Schema bij 5 voedingen?

Hallo allemaal,

Onze dochter zat tot gister op 7 voedingen per dag. Ze dronk per keer niet meer dan 120 cc.
Nu wil het cb dat ze naar 5 voedingen gaat zodat ze per keer ook meer gaat drinken. Er moet dan 4 uur tussen het moment dat ze klaar is met drinken tot de volgende voeding. Om 6.30/7.00 de eerste en de laatste voeding zo laat mogelijk. 's Nachts mag ze dan alleen een beetje melk als ze komt. Vandaag lukt dat best goed, maar dat komt denk ik ook door de inentingen want ze slaapt erg veel.
Maar nu komen we niet lekker uit. Vandaag:
7.00 - 11.30 - 16.00 - 20.30 - en dan de laatste... dat zou dan om 1.00 moeten?! Want om 23.30 is veel te kort na 20.30 en zal ze niet veel drinken (dat wil je natuurlijk wel voor de nacht).
Daardoor krijg je dus 2 nachtvoedingen want ze redt het natuurlijk niet tot 6.30/7.00. Dus dan zal ze rond 4.30 een beetje melk willen...
Bovendien is 20.30 midden op de avond en is je hele avond 'bezet'. Zit niet echt te wachten op zo'n schema.
Zelf bedachten we dat 4 uur tussen de voedingen (van start tot start) mooier uitkomt:
7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00. Zeker omdat ze voor de nachtvoeding ook nog in bad gaat. Ze is nu ook gewent aan die tijden (23.00 en 19.00 met een nachtvoeding om +/- 3.30).

Alleen is de vraag nu hoe ze op de nacht reageert als ze maar een beetje krijgt.
Hebben jullie hier ervaring mee?
 
Hoi,
Ik heb altijd bv gegeven, ik heb lang op vaste tijden gevoed maar ook heel lang op verzoek, niet elk kind vind een vast ritme prettig namelijk, mijn jongste moest daar dus echt niks van weten!
Hoe oud is je dochtertje eigenlijk??
Vind jij die 7flessen vervelend?? Je hoeft niet naar 5 omdat het cb dat zegt, maar je zou ook eerst naar 6 kunnen gaan, kijken of dat bevalt, je deelt de totale hoeveelheid cc's gewoon door 6 krijg je bijv..
7.00-11.00-14.00-17.00-20.00 en de nachtvoeding, zo werk je ook meteen de avondfles misschien een beetje weg.
Bij mij dronken ze om 23uur meestal niet zo goed en vroeg op de avond bijv20.00 juist wel en vaak redde ik het dan toch met 1nachtvoeding.
Het is wat zoeken maar je moet echt doen wat jullie het beste is, cb wil alles volgens het boekje, maar elk kind is anders!

Gr MJ
 
Hallo,

Onze zoon is nu 9,5 week en die komt de nachten ook nog voor voeding.
De cb adviseerde ook om de 4 uur en mijn tijden zijn ook 07:00 11:00 15:00 19:00 en dan 23:00 en als hij ,snachts komt is het rond een uur of 03:00 ik mag dan gewoon de fles geven.
Ik ga gewoon zo door en laat het aan mijn zoon over.Misschien slaapt hij een keer door.
En als hij later voor de fles komt dan kijk ik dan wel hoe ik met de tijd kom zitten.
Het is een gepuzzel soms maar hij red het nog niet met de fles van 23:00 tot 07:00 is nog te lang voor hem.
Dit is manier wat ik doe en kijk wel hoe het verder verloopt.
Net ook wat jij zegt elk kind is anders.
En ik heb een nacht geprobeerd om zonder te doen hij is alleen aan het huilen en dat is gewoon niet leuk voor hem en ook niet voor ons.
Ik heb zoiets ik geef hem de fles en eenschone luier en ik ga dan ook weer naar bed.
Alleen een schone luier lukt ook niet hij slaapt niet verder en huilt dan.
Ik wacht wel af wat cb zegt hij groeit goed.
En net wat jij zei elk kind is anders.
Net wat MJ vroeg hoe oud is je dochter?

Succes
 
hmmmm, omdat het cb dat wil???? Ik zou hierin mn eigen gevoel volgen hoor... Als jij ook naar 5 voedingen wil moet je dat natuurlijk doen, maar niet alleen maar omdat het cb dat wil hoor!

De tijd tussen de voedingen doe ik ook altijd van start tot start..... Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat je moet rekenen vanaf het einde van de voeding? Misschien is dat wel weer nieuw...... En als je de laatste fles rond 23.00 wil doen kan je als je niet goed uitkomt toch gewoon een half flesje aanbieden om 20.30, dan heeft ze misschien wel genoeg trek om 23 uur....
En wat de nacht betreft is het denk gewoon even uitproberen hoeveel ze wil hebben. Probeer eerst is 90 cc en 3 schepjes. Als dat goed gaat kun je naar de 60 cc en 2 schepjes enz.....

succes....
Ennuh, laat je het weten hoe het gaat, misschien heb je straks wel een goede tip voor mij!!! (mijn kleintje heeft namelijk precies het zelfde, drinkt max 135 cc en ook 8 keer per dag met 10 weken. Ik moet as maandag weer gaan werken dus ik zou er wel graag een langere nacht van maken hahaha)
 
Hallo,

Je geeft zelf al aan dat je een bepaald schema heel fijn vind. Ik zou dat lekker proberen....kijken hoe dat gaat. Mijn dochter heb ik ook een tijdlang rond 23:00 uur de laatste fles gegeven en dat ben ik steeds verder gaan oprekken. Ik gaf haar trouwens iets meer dan overdag, zodat ze lekker vol zat :)

Hoe oud is je baby trouwens?

Je krijgt veel adviezen hier en daar, dat is lastig soms. Ik wens je veel sterkte en vooral veel plezier met de kleine.

Hartelijke groet,
Rozemarijn
 
Hoi,

ik zou het inderdaad ook met tussenpozes van vier uur doen. dan kom je beter uit, Mijn zoontje is nu negen weken en krijgt 6 flessen per 24 uur. De eerste rond 08.00 uur, en dan puzzel ik een beetje zodat de avondfles rond 22.45 uur is. Dus dan kom je vaak uit met drie uur en drie kwartier. 's Nachts wordt hij ook nog wakker. Meestal de eerste keer tegen 03.30uur en dan kan je hem met een speentje wel stil krijgen, maar dan een half uur later weer.Dan kan je hem ook wel weer stil krijgen, maar dan gaat het zo een tijdje door. Daar worden we zelf ook niet echt blij van dus geven we hem meestal na de tweede keer erheen te zijn gegaan de fles.
Hij krijgt de nachtfles en de fles van 15.00 uur 120 water, en de andere flessen 150. De avondfles doen we 2 schepjes gewone voeding en 3 schepjes voeding voor hongerige baby's. Misschien dat ie dan wat voller zit en niet vanaf 03.30 uur al wakker wordt. Nu twee avonden gedaan maar het maakt nog niet veel uit.
Nu ik dit typ denk ik toch dat ik aankomende nacht maar eens ga proberen hem elke keer stil te krijgen met zijn speentje. Als hij echt honger heeft dan blijft hij wel huilen en is hij niet stil te krijgen, dus dan kan ik hem alsnog wat geven, maar misschien is hij wel gewoon wakker zonder dat hij echt honger heeft. Misschien toch maar eens proberen vannacht!!

Ik ben ook wel erg benieuwd hoe oud je kindje is, daar hangt het natuurlijk ook wel een beetje van af. Of ze nou een week of 7 is of 3 maand, maakt natuurlijk ook wel verschil.

succes, groetjes Melanie
 
Hallo,
zoals anderen ook vragen: hoe oud is je kleintje?
Mijn jongste is nu bijna 19 weken en ik begin nu pas op vastere tijden te voeden. Tot vorige week kreeg hij volledige BV met voeden op verzoek. Omdat ik onregelmatig werk, krijgt hij zowieso al een heel aantal weken vaker de fles (met BV). En tot vorige week ook nachtvoedingen. Eigenlijk sliep mijn mannetje al door Zijn laatste voeding was rond 19 a 20 uur en de eerst volgende rond een uur of 3 a 4. Om 23 a 24 uur wakkeer maken heeft nooit zin gehad, hij sliep gewoon door en dronk niets! (vanaf week 1 al zo)
Sinds een ruime week zitten we op ongeveer vaste tijden. Zoals je ze zelf al noemt: 7-11-15-19-23. Per dag blijft er verschil, soms een uur eerder, soms wat later. Zo ook blijft de hoeveelheid ml anders, maar dat ligt aan de BV. En om 23:00 uur wakker maken heeft nut! Hij wordt vaak tussen 5en6 weer wakker,maar met de speen is het te rekken tot zeker 6:30 uur. Sinds gisteren krijgt hij de fles van 23:00 uur met kunstvoeding met rijstebloem. Ze zeggen dat babies daar eerder op doorslapen. ( En de BV zijn we toch aan het afbouwen).
Tevens zijn we vorige week begonnen met fruithap.

Bij mijn oudste heb ik het ook zo ongeveer gedaan. En nooit meer problemen gehad met slapen (even afkloppen...!!!)
En betreft het CB: het blijft gewoon een advies. Doe wat goed voelt en wat bij je eigen leefstyl ook uitkomt. Maar de vaste tijden een tijdje uitproberen is zeker de moeite waard. En handiger voor het kinderdagverblijf of oppas!
Succes
Gr Els
Mama van Quentin (bijna 2,5 jaar) &, Colin, 4,5 mnd)
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's!

Ik ben idd helemaal vergeten te vertellen dat ze nu bijna 10 weken is! Is wel belangrijk om te weten natuurlijk:)
We zijn vrijdag begonnen met 7.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 23.00. En dat gaat echt goed. Ze geeft na 3 uur wel aan weer honger te hebben, maar rekken naar 4 uur is goed te doen met afleiding en af en toe een speentje. Tevens geven we als ze echt eerder komt een beetje water of slappe thee.
's Nachts komt ze rond half 5 en krijgt ze 60 cc. Dit pikt ze wel en slaapt dan door. Om 7.00 moeten we haar wakker maken.

Door er meer tijd tussen te laten zitten is ze aanzienlijk meer gaan drinken. Ze zat met 7 voedingen op max 120 cc en soms dronk ze maar 70 cc op. Nu drinkt ze min 100 cc en vaak 150 cc.
Wachten tot ze zelf meer zou gaan drinken heeft dus geen zin.

Advies van het cb is idd maar een advies. Ze krijgt nu dus eigenlijk 6 voedingen, maar ze drinkt wel meer en we hebben er een stuk meer vrijheid bij gekregen! Kan wel zeggen, probeer het zeker eens.
Ik ben heel benieuwd hoe het over een paar weken 's nachts gaat. Als ze tot 6.00 gaat slapen, gaan we haar laatste voeding om 0.00 geven zodat ze het tot 7.00 redt. En dan langzaam naar voren schuiven...

Maar 4 uur tussen einde voeding en start voeding is echt lastig. Zoals ik al schreef, je komt 's avonds heel raar uit.

 
Terug
Bovenaan