Sceptokokken infectie

Hallo,

Ik ben Judith en las altijd mee met het oktober 2005 forum. Ik wil mijn verhaal graag even kwijt.

Op 6 juli was ik op controle in het ziekenhuis, aangezien ik zwanger was van een tweeling. Alles was in orde de kindjes groeiden goed en lagen prima op schema. Die dag hield ik last van pijn in mijn buik, ik gaf het de schuld van de dokter aangezien hij heel hard met het echo apparaat op mijn buik  had geduwd. Ik was toen 23 weken en 4 dagen. Die nacht sliep ik heel slecht en bleef pijn in mijn buik houden. De volgende ochtend voelde ik mijn nog beroerder en om 8.00 uur braken plots mijn vliezen.

Daarna ging alles in stroomversnelling. De verloskundige stond met 5 minuten op de stoep. Mijn man was net op zijn werk en is toen zo snel mogelijk weer naar huis gekomen. Van de verloskundige mochten we met eigen auto naar het ziekenhuis.
In het ziekenhuis werd er een echo gemaakt, de kindjes lagen boven op elkaar. Van het bovenstje kindje waren de vliezen niet gebroken. Het onderste kindje konden ze slecht zien, maar wel dat het weinig vruchtwater had. Ze vertelden dat waarschijnlijk door een infectie de vliezen zijn gebroken, het kindje zo in leven kunnen blijven met weinig vruchtwater en in het weekend zou ik weer naar huis mogen. Ik moest dan wel rust nemen en mocht niet meer werken. Na overleg  nog met een ander ziekenhuis, zouden ze als de bevalling toch op gaan zou komen, met 25 weken wat voor de kindjes doen om het in leven te houden. Nu zou dat geen zin hebben, omdat de longentjes en de bloedvaten nog niet rijp zijn. Die avond hadden we hoop dat alles goed zou gaan.

De volgende ochtend 8 juli werd ik 's ochtends om 04.45 wakker met weeen, om de 5 minuten, alle hoop die we hadden werd ik een klap weggooid. De zuster heeft die ochtend nog de hartjes proberen te luisteren, alleen van  het ene  kindje kon ze hem vinden, van het andere kindje niet. Om 14.30 kwam de gyn om te kijken hoe het ging en aangezien ik toen om de 2 á 3 minuten weeen had,  ze keek  hoeveel ontsluiting ik al had, 6 cm. Ook kregen we te horen dat ik draagster  was van een sceptokok B was, wat het allemaal inhield wisten we toen nog niet.  Nog onrustiger werd ik aangezien ik ook nog rugweeen kreeg. Om 15.45 kreeg ik persdrang, de gyn heeft toen weer gekeken en toen mocht ik persen. Maar het viel nog niet mee het jongetje was al overleden en lag ik dwarsligging, na bijna een uur persweeen werd om 16.37 ons eerste kindje geboren. Daarna kreeg ik weer persweeen voor het volgende kindje, de vliezen werden gebroken en om 17.31 is het meisje geboren. Dit kindje leefde nog wel en heeft bij mij gelegen en nog een paar schreeuwtjes en bewegingkjes gemaakt. Ook hebben we nog het hartje beluisterd, maar onze sterke meid moesten we na een half uurtje verliezen. Gelukkig kwam de placenta zonder al te veel moeiten. Ook het meisje had het al niet meer naar het zin, aangezien ze in het vruchtwater had gepoept.

De volgende dag mochten we weer naar huis, de kindjes namen we mee. De dagen leefden we in een roes. Op 12 juli hebben we de kindjes samen met ouders, broers en zussen en opa's en oma's begraven. Daarna was alles leeg, ik was niet meer zwanger, maar de wieg is leeg. We hadden het gevoel dat alles niet is gebeurt, dat ik nooit zwanger ben geweest en dat het allemaal niet was gebeurt. Maar helaas is het de bitterlijke werkkelijkheid.

We gingen uitzoeken wat het sceptokok B inhield en we hadden nog een gesprek met de gyn. De bacterie heeft het vliesje van ons jongetje aangetast, toen kon de bacterie ook bij het kindje komen en daardoor is alles op gang gekomen. Het jongetje was ook besmet met de bacterie, de gyn zag het al toen hij geboren was. Als het nog langer was blijven zitten, dan was waarschijnlijk ook het meisje aangetast.
Daarnaast hielden we ook de vraag of dit ook gevolgen had bij een volgende zwangerschap en wat ze daar tegen kunnen doen. Bij een volgende zwangerschap moet ik onder controle blijven in het ziekenhuis en nemen ze kweekjes om te kijken of het weer actief is en dan gaan ze het bestrijden met antibiotica. De bevalling zou dan ook in het ziekenhuis moeten en tijdens de bevalling krijg ik antibotica toegediend. Het kan namelijk ook nog toeslaan tijdens de bevalling.

Gelukkig weten  we wat de oorzaak is en hoeven we ons zelf geen verwijten te maken.

Dit was mijn verhaal, ik moest even mijn hart luchten, om alles van mij af te schrijven. Inmiddels ben ik weer begonnen met vier halve dagen werken, ik heb wel zwangerschapsverlof tot en met 28 oktober maar van thuis zitten werd ik helemaal gek.

Judith

hoi judith.

ik ben van het aug.forum en omdat ik 2 miskramen heb gehad kijk ik ook altijd nog op dit forum. ik was erg onder de indruk van jullie verhaal en het lijkt mij verschrikkelijk. ik wil jullie daarom alle sterkte wensen om dit verlies te dragen.

liefs kim

Wat vreselijk zeg....ik wil jullie heel veel sterkte en kracht wensen

om er weer een beetje bovenop te komen!!

jeetje, wat moet je hier nou opzeggen...... wat een verdriet, en vooral de leegte die achter blijft is het ergst, wij wensen jullie samen en ook de rest heel veel sterkte toe, en probeer het een plekje te geven, en blijf alstjeblieft met elkaar praten, is zo belangrijk,   liefs Robine

hallo,

Wat een verhaal zeg!! ik kreeg kippevel toen ik dat verhaal las van jou,Ik kan me heel goed voorstellen dat je het van je af wil schrijven,blijf hier alsjeblief goed over praten met je familie en vrienden,Jullie kindjes zijn pas echt dood, als jullie er niet meer over praten houd ze in leven met  jullie verhaal zodat  jullie niet voor niets dit afschuwelijke leed hebben mee moeten maken,al worden de mensen helemaal gek van jullie verhaal het maakt niets uit ze moeten het maar accepteren. Maar volgens mij hebben jullie een goede kennise kring en familie die jullie goed opvangen.Ik wens jullie al het geluk van de wereld bij een evt volgende zwangerschap.

Heel erg veel sterkte met dit grote verlies,ook je man natuurlijk die worden nog weleens vergeten,ik hoop dat ,dat bij jullie niet het geval is.

Groetjes Ritschella

Hoi Judith

Wat afschuwelijk wat jullie meegemaakt hebben! Ik weet niet wat ik zeggen moet om jullie enig gevoel van troost te geven. Ik weet uit eigen ervaring wat die rotbacterie met een kindje kan doen. Zelf ben ik ook draagster van de B streptokok. We zijn hier achter gekomen nadat ons zoontje Bram is geboren, nu bijna 4 jaar geleden. Een paar uur na zijn geboorte werd hij ziek en is met spoed naar het AZM in Maastricht gebracht.Hij had een longonsteking en een ver gevordere bloedvergiftiging.Na  een normale thuisbevalling zit je 24 uur later in een Ronald Mc Donaldhuis te bidden dat je kindje het redt. Gelukkig heeft hij het gehaald maar hij is echt doodziek geweest.
Bij mijn 2e zwangerschap ben ik met 39 weken ingeleid en heb ik tijdens de bevalling een infuus met antibiotica gehad. Onze dochter was kerngezond en mocht na 48 uur observatie naar huis. Mijn 3e bevalling verliep hetzelfde maar onze dochter is ook ziek geweest. Het is niet aantoonbaar geweest in de kweken of dit ook van de GBS is geweest. Waarschijnlijk omdat ze al tijdens de geboorte en gelijk erna een flinke dosis antibiotica heeft gehad.
Het gaat nu met alle 3 de kindjes heel goed en na jou verhaal ben ik hier nog dankbaarder voor.
Zelf heb ik erg veel aan de patientenvereniging gehad. Ze hebben veel medische info maar je kunt er ook terecht voor je verhaal kwijt te kunnen. Het adres is www.ogbs.nl
Er is ook een forum waar je tercht kunt met je vragen.
ik weet er zelf ook inmiddels vanalles van dus al je nog vragen hebt of gewoon even je verhaal wilt doen, laat maar horen he!!
Heel veel sterkte.
Liefs Maartje

Hoi Judith,
Wat een vreselijk verhaal zeg.....
Ik heb zelf vorig jaar twee miskramen gehad met 11 en 13 weken. Dat is ook erg, maar het verliezen van twee kindjes en op zo'n manier lijkt me echt verschrikkelijk. Ik kan me goed voorstellen dat je geen zin heb om thuis te zitten, ik ben in totaal toen twee weken thuis geweest en tussen de tweede miskraam en de curatage ook nog op congres en dat was voor mij heel goed, die afleiding.
Maar je moet wel goed op de signalen van je lichaam letten en uitrusten.
Ik ben uiteindelijk na de tweede miskraam en curatage per ongeluk zwanger geworden terwijl ik het nog helemaal niet verwerkt had. De eerste 16 weken waren voor mij heel moeilijk,  ik wachte op de volgende miskraam die maar niet kwam. gelukkig! Nu ben ik de trotse moeder van een kerngezonde baby van 2 maanden.........
Ik ben er van overtuigd dat het bij jullie ook goed komt, en jullie een gezonde baby gaan krijgen. Goed op jezelf passen, en je weet nu ook wat er aande hand was en hoe dat te voorkomen. Dat scheelt.
Heel veel sterkte met jullie verlies....
groetjes, Geesje

Bedankt voor jullie lieve reacties.
Op dit moment gaat het best goed met ons en kunnen we het allemaal een plekje geven. We zijn nu weer bezig om zwanger te raken. Dus misschien ben ik wel een juni moeder!

Groetjes Judith

Terug
Bovenaan