Schatje(s)?? puberen kortom een lang verhaal

Hoi allemaal,
Ik heb wel eens 1 van die programma's bekeken over kinderen die onhandelbaar zijn. Gisteren en vandaag had ik even het idee dat er bij ons hetzelfde aan het afspelen was. Ons dochtertje van ruim 2 1/2 was me een partij aan het peuterpuberen! Ik had het idee dat ik met een 5 jarige een discussie aan het voeren was.
Het begon met het pakken van een dvd, ze weet dat ze er niet aan mag komen, maar toch even proberen. Niet zo erg, dus ik waarschuwde haar, maar mevrouw ging gewoon door. Ik gaf haar de waarschuwing dat ze moest stoppen en de dvd terug moest leggen anders dan moest ze op haar stoel gaan zitten. Nee hoor mevrouw ging gewoon weer door. Enfin, op de stoel, brullen en gewoon weer van de stoel afklimmen. "ik ga toch van de stoel af" zei ze nog. Ik geef haar de waarschuwing om het niet te doen, mevrouw gaat gewoon door, de waarschuwing van een   pets ( tja erg) of een koude douche wat ik nog nooit heb gedaan hielpen ook niet. Mevrouw zei doodleuk; ik wil wel een pets en een koude douche. Ze stapte van haar stoel af en,,, ik heb woord bij daad gevoegd en haar mee naar boven genomen. Heel relaxt was ik en ik heb haar rustig uitgekleed ( ze zei nog ik ga niet onder de koude douche he?)
Nu daar heb ik haar dan in de douche gezet en.. heel even de koude douche op haar gezet. Dat vond ze niet leuk enne, eindelijk werd ze weer rustig en was weer aanspreekbaar. Ikzelf ben helemaal niet blij dat het zover moest komenvoel me op dat moment helemaal geen goede moeder, maar op dat moment wist ik even geen raad. Vanmorgen ging het gewoon weer verder, ze gooide een nachtlampje naar haar vader, die waarschuwde, ze gooide vervolgens haar knuffel, die kreeg ze niet terug en daarna sloeg ze tot 2 x toe op de arm en 1 keer vol in het gezicht van mijn man. Het emmertje van mij zat na 10 minuten opstaan al weer helemaal vol. De gedachte van de koude douche kwamen al weer naar boven.
Vanmorgen ben ik haar heel gestructureerd gaan aanpakken, en het helpt wel wat. Maar oooo wat vreet dit een energie, terwijl ik ook nog eens een kleintje van 4 maanden erbij heb. Ik vraag me dan wel eens af, wat doen we nou verkeerd, moet ik haar juist meer ruimte geven (tja dan breekt ze de boel af) of de hele dag vol met regeltjes houden, wat betekent dat ze vaak op de stoel zal zitten, of misschien weer die koude douche zou kunnen krijgen, waar ik zelf eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. (pedagogisch gezien is dit waarschijnlijk helemaal niet verantwoord ik werk zelf op een kdv waar ik zelf dit soort situaties nog nooit heb meegemaakt)
Qua peuterpuberen vind ik het allemaal heel erg ver gaan. Ik vraag me dan ook af of er niet iets met haar is, maar geef niet graag een stempel. ( hoogsensitief zou heel erg goed bij haar passen ze pikt alles om haar heen op, is enorm bewegelijk enz. Vanaf de geboorte heb ik dit idee al, omdat ze als baby echt anders was. Zeker nu ik de 2de heb merk ik het verschil. Ze weerde als baby alle lichamelijk contact, vangt elke prikkel van buitenaf op, en  als er veranderingen zijn zoals vakantie enz dan is ze de dag ervoor en dagen er na hyperactief (   als baby gilde ze dan de hele dag)
Met het consultatie buro heb ik het er wel eens over gehad, en tja ze loopt een jaar voor in ontwikkeling, maar daar vonden ze dat ik me niet zo druk moest maken. Daar heb je wat aan....... niet dus.
Het is een bijzonder kind, heel erg sociaal. Als ze met andere kinderen is, dan is ze in haar element, ook met 5 jarigen speelt ze gewoon samen. Ze kan ook enorm lief zijn, zoals ze voor haar broertje is, maar thuis soms ook draakje.
Pfff wat een verhaal, maar ik vraag me af of anderen dit herkennen, en wat jullie er aan doen.
Gr Es
 
Oh ja, ik probeer mijn dochter zoveel mogelijk positief te benaderen, maar ook dan probeert ze haar grenzen te verleggen. Als ik een complimentje geeft dat ze de dvd goed opruimt pakt ze direkt een andere en zegt; deze mag wel he, en gritst snel de dvd eruit, voor ik uberhaupt wat heb kunnen zeggen. Zo gaat het van het 1 naar het ander.
 
Oh ja, ik probeer mijn dochter zoveel mogelijk positief te benaderen, maar ook dan probeert ze haar grenzen te verleggen. Als ik een complimentje geeft dat ze de dvd goed opruimt pakt ze direkt een andere en zegt; deze mag wel he, en gritst snel de dvd eruit, voor ik uberhaupt wat heb kunnen zeggen. Zo gaat het van het 1 naar het ander.
 
Oh wat herkenbaar! Onze dochter van net 2 zit ook midden in haar peuterpubertijd! Alles wat ik zeg is NEE bij haar. Als ik zeg niet op de tafel, kom eraf, krijg ik als antwoord NEE!! Waarschuw ik nog een keer en nog een keer (voel me net een politieagente soms, zucht) Haal haar dan van tafel af en probeer haar af te leiden. Gaat ze gewoon weer op tafel. Vraag ik dan of ze op haar billen wil, draait ze gewoon haar billen naar me toe en roept haar JA. Om gek van te worden. (helemaal omdat haar broer van 3.5 jaar dan ook mee gaat doen en we hebben er ook nog 1 van 6 weken) En ja, we benaderen haar zo positief als maar mogelijk is, maar haar wil is wet en oh wee als mama tegen haar wil in gaat.
1 troost. Met Bart ( de oudste) hebben we deze periode ook gehad en ging gelukkig vanzelf weer over. Tuurlijk heeft ie af en toe nog weleens een bui, maar de Nee-periode is voorbij bij hem. Hopelijk gaat ie bij Anouk ook snel over, want idd, je word er zelf heel moe van en het vreet energie!
Groetjes Brenda
 
heel herkenbaar!
myn oudste is nu twee jaar tien maand(en de jongste nu vyfenhalve maand)
en  by hem werkt soms gewoon eenvoudig negeren nog het beste,
natuurlyk niet in levensgevaarlyke situaties!maar wel gewoon by een dvd of videoband.
ik heb voor hem trouwens een hoekje gemaakt waar zyn eigen dvd's en videobanden instaan en daar mag hy wel aankomen!(lege doosjes)
werkt by de oudste prima,  hy heeft trouwens ook meerdere spulletjes die lyken op "die van papa"(plastic gereedschap) en "zoals mama's"(veger en blik,keukengerei)
en daar leid ik hem meestal al eventjes mee af,en vergeet hy waar hy mee bezig was.
myn zoon praat nog weinig en soms als hy het echt te ver dryft zet ik hem gewoon eventjes apart om af te koelen,hy is byna drie dus byna drie minuten, en dat werkt altyd!!misschien een oplossing?veel geluk  
 
O, zo herkenbaar...
Het is even heel erg doorbijten, maar consequent aanpakken, 1000000 keer naar de gang (na eerst een waarschuwing) en af en toe heel diep ademhalen en tot 50 tellen helpt uiteindelijk wel. Overal kunnen ze een drama van maken... Onze oudste is net 3 en is nu over het ergste heen. Geen drama's meer met slapen en eten. We kunnen zelfs afspraken maken. Bij hem is het belangrijk dat hij van tevoren weet wat er gaat gebeuren, hij houdt niet van verrassingen. En als hij moe is of moet eten is hij ook niet in staat redelijk te denken. Onze jongste is 21 maanden en ook begonnen met dwars peutergedrag, maar dat zal ook wel weer overgaan...
Succes!
 
Hallo allemaal,
inderdaad heel erg herkenbaar!! Mijn oudste zoon is nu 3,5 jaar en soms lijkt het alsof hij de dienst uitmaakt. Meestal is hij heel erg lief en kun je goed met hem praten, maar soms kan ik m gewoon niet bereiken en doet hij alleen maar stoute dingen. Vooral zijn broertje van 1,5 pesten of hem aanmoedigen om stoute dingen te doen. Hij haalt soms het bloed onder m'n nagels vandaan. Ik ben dan blij als mijn man het even overneemt.
Vanochtend was hij weer zo stout. Ik heb hem op de trap gezet en gezegd dat hij daar moest blijven omdat hij stout was. (precies zoals Jo Frost bij EHBO doet) Maar hij blijft niet zitten en gilt alleen maar: ik ben weer lief, om vervolgens weer met een speelgoedzaag het hoofd van zijn broertje te gaan bewerken......
WAT MOET IK HIERMEE??? alle tips zijn welkom!!!
 
Ik stuurde de oudste naar de gang, na een waarschuwing. Het is er heel saai, en hij kan de deur niet zelf open maken. Voor hij terug mocht moest hij rustig zijn en gingen we het eerst goedmaken. Als hij niet echt rustig was voor hij de kamer in kwam moest hij blijven. En begon hij ondanks alle beloftes toch weer, dan opnieuw naar de gang. Dan komt (na een heeeele tijd) de boodschap toch over.
En heel vermoeiend, maar je moet consequent blijven: 1 keer laten gaan en je begint opnieuw. Hij is net flink ziek geweest, heel zielig. Maar nu is hij beter en probeert nog misbruik van het ziek zijn te maken:"Ik ben niet groot en flink. Ik ben niet beter." Gil, krijs. Vandaag trok hij gelukkig weer bij, heeft hij lief met zijn zusje gespeeld.
 
Terug
Bovenaan