samenlevingscontract of geregistreerd partner

A

Anoniem

Guest
hoe gaan of hebben jullie dat geregeld?

wie heeft hier ervaring mee en wat is handiger.

mn vriend wil niet trouwen dus wordt het 1 van die 2

(we wonen al wel 2 jaar samen)

Hoi Klavertjevier,

Het is een keuze die jullie zelf moeten maken. Wel is het zo dat in het geval van kinderen er in beide gevallen niks geregeld is. De vader moet het kind erkennen en het juridische gedeelte moeten via de rechter geregeld worden. Dit is iets wat je tegen die tijd wel goed moet uitzoeken, zodat voor jullie kindje alles goed geregeld is.

Ik ben zelf getrouwd. Dat is de enige verbintenis die het ook voor (toekomstige) kinderen regelt.

Succes met jullie keuze!

Groetjes Anoek

hoi,wij hebben destijds toen we ons huis kochten,een samenlevingskontrakt afgesloten,maar nu inmiddels bijna 4 jr verder zijn we alsnog getrouwd,ook omdat er een kleine op komst is,heb je het meteen goed geregeld.
wij hadden alle by verder niets met trouwen,maar je krijgt verder geen rompslomp met een baby qua regels.
ik zou er goed over hebben wat jullie willen,achteraf gezien waren we liever in 1x getrouwd(nu was je dubbele kosten kwijt,e'n s.kontrakt+trouwen).
een samenlevingskontrakt heeft alleen betrekking op jullie 2 en jullie huis en bezittingen.
en een gereg.p.schap heeft betrekking tot jullie beide en evt kinderen.wel moet je als je dit laatste doet als man zijnde het kindje nog erkennen,doe je dit niet heeft je vriend alleen een financiele plicht aan je kind,maar geen familiere,dus mocht er bijv iets met jou gebeuren dan heeft je vriend niets over jullie kindje te zeggen,geen ouderlijk gezag dus.
en last but not least:wil je jullie kindje zijn achernaam geven,zul je ook eerst moeten erkennen.nou een heel verhaal maar ik heb t destijds allemaal uitgezocht en dat is zeker de moeite waard.mocht je vriend niet in vol ornaad willen trouwen,je kan in de meeste gemeentes op bep dagen kosteloos trouwen en alleen het ja woord uitspreken en klaar.zo heb je wel alles goed geregeld en je bent makkelijk klaar.hopelijk kun je hier wat mee.groetjes jb.

Hoi,

Wij hadden eerst ook een samenlevingscontract, maar meer voor de verdeling van onze spulletjes.
We zijn voordat ik zwanger raakte   al getrouwd. Klinkt misschien een beetje ouderwets, maar ik wilde graag de naam van mijn man en toekomstige kinderen dragen. Een beetje het familie gevoel.
Als 2e reden hadden we geen zin in de papieren rompslomp die ontstaat als je niet getrouwd bent. Vergis je er niet in, maar er zit blijkbaar heel veel werk in!

Groetjes,
Heartje

Hey,

Wij hebben ook een samenlevingscontract, geregeld toen we ons huis hebben gekocht, maar ook wij willen graag kinderen (en ik wil niet rouwen met een díkke buik)
Aangezien trouwen de beste oplossing is hebben wij besloten dat als het zo ver is dat we zwanger mogen raken we gewoon gratis voor de wet gaan trouwen! En als het kindje er dan is dan willen we het graag in het buitenland eens goed vieren, hotelletje afhuren in bijv. Kroatie voor familie en vrienden....!
Misschien een tip....

xx Es

Hee hoi!

Wij hebben destijds voor het geregistreerde partnerschap gekozen. Je hoeft bij het geregistreerde partnerschap  niets via de kantonrechter te regelen. Het geregistreerde partnerschap komt eigenlijk op hetzelfde neer als trouwen, wat betreft de rechten van de ouders over het kind. Dus de vader heeft dan ook automatisch de ouderlijke macht over het kindje.

En als je later toch nog echt wilt trouwen, dan kan je het geregistreerde partnerschap om laten zetten in een huwelijk. Dus dan kun je alsnog met een platte buik in een mooie jurk!
Met een samenlevingscontract heeft een vader in principe geen rechten over het kindje en dan moet  dit inderdaad via de rechter geregeld worden.

Hoop dat jullie eruit komen!

Groetjes Marloes

Nog eventjes..

Het klopt inderdaad dat de vader het ongeboren vruchtje wel moet erkennen bij het geregistreerde partnerschap. Maar dat gaat heel simpel bij het gemeentehuis.

groetjes

Hallo,

Wij zijn ook niet getrouwd maar hebben wel een pracht van een zoon. Tijdens de zwangerschap heeft de vader het kind erkend en hebben we de achternaam gekozen voor ons (destijds) ongeboren kind. Als je voogdij e.d. goed geregeld wilt hebben moet je inderdaad van alles bij de kantonrechter regelen. DIt staat heel duidelijk vermeld op hun site, het is even wat geregel van papieren maar valt op zich wel mee. Wij zouden in ieder geval voor de tweede hetzelfde doen. Trouwen doen we wel als de tijd er rijp voor is.

Groetjes

Terug
Bovenaan