Schema bij borstvoeding, hoe doen jullie dat toch?

Hallo allemaal,

Ik lees hier elke dag wel even bij, maar de tijd om te reageren ontbreekt me vaak....

Maar nu toch een vraagje, ik geef vanaf de geboorte (25-08-06) nog steeds volledige borstvoeding, soms als hij behoefte eraan heeft een fruithapje, maar hoe delen jullie de dag nu in?
`s morgens om 06:30/07:00 eerste voeding
10:30/11:00 2e voeding
+- 15:00 3e voeding
18:00/19:00 4e voeding
en dan voor het naar bed gaan 21:30/22:30 de laatste voeding
Maar echt een regelmaat kan ik er nog niet in bespeuren.... ben jaloers op alle mama`s waar alles zo makkelijk loopt!!!

Hebben jullie tips en adviezen? zou het soms helpen als ik fruithapje helemaal ging geven?

Alvast bedankt! (Hij is nu bijna 21 wk)

Groeten Wendy en William

Hoi Wendy, laat je niet van de wijs brengen door die mooie verhalen hoor! Mijn zoontje (18w) heeft ook geen vast schema. Mijn dag ziet er ongeveer gelijk uit als de jouwe, maar daar kan ook 1 of 2 uur of soms een hele voeding verschil inzitten. Moet je niet mee zitten. Geen schema heeft ook zo z'n voordelen. Zo ben je wat flexibeler, en kun je een beetje schuiven met de voedingen als het jou beter uitkomt, zonder dat je kindje meteen van slag af is. (je moet zelf wel een beetje flexibel ingesteld kunnen zijn).
Je kunt een kindje niet in een bepaald schema dwingen als het daar nog niet aan toe is. En het ene kindje is daar na 6 weken al aan toe, en de ander na 6 maanden nog niet.
Als je het heel graag wil kun je proberen om zelf een schema te maken en dan een weekje volhouden en rekken met speentjes enzo. Misschien pakt je kindje het op. Maar zoals ik al zei, als je kindje er nog niet aan toe is brengt dat waarschijnlijk voor beide partijen meer frustratie dan rust.
Succes ermee!

hoi Wendy!
Ook ik geef alleen borstvoeding, niets ernaast, dus  met het fruithapje kan ik je niet helpen. Ik wil wel even zeggen dat borstvoeding op verzoek gebeurt. Het is ontzettend moeilijk om met borstvoeding een schema te krijgen. Waarom weet ik eigenlijk niet, ik denk toch dat ze niet zo lang een vol gevoel hebben van bv en wel met flesvoeding, omdat natuurlijk de samenstelling volledig anders is. Dus ik denk dat je al heel erg blij kan zijn met het schema dat je hebt, en zeker met het feit dat je kleine man al doorslaapt! Ik heb heel vaak gehoord van kinderen die met borstvoeding zeker het eerste jaar niet doorslapen en zelden hoor ik dat ze dat wel doen, dus dat is fantastisch!
Het schema komt vanzelf wel joh, als hij straks wat meer bijvoeding krijgt wordt de bv steeds minder en kan je makkelijker tijden aanhouden.
Tja, aan mij heb je eigenlijk niet veel, ik vind schema's heel onnatuurlijk. Ik eet toch ook alleen maar wanneer ik honger heb, dus ik heb mijn dochter ook gewoon flesvoeding op verzoek gegeven
Maar goed, lang verhaal kort: het is echt heel normaal dat je nog geen schema hebt met borstvoeding hoor!
liefs Stephanie, mama van Lior (16-3-05) en Milo (14-8-06)

ps: wat Phira zegt is helemaal waar: borstvoeding is ideaal als je flexibel ingesteld bent. Als je hier niet van houdt zou je misschien kunnen proberen om je melk te kolven en er pap van te maken als ontbijt, dan een fruithapje, etc.
Succes!

hoi wendy,

ik geef ook borstvoeding en ik moet zeggen dat ik ook totaal geen schema heb waar ik me aan houd.
mijn dochter is nu een half jaar en slaap komt snachts ook nog zeker 2 keer.
ik geef ook op verzoek.vandmorgen was ik bij het consultatieburo en er werd mij verteld dat mijn dochter verwend was.... omdat zodra ze maar een kik geeft meteen aan de borst mag. nou ze kunnen me wat... kijk een vast ritme is wel makelijk maar zoiets kun je natuurlijk niet afdwingen.
vertrouw gewoon op je zelf..zoals jij het doet is het altijd goed.

groetjes lissa

hallo,

ik moet zeggen dat ik erg verbaasd ben over jullie reacties, jullie beschrijven jullie verhaal als een feit, maarhet zijn jullie meningen en eigen ervaringen!!!!

mijn dochtertje is toevallig ook van 25-8 en drinkt ook volledige borstvoeding met zeker wel een vast schema!! dit hebben we er al ingebracht vanaf dag 1, dus het is wel degelijk mogelijk!!
na 2 weken sliep mijn dochter al door en we zitten nu op het schema:
9.00 eerst voeding
13.00 tweede voeding
17.00 derde voeding
en om 21.00 de laatste voeding.

natuurlijk wil de tijd weleens een kwartiertje schelen, maar dat is vrij logisch, dat heb je ook bij flesvoedingen.
ik denk dat je gewoon concequent moet blijven, niet bij elk piepje de borst geven ( begrijp me niet verkeerd, al doe je dat wel alle respect voor hoor! ) en soms ook wel even laten wachten of proberen uit te stellen met afleiding ( bijv. een speentje je pink even wandelen of spelen )   tot je wat dichter bij de voedtijd zit.
bij ons werkt het prima en gaat het volledig op schema, wat wij erg prettig vinden, omdat je meer kan plannen en niet hoeft af te wachten wanneer je kindje wil eten.

ik wil niemand beledigen, maar dit is mijn mening en ervaring!!
succes met jouw schema
liefs smm

Ik ben het wel een beetje met smm eens. Ik heb 4 maanden borstvoeding gegeven en had daarbij ook een schema. Dit kwam een paar weken na de geboortje van mijn dochter uiteindelijk vanzelf. Mijn dochter sliep ook na een maand al volledig door!
Ook met dit schema was ik flexibel. Ik vond het zelfs flexibeler dan nu de fles!

Succes

Terug
Bovenaan