Scheelt jouw 2e minder dan 2 jaar met de 1e? Hoe doen jullie dat?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal

Wij willen heel graag voor een tweede kindje gaan maar mocht dat snel lukken schelen onze kindjes minder dan 2 jaar. De praktische ongemakken die dat met zich meebrengt houdt ons nog tegen ervoor te gaan.
Want hoe doe je dat als je even boodschappen wilt doen, even wilt wandelen? De oudste is nog te klein om lang te lopen. Een duowagen is pas handig als de jongste in een buggy kan zitten. En dat kost weer een hoop geld terwijl we 2 mooie wagen hebben staan. En de kinderkamer? Moet de oudsten met zijn 1 jaar en 9 maanden dan uit zijn ledikant, kopen we een tweede kinderkamer?

Dit soort dingen maken me aan het twijfelen. Moeten we niet langer wachten met een 2e? Maar mijn gevoel zegt dat we er nu al klaar voor zijn en we vinden het heel leuk voor de kindjes als ze weinig schelen.

Schelen jouw kindjes ook minder dan 2 jaar of ben je zwanger van de 2e kort op de oudste? Heb je slimme oplossingen bedacht? Dan hoor ik die graag!

Liefs, Amy, mama van Senna (10 mnd)

Hoi!

Ik heb dezelfde soort vragen als Amy! En nog eentje erbij; ik merk nu als mijn schoonzus en zwager met hun 1 jarige zoontje hier logeren en hij huilt 's nachts, dan wordt onze Lara ook meteen wakker en slaapt veel onrustiger. Ik ben daarom ook bang dat als we een tweede zouden hebben, die vanzelfsprekend 's nachts ook nog voeding enzo nodig heeft, dat het met Lara meteen een drama wordt... Of wennen de oudere broertjes/zusjes hier snel aan?

Afijn, ik wacht ook in spanning op reacties!

Groetjes,
Jacoline mv Lara (10 mnd)

Hallo,

Mijn kinderen schelen precies 2 jaar (2 jr en 2,5 week).
Wat betreft boodschappen doen met twee kinderen heb ik opgelost door een meerijplankje te kopen. Sophie (mijn oudste) kon dan kleine stukjes lopen en als ze het zat was, ging ze op het plankje staan. Bij haar ging en gaat dat prima. Echt lange afstanden kan je op deze manier niet afleggen maar boodschapjes doen gaat goed.

Wat betreft de ledikant. Wij hebben voor Floris (jongste) een ledikant gekocht bij de Ikea (je kan er natuurlijk ook één via bv marktplaats kopen). Ik vond Sophie nog te jong om in een "gewoon" bed te laten slapen. Je kan ook als je een wieg hebt de jongste daar eerst in laten slapen en na een paar maanden overstappen naar het ledikant en voor de oudste een groot bed kopen.

Ik was voor de geboorte van mijn jongste ook bezorgd of mijn dochter niet wakker zou worden van gehuil maar dat viel erg mee. Ze is er nog nooit wakker van geworden.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

Groetjes Femke

Hallo,
Ik heb een zoontje van 9 maanden en ben nu 10 weken zwanger van ons 2e,ik denk dat het allemaal wel een beetje meevalt het is maar net hoe jezelf bent. Maar ik kan me best voorstellen dat het iets is waar je best over moet nadenken. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en kan niet wachten tot ons kleintje er is.(maarja dat duurt nou weer zolang) groetjes jolanda mem van Roy

Hallo,

Mijn dochter Lotte en zoon Jozua schelen elkaar 19 maanden.
Lotte was al zo ver in ontwikkeling dat ze met 17 maanden over ging in een eenpersoonsbed. Het was een komisch gezicht zo'n klein meiske in zo'n groot bed, maar ze is er maar 1 keer uitgevallen daarna nooit weer. Dus Jozua kon zo in het ledikantje.
Lotte is/was een goede slaapster en werd 's nachts niet wakker van de bevalling en ook niet wakker van de nachtvoedingen. Lopen kon ze pas met 22 maanden dus Lotte ging in de buggy mee naar de winkel en Jozua eerst in de baby premaxx hangzak en later in de gewone draagzak. Ook heb ik een duowagen aangeschaft (gewoon via marktplaats) en Jozua kon gewoon mee. Toen hij nog erg klein was en stil bleef liggen legde ik gewoon het aankleedkussen eronder, lekker zacht en compact.
Maar toen kwam het......toen Jozua 5 maanden oud was kwamen we erachter dat we een kadootje kregen en toen moesten we wel creatief worden met bedden en vervoer.
Dus heb een wiegje geleend zodat Jozua in zijn ledikantje kon blijven. Een stoeltje voor op de kinderwagen gezocht (via marktplaats).
Even snel naar de winkel met 3 kids zat er niet meer in. Dus of snel als er 1 of 2 in bed lagen (woon op 100 meter afstand van de winkel) of als manlief thuis was.
Ik moet zeggen je wordt er heel makkelijk in...ik zag eerst allemaal bergen op mijn weg, maar achteraf loopt het prima.
We hebben het geluk gehad dat Ruben tot 7 maanden in het wiegje kon liggen en toen pas het ledikantje nodig had en toen kreeg Jozua een Peuterbed. Hij ligt wel vast in bed want hij zet de boel op stelten als hij los ligt.

De kinderen zijn nu 3,5, bijna  2 en 9 maanden en ze hebben onzettend veel aan elkaar...tis hier een gezellige kinderboel!!!!

Groetjes van Mieke mv Lotte (17.02.2004), Jozua (15.10.2005) & Ruben (16.12.2006)

Hoi, hoi,
Ook ik heb hier "ervaring" mee d.w.z. dat er tussen de 1e en 2e 2 jr en 3 mnd zit en tussen de 2e en 3e 1 jaar en 7 maanden. Vooral met  de derde heb ik het eerste half jaar  de duowagen veel gebruikt. Ik legde gewoon de wagenzak erin, lekker zacht. Het achterste stoeltje kan nl. plat gelegd worden dus dat was geen probleem. De 2e was   snel met lopen (met 10/11 mnd) dus dat was wel erg lekker! Nu gebruik ik het kiddyboard en dat gaat nu ook prima.
Het is zo nu en dan even improviseren maar het went vanzelf!

O ja, wij hadden eerst de wieg en konden daarna een ledikant van iemand lenen. Maar op marktplaats bijv. staan ook tig van die dingen voor weinig geld.

Hoi Dames.
Ik ben Donna 26 en mama van Megan (04-06-2005) en Devan (25-10-2006)
Ik ben al een hele tijd niet meer op het forum geweest,vele van tijdens mijn zwangerschap schrijven hier niet meer,maar ik wilde toch nog eens ff langs komen nu Devan volgende mnd alweer 1 Jaar wordt!

Mijn kindjes schelen zich net geen 17mnd, Toen Megan 7 mnd was raakte ik in verwachting van Devan,Dat was ff slikken,maar zeker niet ongewenst!
Op het moment moet ik eerlijk zeggen dat het me toch wel zwaar valt.Maar dit komt ook mede doordat mijn vriend al over een jaar bezig is met de verbouwing van ons nieuwe huis.Hij komt thuis van zijn werk om te eten en gaat dan weer door met het werk aan het andere huis. Gelukkig zitten we niet in de rotzooi,althans van een bouw! hihi
Ik sta er dus grotendeels alleen voor en dat begint nu toch wel z,n tol te eisen,omdat ik me vaak alleen voel. Maar met een beetje geluk zijn we voor Devan,s verjaardag verhuisd en hoop ik dat het normale gezinsleven kan beginnen!
Hij is begonnen in het huis toen ik ongeveer 3,5 mnd zwanger was van Devan en zwanger zijn met nog een dreumes in huis is soms ook zwaar. En op het moment zit Megan volop in de peuterpubertijd! Ze kan zo dwars zijn, ggrrr The terrible two,s!
Daarbij is ze ook nog ontzettend bij de hand en heeft een enorme woordenschat,en zegt ze dus ook echt wat ze denkt! Zo is ze tegenwoordig heel erg onaardig tegen mensen,als ik met haar naar de winkel ga en mensen benaderen haar,roept zei keihard: Ga weg! Laat mij met rust! Ergens ook wel weer grappig afentoe hihi.
En dan het huishouden,praat me er niet over... Vooral de was, Wassen lukt nog wel,maar strijken....hum. En overal ligt wel iets van de kids.

Heb ook een duowagen,vind ze niet mooi ,maar wel handig en eigenlijk noodzaak.Megan loopt nogal graag weg.
Boodschappen doen gaat zeker niet zonder de nodige stress,maar als m,n vriend straks weer gewoon thuis is plan ik een dag in om dat alleen te doen
En  nu Devan steeds rechtop wilt zitten,trekt ie z,n zus die voor m zit steeds aan de haren en dan hoor je Megan weer schreeuwen: Devan laat dat!laat mij met rust! hihihi

Klinkt allemaal erg positief..hum
Maar ik ben stapel op m,n kinderen! En ik geniet er ook wel van,maar vaak heerst er ook chaos en ik hoop dat er wat meer rust komt als we eindelijk verhuisd zijn en eens echt met z,n vieren zijn. Want dat zou ik dus nooit meer doen! 2 kindejes kort na elkaar en de verbouwing van een huis,dat is echt af te raden!

Wel leuk om te vertellen is dat die 2 ook gek op elkaar zijn en nu echt samen beginnen te spelen. Dan rennen ze samen door de kamer. Megan rent weg en Devan raced er achteraan in z,n loopstoel en dan hebben ze de grootste lol!
En als wij zeggen tegen Devan zeg eens mama of papa,doet ie het vaak niet en zegt Megan het dan doet ie het wel!

Tot slot,volgens mij bestaat er geen ideaal leeftijds verschil. En  natuurlijk ben ik wel eens onzeker en bang dat ik Devan tekort doe,omdat Megan op het moment zo veeleisend is,maar onzekerheden zal je als moeder toch altijd hebben.
En de zorg voor een kind 1 of 2 of 3 zal zeker niet altijd gemakkelijk zijn,dat is hard werken,maar je groeit erin en je leert ieder dag weer iets bij.

Hoop dat je er iets mee kan,Ik ben in ieder geval weer een beetje frustratie kwijt hihih

groetjes Donna

Terug
Bovenaan