scheef hoofdje

hoi

mijn dochter is 8,5 maand en pas met 7,5 maand doorverwezen voor een helmpje.
in het ziekenhuis (tilburg) zeiden ze dat dat best kon, totdat ze een jaar is.
nu krijgt ze eind augustus een helmpje en dan zal het nooit helemaal rond worden, maar wel een stuk mooier.

overigens bestaat er een risico dat indien een kindje een voorkeurshouding heeft (onze dochter heeft het puur van liggen op haar rug) dat je kindje zich eenzijdig motorisch gaat ontwikkelen, dus gewoon naar de huisarts of kinderarts gaan voor een second opinion.
wij zijn ook via het cb, naar de huisarts, naar ons eigen ziekenhuis, in tilburg terecht gekomen.

mijn man vond het ook niet echt nodig, maar ik wil niet dat mijn dochter op haar 18e zegt, mam waarom heb je er niets aan gedaan.

overigens zei de arts tegen ons dat indien we geen helmpje doen, de vorm van het hoofdje blijft zoals het nu is.

succes met beslissen, maar ik denk dat je het beste een s.o. kan vragen dan weet je het zeker!

groetjes

Mijn dochtertje (nu 3 jaar)heeft toen zij 6 maanden was ook een helmpje gekregen.Bij mij vond het CB het ook allemaal wel meevallen en zou het volgens hen wel goed komen.Ik ben toch verder gaan zoeken en ben toen via de Fysio op een helmpje gewezen.Wij zijn ontzettend blij dat wij hier voor gekozen hebben,ze heeft wwer een zo goed als rond hoofd en heeft totaal geen last ondervonden van de helm,voor mij was het zwaarder dan voor mijn dochter.Een kennis van mij vond het onzin en geloofde het CB,haar zoon heeft nog steeds een scheef hoofdje.
Heb ook veel goede verhalen gehoord over Fysio hoor maar deze keuze was voor mijn dochter beter geschikt.

Veel sterkte

hoi mijn dochtertje had ook een voorkeurshouding en had dus ook een afgeplat hoofdje.
het cb zei ook tegen mij dat het wel mee viel maar ik vond het allemaal maar niks.
moet er ook bij zeggen dat mijn dochtertje zich ook vaak overstrekte.
ik ben met haar bij de kinderarts geweest en die heeft mij toen doorverwezen naar een kinderfysio.
daar heb ik veel tips van gekregen.
maar de meeste hulp heb ik toch gehad van de osteopaat.
het bleek dus dat ze een blokkade had in haar bovenste nekwervel en daardoor is die voorkeurs houding gekomen.
hij heeft die blokkade weggehaald en en samen met de oefeningen die ik van de kinderfysio heb gehad is de voorkeurshouding verdwenen.
nu is mijn dochtertje 1 jaar en ze heeft een mooi rond koppie.
ik zou niet te veel van het cb uit doen.
heb het zelf niet zo hoog op met het cb.
en ben blij dat ik er wel wat aan heb gedaan.
zou het hier zeker niet bij laten zitten en zowieso een kinderfysio in schakelen.
het hoofdje van je kleine kan echt nog wel mooi rond worden maar dat kun je zelf niet alleen maar doen daar heb je echt wel hulp bij nodig.
het is wel goed dat je steeds zijn hoofdje gaat draaien.
misschien een tip om het bedje eens omtedraaien op zijn kamertje.
misschien heeft ie ook wel iets wat hij interessant vind om naar te kijken en dat ie daardoor steeds de zelfde kant op kijkt.
als je dan het bedje omdraaid kijkt ie vanzelf de andere kant op.
succes  ermee meid.
groetjes anja

Beste mama van Joep,
Volg je eigen gevoel en ideeen. De tips voor fyshiotherapie vind ik erg goed. Ik ben van mening dat als je helemaal niets meer doet dan weet je zeker dat het zo blijft. Probeer de tips van harte te nemen ik denk dat het toch nog wel te proberen is. Ik snap helemaal wat je bedoeld en waarom je het zelf niet leuk vind.  
Mannen zijn nu eenmaal anders en vinden dat soort dingen minder belangrijk ik merk dat zelf ook met mijn man. Ik hoop dat het toch nog goed mag komen met zijn hoofdje. Maar ik denk maar zo, niet geschoten is altijd mis.
Groeten pepie

Hoi

Ik heb een zoon van 5 (over 3 dagen...) met een enorme deuk in zn achterhoofd!!!!!!

Met een muts op zie je vanachter niet of hij rechtuit kijkt of opzij......en nu is zn haar iets te kort geknipt en zie je het dus ook heeeeel duidelijk. (ik iig)

Er is mij destijds nooit gewezen op het feit dat zn hoofdje scheef werd (ik had het zelf ook niet door).

Maar weet niet wat ik dat geval had gedaan...waarschijnlijk WEL een helmpje denk ik.
Ik zou nu zeggen van niet...maar dat komt omdat het nu, achteraf, redelijk meevalt (soms komt het gezicht ook scheef te staan nl)..

sterkte!

Hoi,
Mijn zoontje van bijna 8 weken heeft dus ook een voorkeurshouding. hij ligt het liefst op zijn rug, waardoor hij nu dus ook een plat achterhoofdje krijgt. Ik probeer hem steeds te draaien, maar zodra ik later weer ga kijken is hij weer terug gedraaid. Ik las hier dat er veel tips en trucs zijn, maar lees niet precies wat ik er dan aan kan doen.
Ik heb ook eens ergens gelezen om een stabiliteits kussen te gebruiken, daar leg je ze op de zij in en kunnen ze niet zo snel terug draaien, heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand me nog tips geven?
Alvast bedankt,

gr. mir

hoi,
ik heb dus nu een stabiliteits kussen aangeschaft. Zo een waar hij op zijn zij moet liggen. Het grappige is alleen dat hij zich daar ook met enige moeite op zijn rug bij draait. Iemand nog suggesties?
Alvast bedankt.
gr. mir

Beste Mir,
Ik heb voor mijn zoontje ook zo'n kussen gebruikt en inderdaad hij draait ook gewoon op zijn rug of erboven uit en dan op zijn voorkeurszijde. Ik ben nu gelukkig zo ver dat zijn hoofd weer aan twee zijden gelijk is. Hij is nu 3 maanden oud. Ik heb aan zijn ledikantje ook een speeltje gehangen aan de kant waarnaar hij moest kijken. Een knispervlindertje en dat heeft succes gehad. Ook heb ik zijn ledikantje verzet zodat hij nu, als ik de kamer binnenkom, met zijn hoofdje de goede kant opkijkt. Ook heb ik heb overdag in de wagen beneden laten slapen zodat ik er meer zicht op had en dus zijn hoofdje de goede kant op kon leggen. Fles geven deed ik ook op een kant, dus niet zijn voorkeurskant.
Ook in de box leg ik hem zo neer dat hij op zijn minder platte kant naar ons keek en ook in het wippertje zette ik hem zo neer in de kamer dat hij met zijn minder platte kant naar iets keek wat zijn aandacht trok bv zijn broer die zat te spelen. Ik heb er ook aan gedacht om in zijn kamertje zo'n speelding wat licht geeft op het plafond of muur en dan zo laten schijnen dat hij met zijn goede kant zo in slaap kan vallen. Alleen mijn zoontje heeft dus niet de voorkeur om op zijn rug te liggen maar op een bepaalde zijde en door zijn aandacht zo te trekken naar de andere kant en hem zo neer te leggen dat hij wel moet draaien. In de wagen kan je hem misschien wel zo inpakken met een dikke deken achter zijn rug zodat hij niet gemakkelijk op zijn rug kan draaien, en in de wagen kan je hem dan in ieder geval overdag zo draaien en ook nog in de gaten houden. Ik legde hem zodra hij in slaap was gevallen in zijn slaapzak dan zo in die kussen voor voorkeurshouding en dan bleef hij vaak tot zijn volgende fles zo in die houding slapen. In ieder geval kost het veel tijd en kan je er behoorlijk druk mee zijn maar het is een resultaat voor altijd. Probeer te kijken wat voor jullie beide werkt. Succes. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad.
Groeten Pepie

Terug
Bovenaan