scheef hoofdje

Dag allemaal,

Mijn zoontje is bijna 5 maanden en heeft, door een voorkeurshouding in de eerste 4 maanden, een behoorlijk scheef achterhoofdje. Inmiddels is de voorkeurshouding eigenlijk helemaal verdwenen. Het consultatiebureau zegt dat we er niets aan hoeven te doen, maar dat je het waarschijnlijk wel blijft zien. Het zijlig-kussentje wordt tegenwoordig kennelijk afgeraden.

Mijn grootste probleem is dat ik en mijn vriend heel anders tegen dit probleem aankijken. Hij vindt het niet zo'n punt. Het is een puur cosmetisch probleem, dus waar maak ik me druk om? Ik vind het wel erg. Ik kijk om me heen naar mannen met kale hoofden en ik vind het belangrijk dat die er een beetje aardig uitzien. Natuurlijk vind ik mijn baby de mooiste die er is en zal ik er helemaal niet meer mee zitten als er niets meer aan te doen is. Maar nu is er nog wel wat aan te doen. Ik wil helemaal niet zover gaan om hem bijvoorbeeld zo'n redressiehelmpje aan te meten, maar ik zou het zo fijn vinden als mijn vriend even gemotiveerd zou zijn als ik om z'n hoofdje af en toe eens opzij te leggen of na te denken of een zachter matrasje misschien zou helpen.

Eigenlijk is dit natuurlijk geen vraag, maar ik wou het even kwijt. Maar als ik er toch nog een vraag van zou moeten maken: Is er iemand die me gerust kan stellen? Iemand die kan zeggen dat scheve hoofdjes bij 5 maanden nog prachtige ronde koppies kunnen worden zonder helmpje?

Hoi

Onze dochter is nu 10 weken en die heeft ook een plat hoofdje.Ze is van haar zelf zo sterk dat ze vertikt om op haar zij tegaan liggen.Ze drukt zelf de kussen achter haar hoorf weg.(ze is nu ook 6,5 kilo en 61,5cm)Nou zijn wij vorige week naar de cb geweest en die zei dat wij het wel in de gaten moeten houden.En als het nodig was dan pas een helm maar dat doen ze niet zomaar.Dan moet het wel heel erg extreem zijn.
Ik zit zelf bij cesartherapie en ik trof daar een kindertherapeut.En die zei tegen mij als het  je  echt  niet leuk vindt kom dan maar een keer langs wij geven tips en kijken wat wij er aan kunnen  doen.(maar ik moest dan wel een verwijsbrief halen bij de dokter)Maar nou komt het mooiste ze ligt sinds deze week wat meer op haar andere kant.En ik kan nu al het verschil wat zien.IK ben erg blij dat mijn vriend er ook niet zo van houdt.Maar als jij je daar zo aan ergert zou ik gewoon je gevoel af gaan.Ik denk dat het komt door moeders instinct en moeders liefde hahah.Hety is een lang verhaal geworden maar ja misschien heb je er wat aan.

groetjes bauwina en meissie janine

Hallo MamaJoep,

Mijn dochtertje Mana is nu bijna 6 maanden en ook zij had een nogal scheef achterhoofdje, omdat ze een voorkeurshouding had naar links. Ik heb een kinderfysiotherapeut gebeld en zij is nu een aantal keren geweest. Ik hoefde daarvoor geen verwijzing te halen bij de dokter, maar de fysio is wel verplicht de huisarts in te lichten dat zij behandeld. Nu hebben wij de 1e keer therapie gehad toen Mana ongeveer 3 maanden was, dus was zij wel iets jonger als jouw kindje.

Zij gaf de laatste keer aan dat  het tot ongeveer 5 1/2 maand mogelijk is om een kindje aan te melden voor een helmpje. Daarna schijnen de fontanellen al zo ver gevormd te zijn dat het niet verstandig is om dan nog zoiets aan te meten. Omdat het bij Mana echt heel mooi is bijgetrokken, doen wij een dergelijk helmpje  niet. De fysio gaf ook aan dat babies  vanaf een maand of 6 min of meer de voorkeurshouding zelf gaan corrigeren, dus dat het dan nog kan bijtrekken.

Misschien kan je gewoon een keer een kinderfysio bellen voor informatie of jouw kindje laten behandelen. Dan kan je altijd vragen naar zo'n helmpje. Het schijnt in ieder geval zo te zijn dat ze geen last hebben van het helmpje.

Succes in ieder geval!!!!

Groetjes,
Lies

Wilde ik ook al voorstellen. Probeer kinderfysio, zij kunnen je het beste adviseren. Of je buiten de huisarts om ook naar kinderfysio kunt weet ik niet, maar waag er een telefoontje aan en je weet het zeker. Onze dochter had ook voorkeurshouding + scheef hoofdje en is goed gekomen. Wij waren er al wel veel vroeger bij, door goed opletten van het cb (ook eens iets positiefs over hen). Dus of het bij 5 maand nog mooi rond wordt durf ik je niet te zeggen.
Maar in ieder geval, na een telefoontje weet je vast al heel veel meer.

Succes er mee.

Groetjes, Marianne

Hoi,

onze tweede, een jongetje, had ook een voorkeurshouding en een scheef hoofdje. Ik heb toen van het cb een aantal leefregels meegekregen die helaas niet veel geholpen hebben, ik heb er ook alleen rekening mee gehouden tijdens z'n wakkere periodes. Hij sliep ingebakerd, dan kun je niet veel met scheef leggen of wat dan ook. En hij sliep al snel boven, dan ga je niet elke 10 minuten erheen om z'n hoofdje de andere kant op te leggen... Achteraf jammer want het is nooit meer helemaal bijgetrokken. Hij heeft een mooie bos met haar, dus zo zie je er niets van, maar als het nat is (of als hij later kaal is...) wel.

Onze derde, ook een jongen,  had ook een voorkeurshouding en begon weer behoorlijk scheef te groeien. Onze cb-arts en wijkverpleegkundige waren net op cursus geweest  en hadden een paar goede oefeningen en tips, die ik nu dus heel fanatiek heb toegepast. Mee begonnen met 10 weken, vier weken later was het echt bijna helemaal weggetrokken! Ik zie het nu zelf nog wel een beetje, maar anderen niet meer.

Als het echt erg is dan kan je er volgens mij ook nu nog wel wat aan doen! Zo'n helmpje lijkt misschien niet mooi, maar ze houden er wel een mooi hoofd aan over. Moeilijke keuze , hoor!

Succes ermee, Joke

Als het erg slecht is, is het zeker zaak om er nú wat aan te doen. En niet wachten. Wacht je een maand of langer, dan is de kans groter dat het niet meer helemaal goed komt!

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nog wat jonger (3 maanden),maar heeft ook een erge voorkeurshouding en daardoor een plat hoofdje. Op het CB raden ze het EASY-sleep systeem aan.
Dus wel een zijligging. En dat werkt prima. Hij was 8 weken toen we ermee begonnen zijn, en het werkt perfect. Zijn hoofdje is nu bijna helemaal rond. Ik kan het iedereen aanraden. Ik weet alleen niet of het bij baby's van 5 maanden nog werkt.

Gr Gerda

mag ik jullie allemaal aanraden om niet alleen naar het cb te luisteren. die geven vaak te "milde" adviezen, waarmee het niet overgaat en een kindje voor altijd een scheef hoofdje houdt. wij hebben ondanks het advie svan het cb wel kinderfysio ingeschakeld, maar eigenlijk al wat laat, met 5 mnd.
gelukkig is het nu met 11 maanden alleen nog te zien als je het weet. maar helemaal symetrisch wordt het niet meer.

greet

Terug
Bovenaan