Schatje(s)?? puberen kortom een lang verhaal

Hai,

Wat herkenbaar allemaal! Bij ons zit tussen de drie zussen exact drie jaar, oudste 6, middelste 3 en jongste 12 weken. In de peuterpubertijd was het hier lik op stuk beleid. Want ja, geef je een vinger.... dan gaan ze er vandoor met de hele hand.

Kortom, 1x waarschuwen of tellen 1,2....3 was het dan nog niet gebeurd, hupsakee in het halletje. Eruitkomen voordat het mag..... oppakken, niks zeggen, gewoon terugzetten en de tijd gaat opnieuw in. Voordat ze weer binnen mogen komen, even een kort gesprekje over wat er is gebeurd en hoe dat had gemoeten.....

De eerste keren, maakt het weinig indruk, maar op een gegeven moment hebben ze echt wel door dat in het halletje staan echt niet leuk is. Er kan dan niet gespeeld worden (ga dan meestal wat leuks doen, liedje zingen, beetje dansen etc.) ze kunnen precies zien wat ik aan het doen ben (zit raam in de deur).

Het is even een hele zware periode, want je moet echt overal bovenop zitten. Maar als ze eenmaal doorhebben, dat je echt meent wat je zegt... is de waarschuwing alleen, vaak al voldoende. Natuurlijk beloon je wel alles wat wel goed gaat, dit om niet in een negatieve spiraal te komen. Goed gedrag belonen en slecht gedrag (zonder al te veel aandacht) direct corrigeren. Te vaak waarschuwen zien ze ook als aandacht en heel boos worden ook! De koude douche hebben ze maar één keer gehad, dit is als ze het echt te bont hebben gemaakt (elkaar pijn doen, of mij pijn doen bijvoorbeeld) ze gingen echt met kleren en al eronder, ik nam niet eens de tijd om ze uit te kleden en uiteindelijk heeft dat ook de meeste indruk gemaakt (kleren waren nat én koud)

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan