sam praat nog steeds niet

sam is inmiddels al 17 maanden en zegt nog steeds niks..

Ik zag in de andere topic dat andere kinderen nu wel een beetje beginnen maar hier is het alleen nog "bah" als hij na elke verschoonbeurt zijn luier zelf mag weggooien in de vuilnisbak dan zegt hij dat.

Het rare is dat hij me wel snapt met wat ik zelf zeg..als ik zeg pak je beker even uit de kamer of waar is je meneer de uil (een knuffel van m) Dan pakt hij dat wel.
Of als je zegt mag ik een kus dan komt hij die wel geven.
Ook als hij meneer de uil op dvd wil kijken wijst ie naar de tv en laat hij zijn knuffel zien dus iets duidelijk maken doet ie op een andere manier dan praten.

Wel leuk is ook dat als hij een propje ziet liggen of een stukje papier dat ie dat altijd naar de vuilnisbak gaat brengen maar helaas zijn niet alle stukjes papier voor de vuilnisbak haha..ook acceptgiro's gaan richting de vuilnisbak als je niet op let.

Ik hoop dat ie nu wel snel wat dingetjes gaat zeggen want vind dat het nu wel mag komen hoor..volgende maand is ie alweer 1,5 jaar.

zijn er hier nog meer kindjes die wel woorden snappen maar niks zeggen?

Gr angela

Hoi Angela,

heb geduld. Ieder kindje kiest zijn eigen tempo uit.
Lars is een goede prater, maar schenkt weinig aandacht aan zijn kwaliteit van lopen. Hij valt dus vaak over van alles en nog wat. Hopelijk gaat hij daar ook eens mee aan het werk.
Heel goed, dat je zoon al wel zo'n goed taalbegrip heeft. Een kindje moet woorden eerst passief beheersen, voordat het ze actief kan gaan gebruiken.
Je zult zien: als hij eenmaal begint met praten, gaat het heel snel!
Brabbelt hij wel veel? Dat is nl. de voorloper van het praten: alle klanken goed uitproberen, voordat ze aan elkaar geplakt kunnen worden tot woorden.

Groetjes, Marijon

Hoi Angela,
Is helemaal niet raar hoor, dat hij nog niks zegt. Heel veel kinderen beginnen pas veel later met praten. Ik stond eerlijk gezegd een beetje verstelt van het aantal woorden wat andere baby's al zouden zeggen. Ik heb zelf vier kinderen en bij elkaar ben ik tante van 9 neefjes en nichtjes. De ene was iets sneller, de andere (vooral de jongens) iets langzamer, maar de woordenschat die hier op het forum staat, ben ik op die leeftijd nog nooit tegen gekomen. Maargoed, alles kan hoor. Mijn jongste is nu 1,5 en zegt: mama, papa (gebruikt ze overigens door elkaar hoor), poes en vis. Gisteren zei ze topevallig ook nog vragwag, betekent vrachtwagen, maar dat komt door haar broertje die dat 80 per dag zegt!
Overigens dat broertje begon pas echt te praten toen hij 2,5 was, dus maak je alstjeblieft niet druk. Trouwens bijna al mijn neefjes begonnen rond die leeftijd pas echt te praten.
Groetjes,
Ivy

Hoi Angela,

Daniel is 16 mnd en praat ook niet hoor. Hij kan wel papa of mama zeggen, maar gebruikt dat niet bewust naar ons toe. Wel zegt hij heel duidelijk taaar(klaar) en dan hebben we het wel gehad. Hij heeft wel vaste klanken voor een paar dingetjes, maar dat lijkt niks op wat het zou moeten zijn :) Het zal vanzelf wel komen....

Groetjes, Yvette

hoi hoi,

ik begon me al zorgen te maken want onze kleine man praat ook nog niet of nauwelijks... alleen: papa! opuh = open, en opa,   en ssssjahh! dat is een vis haha!
en sinds eergisteren tssssssss = fiets... dus zoals jullie lezen, het lijkt nog nergens op!

we proberen het wel te stimuleren met boekjes door alles te benoemen en te vragen 'waar is de auto'? en dan wijst ie keurig aan met een tikkend vingertje op het plaatje hetgeen we op noemen...

dus hij begrijpt het goed maar heeft geen zin om het zelf te benoemen... Ik was er eerst bezorgd om omdat ik alleen maar lees en hoor: "die kleine van ons die zegt al hele zinnen of zeker 100 woorden vloeiend' dat maakt het toch wel een beetje om onzeker van te worden...

Ik zou zeggen, we wachten lekker rustig af en gelukkig zijn onze kindjes dus niet de enige!! Ik denk ook wel dat sommige ouders iets té veel willen 'zien' van hun kindje wat er eigenlijk nog helemaal niet zo uitmuntend is in de werkelijkheid...

Ja het is soms wel frustrenend als je andere kinderen zo hoort babbelen ook op straat enzo..die soms nog wel jonger zijn!!
En idd..al hele zinnen bijvoorbeeld maken.

Sam zegt sinds vandaag iets waar ik een beetje mee uit moet gaan kijken haha..namelijk TIET!
Hij zat de hele tijd in mijn blouse te kijken vol bewondering en te prikken in mijn borsten en toen zei ik: dat is mama's tiet...toen zei ie: TIET! en ik begon te lachen..jaaa dat was natuurlijk voor hem des te leuker om het vaker te zeggen...dus zijn eerste woord is tiet haha..

Komt idd vanzelf en hopen dat wij ook snel met onze kindjes kunnen kletsen.

Groetjes!

Dag trotse mama's,

het spreken is een heel complex gebeuren. Het heeft niet alleen met taal te maken, maar bijv. ook met de mondmotoriek en het luisteren. Ik sta er iedere keer versteld van wat Lars al allemaal al begrijpt (overigens alleen wat hij wìl horen... ) Hoe kan dat zo snel?! Gisteren was hij nog een babietje.
Als kletsjuf ben ik natuurlijk trots op ons babbelende kleine mannetje. Ik kan me voorstellen, dat het voor andere trotse moeders minder leuk is om het 'opscheppen' van de anderen te horen. Het maakt jammer genoeg wel, dat ik me vaak inhoud om te vertellen, wat Lars allemaal uitvreet.

Hier nog wat tips van de kletsjuf: imiteer de klanken van je kindje, maak er een vrolijk gesprekje van. Hierdoor kan je kindje ontdekken hoe leuk spreken is. Het voorbeeld van de 'tiet' laat dat duidelijk zien. Maak oogcontact en kijk vrolijk tijdens deze gesprekjes.
Wij hebben vanaf dag één voorgelezen en liedjes gezongen. Daarnaast benoemen wij veel van wat wij doen (ook de meest onzinnige dingen...). Een kindje bouwt eerst een voorraad woorden op, voordat het deze gaat gebruiken. Dus vul deze computer met zoveel mogelijk informatie: dit vormt de basis van de taalontwikkeling.

Veel babbelplezier toegewenst!

Groetjes, Marijon

Terug
Bovenaan