ik nog nooit zoveel gezweet in mijn leven als de afgelopen weken 's nachts in bed. Vandaar dat ik ook niet zo vaak snachts naar de wc hoef denk ik ;-).
Vannacht heb ik sinds een tijdje weer eens heeeeeeeeeerlijk doorgeslapen. Van 22.30 tot 07.30. Perfect!
Over het overdag slapen, ik heb idd het idee dat als ik smiddags ga slapen ik snachts niet goed doorslaap. Maar ja, soms krijg is zo'n ontzettende middagdip dat ik er maar gewoon aan toegeef.

Liefs, Line

Ik slaap ook heel rommelig hoor. Moet sowieso vaak plassen, maar ik vind het soms ook vreselijk warm (terwijl dat op zich best mee valt)

Ik probeer wel op tijd uit bed te gaan (nou ja, rond half 10 haha) zodat ik 's avonds wel moe genoeg ben om te gaan slapen, maar dat helpt ook niet altijd :s

Hoi iedereen!

Soms slaap ik de hele nacht als een blok. Dan word ik even wakker om bijvoorbeeld 3 uur en en denk ik 'o, het is 3 uur' en vervolgens maf ik weer verder. Maar ook gebeurt het vaak dat ik wakker wordt en dan ook wakker blijf. Ik ga liggen piekeren over van alles en nog wat en word dan simpel van mezelf! Iemand dus nog tips voor slapeloze mama's?

Groetjes, Hanneke

Terug
Bovenaan