's-Nachts vaak wakker

Goedemorgen dames,

Onze kleine dreumes wordt sinds een paar weken weer iedere keer s'nachts 2 keer wakker. Erg huilend ook. Ze wil dan alleen maar melk drinken. Als ik haar dit niet geef krijst ze alles bij elkaar.

Hebben jullie dit ook?
Ze sliep namelijk altijd door, nu helaas dus niet meer.
Of zou het een periode zijn? Hoop het maar.

Groetjes,
 
Vaak is het een periode en door er zo min mogelijk aandacht aan te schenken houdt het vanzelf weer op. Haal haar dus niet uit bed en geef haar geen melk. Hooguit een slokje sap uit de beker bij haar bed, maar ga geen voedingen geven.
Probeer overdag iets meer te geven, om honger in de nacht te voorkomen. Ze is al zo groot ze moet gewoon echt zonder kunnen.
Ze kunnen je ook enorm uitproberen. Door er veel heen te gaan schenk je haar aandacht en dat wil ze. Houd ie aandacht dus minimaal. Geen sprekken, alleen even speentje geven, slokje en dan weer weg... zeg alleen "Nu weer lekker gaan slapen!"
Volgens mij komt het dan vanzelf wel weer goed.
Ik weet hoe moeilijk het is om een kind te hebben die steeds wakker is. Wij lopen ook nachten te tobben. We houden maar in ons achterhoofd dat er een tijd komt dat ze niet uit bed te branden zijn... de eerste 2 jaar is pittig. Daarna zijn die slaapproblemen bijna altijd voorbij.
 
hoi, had net een reactie getypt, maar daar ging iets mis...
maar het blijft lastig, dat slapen
wij proberen zo min mogelijk drinken te geven 's nachts, omdat we een tijdje terug hebben gemerkt dat kinderen daar heel snel aan wennen. Als we wat geven is het water of melk. Sap doen we niet, want dat voelt toch als een soort van beloning ;-) Afhankelijk van de situatie geven we wel wat, bijvoorbeeld bij ziekte of toen we bijvoorbeeld de avondvoeding hadden afgebouwd.
Overdag wat meer eten geven kan je proberen, maar verder blijft het toch wel moeilijk. Veel kinderen hebben ook gewoon een periode waarin ze slechter slapen, door bijvoorbeeld ontwikkelingen (bij ons was het gaan kruipen of het gaan staan aanleiding tot wakker worden).
Veel succes ermee en sterkte met de slapeloze nachten
 
Wij proberen ook zo min mogelijk aandacht te geven 's nachts. En eigenlijk geven we alleen wat te drinken als het echt nodig is (al dagen diarree, of iets dergelijks) Heel soms betekend dat de kleine minuten lang kan liggen piepen in bed. Wij wachten ook vaak heel even voordat we gaan kijken, meestal is hij binnen paar seconden weer stil. Is dat niet het geval, dan speentje in, aai over de bol en "lekker weer gaan slapen"...
Ik weet ook dat er pedagogische stromingen zijn die vinden dat je een kind niet moet laten huilen, omdat het een teken is van onveiligheid... Kan, maar wij zitten zelf meer op de lijn van gewenning en aandacht vragen (en dat willen we beide 's nachts zoveel mogelijk voorkomen..)
 
Hey,
het is zeker een periode, we merken allemaal vooral nu rond de eerste verjaardag en ook de kerstdrukte dat kindjes slechter gaan slapen. Er is ook een hoop onrust in hun omgeving. Eigenlijk is het beste om vanaf dag 1 van het slechte slapen al op de hierboven beschreven manier in te grijpen. Deze kleintjes zijn op een leeftijd dat ze dit soort dingen op je uit gaan proberen. En als je niet reageert dan herhalen ze het nog een keertje of 10 voordat het doordringt dat papa/mama echt niet komt.

Helaas het zal nu echt wel een week van nachtenlang krijsen zijn voordat je kleintje weer in het juiste ritme komt. Maar toch wil ik je aanraden wees consequent!
 
Terug
Bovenaan